مدیران خودروعصر اعتبار

آژیر خطر ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان

پدیده شومی که به ایستگاه آخر نرسید

عصر ساختمان:آژیر خطر ساخت و سازهای غیرمجاز مدت‎هاست که در استان‎های شمالی به صدا درآمده و مسؤولان قضایی و نظارتی برای مقابله با این رویه ناخوشایند به خط شدند اما توقف این پدیده همچنان به ایستگاه آخر نرسیده است.

آژیر خطر ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، تولد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق خوش آب و هوایی که باید لذت سرسبزیِ آن نصیب عموم مردم شود در چنگ افراد پرطمعی قرار گرفته که تاوان آن متوجه جامعه شده است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در خصوص میزان ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراستاندارد در استان گفت: بر اساس آمار غیررسمی متاسفانه به جزء مرکز استان و تا حدودی شهرستان گنبدکاووس در سایر شهرها ساخت و ساز غیرمجاز خیلی بیشتر از ساخت ‎و سازهایی است که از فرآیند قانونی طی می‎شود.

    سید مجتبی موسوی افزود: شاید تصمیمات غیرکارشناسی سبب شده مردم به ساخت و ساز غیرمجاز ترغیب شوند متاسفانه در برخی از شهرهای استان گلستان شاهد این هستیم که جرایم مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز خیلی کمتر از حق‌الزحمه و مبالغی که مربوط به مجوز پروانه گرفتن قانونی است، می‎شود که این روند می‎تواند ساکنان آن منطقه را تشویق به ساخت و سازهای غیرمجاز کند.

    موسوی: نظام مهندسی دخالتی در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در روستای «زیارت» ندارد

    وی گفت: در خیلی از شهرها چیزی که مربوط به حق‌الزحمه مهندسان بوده را متعادل کردیم تا مردم به سمت قانونمداری تشویق شوند.

    این مقام مسئول در خصوص دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز بیان کرد: سازمان نظام مهندسی استان در خصوص روستای تاریخی «زیارت» شهر گرگان که یکی از مناطق خوب و گردشگری استان گلستان است هیچ دخالتی ندارد و اظهارنظر کردن برای ما در این زمینه بسیار مشکل است و باید سایر مسئولان پاسخگو باشند که در این چند سال اخیر چرا چنین اتفاقاتی در این منطقه افتاده است.

    موسوی گفت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی و مهندسان ما در فرآیند تولید ساخت و ساز غیرمجاز در انتهای تولید قرار دارند و باید شرایطی به وجود آید که ضمن آسیب‌شناسی از همان ابتدا جلوی این تخلفات گرفته شود.

    وی با اشاره به اینکه دو دسته ساخت و ساز غیرمجاز وجود دارد، افزود: در بخشی از شهرهای ما متاسفانه تعرفه‎هایی که مربوط به جرایم ساخت و سازهای غیرمجاز است خیلی کمتر از تعرفه‎هایی است که مجوز قانونی برای آن اخذ می‎شود که باید شوراها و مسئولان شهر نسبت به این موضوع توجه ویژه‎ای داشته باشند

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان بیان کرد: مسئولیت‎هایی که ما و مهندسان باید به آن توجه کنیم این است که اگر ساختمان حتی در انتهای کار بدون نظارت ساخته شوند اگر خدای ناکرده یک گواهی خلاف صادر شود علاوه بر هدررفت سرمایه ملی، باعث به مخاطره افتادن امنیت مردم می‎شود.

    موسوی در پاسخ به این سوال که آیا با تخریب ساختمان‎های غیرمجاز اتفاقات خوبی در استان می‎افتد یا خیر؛ گفت: باید علاوه بر آسیب‎شناسی تلاش کنیم که ساختمان‎های غیرمجاز ساخته نشده تا منجر به تخریب شوند..

    وی اظهار کرد: تخریب کردن برای برخی افراد کم درآمد و آسیب‌پذیر به اقتصاد خانواده آنها نیز ضربه وارد می‎کند لذا هر کدام از دستگاه‎های ذی‎ربط با قبول مسئولیت‎ها باید کنار هم قرار بگیرند حتی دستگاه‎های قضایی در این راستا تلاش کنند تا زمینه ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز در استان فراهم نباشد.

    مقدم: عمده مشکلات امروز ناشی از راه حل‎های دیروزمان است

    مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز در خصوص وجود ساخت‎ها و سازهای غیرمجاز گفت: حاکمیت باید برنامه بازدارنده داشته باشد ولی باید ببینیم با چه طیفی از مخاطبان مواجه هستیم.

    صادق‎علی مقدم افزود: مخاطب مردمی ما هنوز آگاهی کافی ندارد، منطقه زیارت با سه خطر اصلی که جزو ریسکهای بالا است مواجه بوده که شامل مواردی نظیر سیل، زلزله و رانش زمین است و در این مسائل منطقه زیارت جزو مناطق قرمز است.

    وی در خصوص اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه چقدر باید باشد، گفت: بر اساس نوع رودخانه تغییرات وجود دارد ولی حداقل یک حریم کمی و کیفی بستگی به نوع رودخانه متفاوت است.

    مدیرکل مدیریت بحران گلستان افزود: کسانی که در بالادست ساخت و ساز کردند علاوه بر اینکه خودش و خانواده را به شدت در معرض خطر حوادث قرار دادند منابع آبی که خودشان و بقیه مردم در پایین دست استفاده می‎کنند را نیز به شدت آلوده می‎کنند که این مسئله تهدیدی به مراتب بالاتر از زلزله است.

    مقدم عدم آگاهی و همکاری مردم از ساخت و سازهای غیرمجاز را یک ضعف دانست و اظهار کرد: وقتی شهروند بداند ساخت و سازهایی که انجام می‎دهد علاوه بر اینکه آب خوردن خودش را آلوده می‎کند سطوح پوشش میزان رواناب را چند برابر می‎شود و این امر موجب وقوع سیلاب در پایین دست می‌شود شاید به این سمت میل نکند.

    وی با بیان اینکه ساخت و ساز غیراصولی می‎تواند یک ساخت و ساز غیرمجاز باشد، ادامه داد: ساخت و سازی که دارای مجوز باشد طراحی درستی برای ساختن نداشته باشد که قطعا پیامد آن کمتر از ساختمان غیرمجاز نخواهد بود.

    مقدم بیان کرد: تراکم جمعیتی در یک منطقه بر اساس شرایط و زیرساخت‎هایی که در آن منطقه وجود دارد تعریف می‌شود ما چطور می‎توانیم در یک منطقه تراکم را تعریف کنیم ولی در یک فرآیندهایی یکسری کمیسیون‎ها به 10 برابر حد استاندارد تراکم را افزایش می‎دهند که این مسائل در جنوب گرگان به چشم می‎خورد.

    وی بر لزوم سیستم پاسخگویی افراد تصمیم‎گیر تاکید کرد و افزود: دستگاه‎های نظارتی باید مسائل را تبدیل به سند کنند، فردی که تصمیم می‎گیرد مثلا در معابری که تراکم تعریف شده ارتقای تراکم می‎دهد چرا برخی کنار نشسته و مدیریت بحران باید به عنوان دستگاه حاکمیتی پاسخگوی عواقب آنها باشد.

    این مقام مسئول تاکید کرد: موارد فوق فرآیندی است که بسیاری از دوستان خیلی قانونی و موجه آن را انجام می‎دهند به نظر بنده این افراد از آموزش کافی برخوردار نیستند و برخی مواقع تصمیماتی می‎گیرند که مناسب نیست.

    مقدم در خصوص ساخت دیوار حائل گفت: دیواره‌سازی برای ارتقای ظرفیت باربری نیست و با دیواره‌سازی با هر نوع سازه نگهبان می‌توانیم از ریزش دیواره‌ها جلوگیری کنیم.

    وی در خصوص ساخت و سازهایی که تحت عنوان مسکن مهر در استان گلستان ساخته شده نیز بیان کرد: مسکن مهر توسط تیم فنی طراحی شده اما متاسفانه با نشست مواجه شد و به عنوان یک مشکل اساسی قلمداد می‎شود.

    مقدم ابراز امیدواری کرد روزی فرا رسد که مشکلات امروزمان ناشی از راه حل‎های دیروزمان نباشد عمده‎ای از مشکلات ما امروزه راه حلی بوده که بدون مطالعه ارائه شده است.

    سردارزاده: شهرداری با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کند

    مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری گلستان نیز در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: نظارت شهرداری، به ساخت و سازهای غیرمجاز معطوف شده است

    احمد سردارزاده در خصوص وظایف شهرداری‎های استان در ساخت و سازها و در صورت بروز اشتباه و خطا و نحوه برخورد با متخلفان اظهار کرد: هر شهر بر اساس نقشه مصوبی که مورد تصویب شورای عالی شهرسازی قرار می‎گیرد برای شهرهای کوچک‌تر به عنوان طرح جامع و طرح هادی مبادرت به سیاستگذاری در بخش ساز و ساخت می‌کند

    وی با اشاره به اینکه محدوده قانونی شهرها مشخص شده است، افزود: شهرداری بر اساس قانون مرجع صدور  پروانه ساختمانی در واقع مرجعی است که مجوز لازم برای ساخت و ساز را به هر شهروند بر اساس تقاضا و امکانی که قانون برای عرصه مورد نظر مشخص کرد، فراهم می‎کند.

    مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری گلستان  با اشاره به نظارت شهرداری‌ها در امر ساخت و سازها گفت: این نظارت در کنار نظارت عالیه مجموعه راه و شهرسازی نسبت به پروانه‎های صادره از سوی شهرداری به عنوان مرجعی که طرح‎های جامع شهر را ابلاغ می‎کنند، وجود دارد.

    سردارزاده افزود: اصولا واحد اجرایی در شهرداری‎ها برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله و پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد شده است رفتار شهرداری باید طوری باشد که هرگونه ساخت و سازی که غیرمجاز است و یا خلاف پروانه صادر شده است، حتما جلوگیری کند.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر تخلف و خطایی در ساخت و ساز انجام بگیرد شما از نظر قانونی چه برخوردی با این افراد می‎کنید، گفت: قانونگذار روال تعامل فیمابین را کاملا پیش‌بینی کرده و مالک را موظف کرده در زمان احداث ساختمان حتما از شهرداری پروانه بگیرد.

    مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری گلستان ادامه داد: قانون شهرداری را موظف کرده براساس طرحی که مصوب شده است و در طرح جامع و طرح هادی که توسط راه و شهرسازی ابلاغ می‎شود، پروانه را صادر کند و مهندس نظام مهندسی را مکلف کرده بر اساس قراردادی که با مالک می‎بندد حتما اصول فنی را نظارت کند و گزارش مرحله‎ای بدهد و اگر در هر یک از این مراحل قصوری اتفاق بیفتد یک نظارت عالیه از مجموعه راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری و دفتر امور شهری پیش‌بینی کرده که این نظارت‎ها وجود دارد.

    سردارزاده در خصوص طرح جامع شهر گرگان گفت: طرح جامع و طرح تفضیلی شهر گرگان با پیگیری‎هایی که انجام شد ابلاغ و مراحل نهایی آن در شورای عالی شهرسازی و معماری پیگیری می‎شود و از طریق حوزه معاونت هماهنگی عمرانی و شهرداری گرگان به محض تصویب اجرایی می‎شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار