مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز مرمت اضطراری خانه تاریخی کبیر در گرگان

عصر ساختمان:مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه تاریخی 'کبیر' اثر ثبت ملی شده در بافت قدیمی گرگان از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مدیریت دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی مرکز گلستان آغاز شد.

آغاز مرمت اضطراری خانه تاریخی کبیر در گرگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، عملیات مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه کبیر در راستای طرح پایلوت بازآفرینی بافت تاریخی گرگان و با هدف احیای بناهای تاریخی در حال تخریب و متروکه انجام می شود.
    این اثر با بیش از 120 سال قدمت در بافت تاریخی گرگان قرار دارد و با توجه به قدمت تاریخی، شرایط نگهداری و مرمت های گذشته، خسارت هایی به آن وارد شده که بخش های عمده آن در سقف است.
    به همین دلیل مرمت اضطراری با هدف استحکام بخشی سازه روی آن درحال اجرا است و مرمت جامع آن پس از واگذاری به متقاضیان، به عهده بهره بردار خواهد بود.
    اصلی ترین آسیب های این اثر که به صورت مشترک در آثار تاریخی حوزه شمال کشور به خصوص بافت تاریخی گرگان دیده می شود، خسارت هایی است که به سقف ساختمان وارد شده است.
    دلیل این خسارت، فشارهای بسیاری است که بر آن وارد می شود و در صورتی که مرمت نشود، نابودی خانه را رقم خواهد زد.
    از سوی دیگر با توجه به حجم بالای چوب به کار رفته در سقف ها و نیاز به تخصص و استادکار حرفه ای برای مرمت، با توجه به تکنیک و روش های خاص مرمتی، بخش اصلی هزینه بهسازی یک اثر تاریخی مربوط به مرمت سقف است و در برخی پروژه ها شامل 60 درصد هزینه کل طرح می شود.
    خانه تاریخی کبیر که با شماره 2274 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است 12 سال پیش به صورت موردی از سوی میراث فرهنگی گلستان مرمت شد و بخش هایی از شیرسرها و سقف تعویض گردید، ولی سازه کامل سقف مرمت نشد.
    این درحالی است که با گذشت زمان ساختار و سازه اصلی اثر دچار پوسیدگی و رانش شد، چوب ها به دلیل موریانه پوسیده و استحکام خود را از دست داده اند و این دلیل براثر فشار دچار شکستگی شدند.
    براساس اعلام دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان بهسازی . عملیات مرمت سقف خانه تاریخی کبیر با جمع کردن سازه تخریب شده قبلی و برپا کردن دوباره ساختار اصلی و همچنین استفاده از چوب های جدید آغاز شد.
    در این پروژه از چوب های نراد و بلوط در سازه استفاده شده است و نیز هرجا که چوب های اصلی خانه از نظر استقامت شرایط مناسب برای استفاده مجدد را داشت، از آن مطابق با اصول مرمتی استفاده شد.
    اجرای مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه تاریخی کبیر مطابق با برداشت های انجام شده و به صورت جزبه جز و دقیق در حال انجام است و از نعل ها، گوش کش ها و شیرسرها کاملا بر اساس مستندسازی و با تکنیک قدیم استفاده شده است.
    نکته مهم در اجرای طرح مرمتی این اثر تاریخی، حفظ خطاطی های انجام شده شامل آیات قرآنی بر روی چوب های سقف این اثر است، دورتادور شیرسرهای خانه تاریخی کبیر، آیات قرآنی و اشعار پندآموز خطاطی شده که به نظر می رسد ختم کامل قرآن کریم است.
    دشواری عملیات خواناسازی خط نوشته ها به این دلیل است که در درجه اول چوب ها به دلیل موریانه کاملا پوسیده و شرایط احیای آنها دشوار بوده و از سوی دیگر مرمت گذشته باعث شده است ضمن حذف بخشی از عبارات، ترتیب نقوش به هم بخورد.
    به همین دلیل از سوی کارشناسان ابتدا خطوط شناسایی و عبارت های اصلی مشخص و آیات و جمله بندی ها شناسایی شدند، سپس توسط رنگ های مخصوص خواناسازی شد و 90 درصد آنها در مرمت اضطراری منطبق بر جای اصلی خود، استفاده خواهد شد.
    خانه تاریخی کبیر که در محله دوشنبه ای بافت تاریخی گرگان واقع می باشد، با شماره 2274 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هم اکنون نیز در تملک عمران و بهسازی شهری ایران قرار دارد، این اثر پس از پایان مرمت اضطراری به متقاضیان واگذار خواهد شد.
    این مجموعه که اکنون دارای پنج پلاک ثبتی است، متعلق به دوره قاجار است، بنای اصلی خانه کبیر در دو طبقه احداث شده و دارای تزئینات چوبی و پنجره های ارسی است. تزئینات چوبی در بخش های مختلف این اثر به کار رفته و جلوه ای خاص آن داده است.
    بافت تاریخی گرگان با مساحت 130 هکتار نخستین بافت ثبت شده کشور است که دارای تکایا، خانه ها و مجموعه های تاریخی ارزشمند بسیاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی