مدیران خودروعصر اعتبار

انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن

عصر ساختمان:معاملات بازار مسکن در حالی دوران پیش رونق را سپری می‌کند که پیش‌بینی‌ها،رونق در این بخش را برای نیمه دوم سال ۹۵ بدون افزایش قیمت مطرح می‌کنند. گفته می‌شود راهکارهای مالی- اعتباری همچون ایجاد صندوق مستغلات در تمامی استان‌ها و انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن کمک موثری در رونق نسبی مسکن و نظارت بانک مرکزی بر عدم فعالیت موسسات غیرمجاز در هنگام اجرای کاهش نرخ سود بانکی کمک موثری برای رونق مسکن خواهد بود.

انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاملات بازار مسکن در حالی دوران پیش رونق را سپری می‌کند که پیش‌بینی‌ها،رونق در این بخش را برای نیمه دوم سال 95 بدون افزایش قیمت مطرح می‌کنند. گفته می‌شود راهکارهای مالی- اعتباری همچون ایجاد صندوق مستغلات در تمامی استان‌ها و انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی بانک مسکن کمک موثری در رونق نسبی مسکن و نظارت بانک مرکزی بر عدم فعالیت موسسات غیرمجاز در هنگام اجرای کاهش نرخ سود بانکی کمک موثری برای رونق مسکن خواهد بود.

    بازار مسکن در حالی از ابتدای سال جاری بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی و صحبت صاحبنظران حوزه مسکن در حال خارج شدن از رکود تعریف شده که به نظر می‌رسد این وضعیت در مورد اجاره‌بها نیز به همان میزان مصداق داشته است. اگرچه از این دوران، تحت‌عنوان پیش‌رونق بازار معاملات مسکن نام برده می‌شود اما همین پیش‌رونق ماه‌های ابتدایی سال، نوید رشد قابل قبولی تا پایان سال خواهد بود که پیش‌بینی بسیاری از صاحبنظران این حوزه است. بر اساس اعلام‌نظر کارشناسان، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بر رونق بازار مسکن تاثیرگذار باشد و باعث شود تا طرح‌هایی که ابتدای دولت یازدهم و در دوران سکانداری جدید وزارت راه و شهرسازی و از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای رونق اجاره بها و اجرای طرح مسکن اجتماعی و تامین مسکن اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه مطرح شد، جامه‌عمل بپوشند.

    در همین راستا نیز وزارت راه و شهرسازی بر اساس برنامه دولت برای رونق بازار مسکن طرح هایی را در سال جاری دنبال کرد و تا حصول به نتیجه پیش برد که یکی از آنها تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی بود که گفته می‌شود به زودی این اتفاق با اعلام بانک مرکزی رخ می‌دهد و دیگری طرح‌هایی بود که در بانک مسکن اجرا شد؛ طرح ایجاد بازار رهن ثانویه در بانک مسکن و انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی برای افزایش قدرت اعتباردهی بانک مسکن بدون آنکه متکی به بانک مرکزی باشد. همچنین بحث صندوق مستغلات برای هریک از استان ها و فروش صندوق زمین و ساختمان در بازار بورس از دیگر راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای خروج مسکن از رکورد است که توسط وزیر راه و شهرسازی عنوان شده است. (متن کامل را اینجا بخوانید. )

    حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در تشریح الزامات کاهش نرخ سود بانکی بر نظارت بانک مرکزی و ایجاد شرایطی برای عدم فعالیت موسسات غیرمجاز برای اجرای کامل کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر یکی از بانک‌های خصوصی کشور در اقدامی متفاوت و بدون هماهنگی با شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش سود سپرده‌های بانکی کرد که می‌تواند به نفع موسسات غیرمجاز شود و باعث خروج سرمایه از بانک‌ها شود. در حالیکه در کشوری مثل ایران شایسته نیست که موسسات غیرمجاز به آسانی کار کنند و هیچ برخوردی هم با آنها صورت نگیرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

    همچنین افزایش وام های مسکن در شهرهای بزرگ، میانی و کوچک به 80، 60 و 40 و همچنین حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به زوج های جوان از اقداماتی است که در بانک مسکن و با ابلاغ وزارت راه و شهرسازی در دستور کار اجرا قرار گرفته است که می‌تواند بخش عمده ای از گره‌های مسکن را باز کند. اگرچه باز هم بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی این وضعیت مطلوب نیست اما راهکارهای مناسبی است که گام به گام بازار معاملات مسکن را رونق می‌بخشد بدون آنکه تاثیری جهشی و ناگهانی در افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

    همچنین بر اساس آماری که توسط وزارت راه و شهرسازی به تازگی تهیه شده است ماه های فروردین و اردیبهشت نشان دهنده رونق بازار معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بر اساس گزارش فوق، ارزش کل معاملات زیربنای مسکونی آپارتمانی در طی دو ماه (فروردین و اردیبهشت ماه 95) 77.8هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد بیشترین سهم معاملات به لحاظ عمر بنا، متعلق به واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 52.3 درصدی است. واحدهای در دامنه قیمتی 25 تا 30 میلیون ریال (به ازای هر متر مربع) با 14.9 درصد و همچنین واحدهای با ارزش 130 تا 160 میلیون تومان با 9.9 درصد، بالاترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تعداد اجاره‌نامه‌های ثبت شده به 11 هزار و 730 واحد در ماه قبل (اردیبهشت ماه) رسید که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.

    رونق معاملات بازار مسکن از دید کارشناسان در دو تا سه ماهه نخست سال 95

    حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اعلام افزایش حجم معاملات در سه ماهه نخست سال جاری افزود: در مجموع وضعیت بازار خرید و فروش مسکن با توجه به حجم معاملاتی که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه رخ داده نشان دهنده روند صعودی بوده و پس از ماه مبارک رمضان شاهد رشد بیشتری در معاملات بازار مسکن خواهیم بود، زیرا طبق روال سال‌های گذشته و بر اساس تجربه در ماه رمضان ما شاهد کاهش نسبی تعداد معاملات مسکن هستیم ولی بعد از ماه مبارک رمضان افزایش معاملات بازار مسکن قابل پیش‌بینی خواهد بود.

    عقبایی ادامه داد: امیدوارم تا پایان سال، معاملات روند صعودی داشته باشد که البته این صعود به معنای افزایش قیمت مسکن نیست. زیرا قیمت بازار مسکن قبل از سال‌های 92 به حداکثر قیمت خود رسیده بود و در سال‌های 92 تا 94 قیمت مسکن به قیمت واقعی خود رسید لذا در مجموع پیش بینی‌ها نشان دهنده روند عدم افزایش قیمت تا پایان سال است.

    وی تاکید کرد: مطمئنا تا پایان سال جاری، شاهد افزایش معاملات، افزایش حجم خرید و فروش‌ها و افزایش انگیزه برای تولید مسکن خواهیم بود.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در مورد پیش‌بینی خود از وضعیت اجاره‌بها تا پایان سال گفت: اجاره، معمولا بیشترین تحولاتش در نیمه اول سال و بویژه در فصل دوم سال یعنی از تیرماه تا پایان شهریورماه رقم می خورد و قاعدتا بر اساس تعاریف و عرفی که در بازار وجود دارد قیمت اجاره تعریف می‌شود و اصلی‌ترین شاخص اجاره بها در تمام دنیا و در کشور ما به قیمت مسکن وابسته است. در عین‌حال، مبانی اقتصادی همچون تورم و سیاست‌های پولی و بانکی در اجاره بها بی‌تاثیر نیست.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تاکید کرد: در مجموع کاهش سود بانکی به نفع اقتصاد است و ما فکر می‌کنیم کاهش سود بانکی می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری در اقتصاد را بویژه در حوزه مسکن بالا ببرد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا فروش مسکن مهر با شرایط آسانی که در حال‌حاضر توسط دست‌اندرکاران در نظر گرفته شده توانسته است نرخ رشد قیمت مسکن را کنترل کند؟ گفت: نه الزاما در همه جای ایران اما در برخی از مناطق و در اطراف شهرهای بزرگ این امکان تا حد قابل توجهی فراهم شده است.

    مصطفی‌قلی خسروی رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نیز در همین رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: معاملات بازار مسکن نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته رشد کمی داشته که اگرچه میزان رشد مطلوب نبود اما ما اعتقاد داریم با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها همچون بانک مرکزی و نیز با کاهش نرخ سودهای بانکی، مسلما اوضاع معاملات بازار مسکن بهتر خواهد شد.

    رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق معاملات مسکن خواهد شد افزود: بر اساس آمارها، 174 شغل کلیدی بستگی به مسکن دارد و به همین دلیل رونق بازار مسکن باعث رونق کسب و کار در کشور خواهد شد.

    خسروی در بیان پیش بینی خود از بازار معاملات مسکن در شش ماهه دوم سال 95 گفت: مطمئنا در قیمت مسکن با افزایش روبه رو نخواهیم بود اما پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال این رشد آرام که در حال حاضر شاهد آن هستیم افزایش یابد.

    رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های دولت، قیمت مسکن از نرخ تورم بالاتر نخواهد رفت.

    شایان ذکر است، بر اساس آمار اعلام شده، مسکن مهر تنها 3 درصد نیاز مسکن جامعه را تامین کرده است و این در حالی است که این موضوع در برخی جناح‌های مخالف دولت بیش از درصد واقعی آن بزرگ‌نمایی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار