مدیران خودروعصر اعتبار

سرمایه‌های خرد به بخش مسکن می‌آید؟

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد در بخش مسکن گفت: آن‌چه به سپرده‌های کوچک، قدرت می‌دهد جمع آنهاست که اگر اقدام اخیر بانک‌ها مبنی بر کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد محقق شود سپرده‌های بانکی در اقتصاد کشور بلااثر رها خواهد شد.

سرمایه‌های خرد به بخش مسکن می‌آید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، ایرج رهبر اظهار کرد: فلسفه‌ی سپرده‌گذاری در بانک ها مبتنی بر جمع‌آوری سپرده‌های خرد برای سرمایه‌گذاری در اهداف مدنظر نظام بوده است. بنابراین سرمایه‌های خرد باید به سمتی که برنامه‌ریزی‌های کلان مشخص کرده سوق پیدا کند.

    وی افزود: این پیش‌فرض که  سود بانکی را کم کنیم تا مردم پولشان را از بانک بیرون بیاورند و به تولید یا کارهای عمرانی بپردازند شاید برای سپرده‌های کلان توجیه‌پذیر باشد اما در سپرده‌های خرد جوابگو نیست.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که سپرده‌های خرد به تنهایی توان لازم برای اثرگذاری در اقتصاد کلان را ندارد، گفت: آن‌چه به سپرده‌های کوچک، قدرت می‌دهد جمع آنهاست که اگر اقدام اخیر بانک‌ها مبنی بر کاهش سود بانکی به 15 درصد محقق شود سپرده‌های بانکی در اقتصاد کشور بلااثر رها خواهد شد.

    به گفته رهبر، این‌که صرفا بانک‌ها سود سپرده را کم کنند اما سود وام بانکی را کاهش ندهند، با سیاست‌های قبلی مغایر است. مردم باید پولشان را به بانک بسپارند و بانک طبق سیاست‌های کلان، سرمایه‌ها را از طریق تسهیلات به سمت اهداف اقتصادی، اشتغال، تولید و عمران سوق دهد.

    وی سر درآوردن سپرده‌های خرد به دست سودجویان را از جمله پیامدهای احتمالی طرح کاهش سود بانکی به 15 درصد عنوان و تاکید کرد: تجربه نشان داده وقتی سپرده‌های خرد از بانک‌ها بیرون کشیده می‌شوند به دست موسسات غیرمجاز و افرادی می‌افتند که با نرخ‌های 25 تا 30 درصد به سپرده‌ها بهره پرداخت می‌کنند و پس از مدتی کلاهبرداری هایی اتفاق می‌افتد که از یک سو مردم و از سوی دیگر اقتصاد کشور ضرر می‌کند.

    این کارشناس مسکن درخصوص تاثیر کاهش نرخ بهره بانکی بر بازار اجاره گفت: طی سال‌های اخیر صاحب خانه‌ها با سپردن پول پیش به بانک‌ها سود بانکی 30 درصد دریافت می‌کردند که این مساله دیگر ممکن نیست. بنابراین موجر مجبور می‌شود نقدی اجاره را بالا ببرد که ممکن است در بخش اجاره مشکلاتی ایجاد کند.

    رهبر درباره پیش‌بینی از آینده بازار مسکن گفت: تا وقتی که وضعیت اقتصادی در کل اقتصاد کشور رونق نگیرد رکود مسکن ادامه خواهد داشت. اصل مساله به توان خرید مردم برمی‌گردد که باید تحولی در این خصوص ایجاد شود.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر اغلب خریداران مسکن کسانی هستند که این کالا را برای سرمایه‌گذاری می‌خرند؛ زیرا به دلیل حباب قیمت‌ها متقاضی مصرفی در بازار وجود ندارد و تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، رکود نیز ادامه خواهد داشت.

    این کارشناس مسکن به ثبت نام 47 هزار نفر برای وام 80 میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز کشور به 1 تا 1.5 میلیون واحد مسکونی، رقم 47 هزار فقره وام به هیچ عنوان نمی‌تواند بازار را تحریک کند.

    رهبر در پاسخ به این سوال که آیا بخش عرضه توان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال دارد؟ گفت: بله، تجربه صنعتی‌سازی در بخش مسکن مهر این ادعا را ثابت کرد. ما تا دلتان بخواهد کارگر ساختمانی داریم. درخصوص ماشین‌آلات، تجهیزات و مصالح ساختمانی هم مشکلی وجود ندارد. 2 میلیون و 300 هزار مسکن مهر توسط انبوه‌سازان ساخته شد که البته اگر مشکلات تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان در پروژه‌ها وقفه ایجاد نمی‌کرد سال‌ها پیش باید مسکن مهر به اتمام می‌رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو