مدیران خودروعصر اعتبار

نگرانی ترکیه از رقابت با ایران در صنایع سیمان، آهن، فولاد و سرامیک

عصر ساختمان:رئیس میز روابط اقتصادی خارجی ترکیه گفت، لغو تحریم های ایران فرصت ها و ریسک هایی را برای اقتصاد ترکیه ایجاد می کند و ایران احتمالا در بخش های نیازمند به انرژی فراوان نظیر سیمان، آهن و فولاد و سرامیک به رقیب ترکیه تبدیل خواهد شد.

نگرانی ترکیه از رقابت با ایران در صنایع سیمان، آهن، فولاد و سرامیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، رئیس میز روابط اقتصادی خارجی ترکیه (دیک) گفت، لغو تحریم های ایران فرصت ها و ریسک هایی را برای اقتصاد ترکیه ایجاد می کند که مدیریت آنها نیازمند حرکت بسیار محتاطانه است.

    عمر سیهاد واردان، رئیس دیک گفت: «لغو تحریم های ایران بزرگترین مورد پیوستن (یک کشور) به اقتصاد جهانی از زمان پیوستن بلوک شرق (به اقتصاد جهانی) در پایان جنگ سرد است. این فرآیند فرصت ها و ریسک هایی را برای ما ایجاد می کند.»

    واردان خاطر نشان کرد که ایران احتمالا در بخش های نیازمند به انرژی فراوان نظیر سیمان، آهن و فولاد و سرامیک به رقیب ترکیه تبدیل خواهد شد.

    وی افزود: «ایران همچنین می خواهد یک رقیب قدرتمند در تجارت به ویژه در بازار کشورهای عراق، افغانستان و تاجیکستان باشد. ما باید زمانی که فرصت ها را ارزیابی می کنیم، ریسک ها را به طور کامل مدیریت نماییم.»

    واردان گفت، بازیگران فعال در زمینه خرده فروشی، ساخت و ساز و گردشگری احتمالا فرصت های بزرگی را در بازار ایران خواهند یافت.

    وی اظهار داشت، میز روابط اقتصادی خارجی ترکیه اولویت هایی را برای بازار ایران تعریف کرده است.

    واردان ادامه داد: «این اولویت ها شامل مدرنیزه کردن زیرساخت های گمرکی و حمل و نقل، گسترش موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، تبدیل تدریجی این موافقتنامه به یک موافقتنامه تجارت آزاد، عادی سازی روابط بانکی بین دو کشور، گسترش خطوط اعتباری اکسیم بانک و مدیریت ریسک های سیاسی، مدیریتی و نظارتی در بازار ایران است. ما نمی خواهیم تجربیات بدی که در گذشته داشتیم را مجددا تکرار کنیم.»

    «ما سفر هیئت های تجاری و سرمایه گذاری به قطب های مهم اقتصادی ایران به خصوص برای تجار ترک را که در بخش های رقابتی فعال هستند، به سرعت سازماندهی خواهیم کرد.»

    بر اساس این گزارش، زدودن برخی از آثار منفی تحریم ها زمان خواهد برد.

    «تحریم ها باعث شده تا صادرات ما به ایران شاهد افت شدیدی باشد، در حالی که نرخ رشد سالانه صادرات ترکیه به ایران در دوران قبل از تحریم ها 26 درصد بود. صادرات ترکیه در حال حاضر نسبت به دوره قبل از تحریم ها 55.4 درصد کاهش یافته است. در دوره جدید، ما به افزایش حدودا 25 درصدی صادرات به ایران دست یافته ایم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو