مدیران خودروعصر اعتبار

سنگ‌هایی پیش پای لنگ صنعت سنگ لرستان

گنجی که «مفت» از دست می‌رود

عصر ساختمان:صنعت سنگ لرستان که نقطه اتکای صنعت سنگ ایران است این روزها حال‌وروز چندان خوشی ندارد؛ سنگ‌های بی‌شماری پیش پای لنگ این صنعت، هرروز سبز می‌شوند.

سنگ‌هایی پیش پای لنگ صنعت سنگ لرستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، نام صنعت سنگ ایران و بازار برخی سنگ‌های ساختمانی در جهان بانام استان لرستان پیوند خورده است به‌طوری‌که این استان با معادن غنی خود 27 درصد تولیدات این صنعت را در ایران و سه درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را در اختیار دارد.

    سنگ‌هایی پیش پای لنگ صنعت سنگ لرستان

    بیشتر معادن استان لرستان به سنگ‌های نما و تزئینی اختصاص دارد به‌طوری‌که با داشتن حدود یک‌چهارم ذخایر سنگ‌های تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است. از انواع معادن این استان می‌توان به سنگ گچ، سنگ‌آهک، سنگ چینی، فرو سیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.

    این در حالی است که به‌رغم ظرفیت تولید و اشتغالی که در صنعت سنگ لرستان وجود دارد، متأسفانه این صنعت با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان است که فعالیت سنتی و یا راکد بودن واحدهای سنگ‌بری، خام فروشی سنگ لرستان و ضایعات بالای این صنعت به‌تنهایی برای عدم کامیابی این صنعت جهانی کافی است.

    77 واحد کارخانه سنگ لرستان تعطیل است

    رضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در حال حاضر 77 کارخانه سنگ در سطح استان لرستان وجود دارد اظهار داشت: 90 واحد نیز با 100 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

    وی عنوان کرد: همچنین 213 کارخانه سنگ نیمه فعال در سطح استان لرستان وجود دارد که تنها بین 20 تا 50 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بابیان اینکه تعدادی کارخانه و سنگ‌بری در استان وجود دارند که اقدام به صادرات محصولات خود می‌کنند گفت: این واحدها نیز به‌طور عمده با مشکل کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند.

    صفی خانی  با بیان اینکه برای رفع مشکلات بر سر راه واحدهای سنگ‌بری استان چند برنامه خاص را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها افزایش صادرات سنگ در استان لرستان است.

    امید به صادرات سنگ لرستان

    وی بابیان اینکه در این راستا با کمک خود صادرکنندگان سنگ اهدافی را پیگیری می‌کنیم عنوان کرد: همچنین ایجاد میز تجاری با چند کشور دنیا در این حوزه نیز در دستور کار قرارگرفته شده است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بابیان اینکه در سال گذشته ما در استان 750 هزار دلار صادرات سنگ داشتیم عنوان کرد: امسال صادرات سنگ از لرستان به یک‌میلیون و 850 هزار دلار رسیده است.

    صفی خانی با اشاره به اینکه سالانه شش میلیون تن سنگ از معادن استان لرستان استخراج می‌شود گفت: در حال حاضر حدود دو هزار نفر به‌صورت مستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

    وی همچنین بابیان اینکه طی امسال میزان حقوق دولتی که از محل معادن به خزانه واریزشده سه میلیارد تومان بوده است گفت: پیش‌بینی ما افزایش حقوق دولتی از محل معادن استان به بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش یابد.

    فرصت سوزی میلیاردی در لرستان

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین از استخراج 17 نوع ماده معدنی از معادن استان خبر داد و گفت: عمده معادن در استان مربوط به سنگ‌های تزئینی، نما، تالک، سیلیس، شن و ماسه کوهی، سنگ‌های لاشه موزاییکی و ... است.

    به‌هرروی روایت صنعت سنگ لرستان روایتی تلخ از صنعتی است که در آمار از مجموع واحدهای فعال در این حوزه تنها 90 واحد به‌صورت فعال در آن به‌صورت مدرن فعالیت دارند تا شاهد استمرار فرصت سوزی در این بخش باشیم.

    فرصت سوزی که میلیاردها تومان پول را از جیب مردم لرستان خارج می‌کند درحالی‌که این درآمد باید راهی حساب لرستان شود.

    معطل ماندن احداث پایانه‌های صادراتی سنگ مصوب در سفر دولت و بلاتکلیفی احداث پژوهشکده سنگ در لرستان شاید می‌توانست مرحمی بر زخم‌های بی‌شمار این صنعت باشد که آن‌ها نیز عطای اجرایی شدن را به لقایش بخشیدند. با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که صنعت اصیل لرستان که امروز از اسب افتاده است روزی با استمرار این مشکلات از اصل هم خواهد افتاد یا نه!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.http://telegram.org

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو