مدیران خودروعصر اعتبار

پیام ریزش معاملات اجاره

عصر ساختمان:با وجود افزایش متقاضیان رهن و اجاره آپارتمان در بازار به دنبال تعطیلی مدارس و فرارسیدن فصل ایده‌آل جا به جایی،‌ شمار قراردادهای رهن و اجاره در تهران متاثر از ایام ماه رمضان چندان چشمگیر نیست.

پیام ریزش معاملات اجاره
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از دنیای اقتصاد، از ابتدای خردادماه تا روز گذشته سه هزار و 526 قرارداد رهن و اجاره آپارتمان مسکونی در پایتخت منعقد و ثبت شد که نسبت به ماه گذشته به کمتر از نصف رسیده است.

    البته سال گذشته هم شمار قراردادهای اجاره در تیر ماه که تقریبا تمام ایام آن با ماه رمضان مصادف بود،‌ نسبت به ماه قبل از آن 20 درصد کاهش داشت. به گفته مشاوران املاک در حال حاضر متقاضیان رهن و اجاره بیشتر مشغول سنجش فایل‌ها هستند و فقط در صورتی به معامله در ماه رمضان تن می‌دهند که فایل‌ها با توجه به رکود موقت و مقطعی متاثر از شرایط عمومی این ماه، مزیت قیمتی داشته باشد. در غیر این صورت اگر نرخ رهن و اجاره مزیتی نسبت به تابستان نداشته باشد، متقاضیان ترجیح می‌دهند در فصل تابستان که عرضه فایل‌ها بسیار بیشتر است و گزینه‌های مختلفی برای انتخاب دارند،‌ پای قرارداد بروند. از سوی دیگر حجم قراردادهای رهن و اجاره در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58‌درصد کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر حاوی نشانه مثبتی برای بازار اجاره است. طبعا شمار اجاره‌نشین‌های پایتخت نسبت به خرداد 94 تا این حد کاهش نیافته است. بنابراین قاعدتا باید دامنه تغییر تعداد قراردادهای اجاره که عمدتا به‌صورت یک ساله منعقد می‌شود، در هر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بسیار کمتر باشد. به این ترتیب کاهش آمار قراردادهای رسمی رهن و اجاره نشان می‌دهد موجران و مستاجران عمدتا با یکدیگر به توافق رسیده‌اند و در محلی به غیر از بنگاه به‌صورت غیررسمی قرارداد خود را تمدید کرده‌اند. تجربه نشان می‌دهد توافق میان موجر و مستاجر زمانی رخ می‌دهد که منفعت مستاجر در آن لحاظ شده باشد و افزایش قیمت خارج از عرف رخ ندهد. از این رو به نظر می‌رسد مفاد این تمدیدهای توافقی قراردادهای اجاره، عمدتا به نفع مستاجران بوده و موجران حاضر شده‌اند بر سر افزایش کرایه با مستاجر راه بیایند. حجم بالای توافق‌های غیررسمی میان موجر و مستاجر در خردادماه حاوی پیام مثبتی از نرخ اجاره‌بها در سال جاری است و نشان می‌دهد افزایش اجاره‌بها رقمی معقول و کنترل شده به میزان کمتر از نرخ تورم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی