مدیران خودروعصر اعتبار

طرح توجیهی یک نیاز اصلی برای ساختمان;

معاملات تهاتری، آفت خریدوفروش مسکن

عصر ساختمان- ساخت و ساز یکی از مهمترین شاخص های توسعه در یک کشور محسوب می‌شود.

معاملات تهاتری، آفت خریدوفروش مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، این موضوع ذیل عمران و آبادانی فصل مشترک بین تمام اقتصاد دانان است. ساخت و ساز علاوه بر اینکه هزینه بسیار زیاد، می‌تواند آینده یک محله و یا یک مجموعه از انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد. با یک نگاه کلی به پروژه هایی که در سطح کوچک و بزرگ انجام می‌شود، می‌توان از طرح توجیهی به عنوان مهمترین غایب این پروژه های شکست خورده یاد کرد.

    خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاون ‌های عمرانی شهر تهران  با اشاره به اهمیت طرح توجیهی گفت: تحقیقات بازار ساخت و ساز موضوع بسیار مهمی است. برای هر پروژه باید یک طرح توجیهی وجود داشته باشد.

    انبوهی از ساختمان‌های بی کاربرد در شمال
    وی افزود: در استان مازندران انبوهی از ساختمان‌های تجاری ساخته شده وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها خالی است، ساختمان‌هایی که با هزینه بسیار ساخته شده اند اما نه نیازی به این ساختمان‌ها و نه جذابیتی برای فعال شدن آن وجود دارد، حتی استقبالی هم برای اجاره این املاک وجود ندارد. در بسیاری از موارد هم با قیمتی پایین تر از آنچه ساختمان برایش تمام شده به علت بدهی بانکی و ... فروخته می‌شود.

    باقرپور گفت: اگر طرح توجیهی برای چنین پروژه‌هایی پیش از شروع تدوین می‌شد، به طور قطع ما شاهد تعداد زیادی مسکن خالی از سکنه، آپارتمان‌ها، ویلاها، پاساژهای بی طرفدار نبودیم.

    چرا باید یک پروژه طرح توجیهی داشته باشد؟
    طرح توجیهی در واقع برای برآورد میزان سود و زیان شروع یک پروژه یک نیاز اساسی است. این طرح برای سرمایه گذاری فعالان صنعت ساختمان باید به شکل برنامه ریزی شده،مکتوب و با کلیه مستندات انجام شود.

    معاملات تهاتری، آفت معاملات جدید
    وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد حلقه‌های ارتباطی  بین تامین کنندگان و سازندگان از اصول مهم ساخت و ساز است، گفت: یکی از آفت‌های اقتصادی که در چند سال اخیر در جامعه به وجود آمده  و یا به قولی شدت یافته، موضوع معاملات تهاتری است. علی رغم اینکه در ظاهر هر دو طرف راضی و خوشحال به نظر می‌رسند، اما در واقع این طور نیست و مشکلات بسیاری در پس آن نهفته است. معاملات تهاتری انسان را به چندهزار سال قبل می‌برد، بایداز معاملات تهاتری با عنوان معاملات اکراهی یاد کنیم.

    سیمان، بتون، کاشی در تهاتر با ملک
    باقرپور این گونه موضوع معاملات تهاتری را تشریح کرد: در این معاملات، سازنده به دلیل مشکلات مالی بخشی از پروژه در حال ساخت را معاوضه می‌کند. یعنی به دلیل نداشتن نقدینگی برای خرید مصالح، بتون، سرامیک، گود بردای  مجبور به واگذاری بخشی از پروژه می‌شود.از طرفی شرکت‌های خدماتی و فرشندگان بتون و مصالح ساختمانی و..هم برای اینکه طرف معامله پولی برای پرداخت ندارد، وعده یک طبقه یا چند طبقه از یک مجتمع را به جای پول دریافت می‌کند.

    معاملات تهاتری در ساختمان سازی ، تنها یک مُسکن است
    وی در ادامه گفت: گردش نقدینگی در صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است. وقتی گردش نقدینگی در هر صنعتی نباشد آن صنعت در نهایت به ورشکستگی منجر می‌شود. معاملات تهاتری در مسکن و ساختمان عملا یک مُسکن است تا درد حس نشود. در حالی که عفونت از زیر جلد این صنعت تخریب‌های خود را با سرعت انجام می‌دهد.

    معاملات کلان مردم عادی در صنعت ساختمان است
    باقرپور با اشاره به اینکه باید گردش مالی در صنعت ساخت و ساز ایجاد شود، گفت: مردم عادی در معاملات کلان اقتصادی در سطح بین المللی و بین الدول حضور ندارند. صنعت ساختمان بالاترین میزان گردش  مالی  بین شهروندان عادی را در خود دارد.

    چرخش صنعت ساخت و ساز اشتغال زاست
    وی افزود: باید شهروندان را ترغیب کنیم که نقدینگی خود را در این صنعت ساخت و ساز شامل پروژه‌های عمرانی است به گردش دربیاورند. این صنعت یکی از صنایع اصلی کشور است و اگر به چرخش در بیاید بیش از 4 هزار شغل از قبل آن رونق می‌یابد و بسیاری از صنایعی که امروز تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل در آمده‌اند را دوباره راه می‌اندازد. اجرای این  پروژه‌ها و اجرای آن، تناسب بین عرضه و تقاضا و تنظیم قیمت مسکن را نیز همراه دارد. این مهم نیاز به برنامه ریزی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو