مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور نظام مهندسی ساختمان تهران:

مهمترین مشکل امروز نظام مهندسی چیست؟

عصر ساختمان- اجرای یک پروه ساختمانی در هر کشور، به فراخور شرایط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با متوسط بودجه ای خاص ساخته می شود. تولید مسکن نیز در هر کشور متاثر از عوامل گفته شده است.

مهمترین مشکل امروز نظام مهندسی چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، مقررات ملی ساختمان، مباحث مربوط به ایمنی و نظام مهندسی در ایران نیز بر روند اجرای صحیح ساخت و ساز چه در ساختمان و در قالب مسکن های کوچک و برج های تجاری و چه در قالب راه سازی و سد سازی نظارت دارد.

    غلامرضا خوش گفتار، مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  بیان کرد: نظام مهندسی بر اساس قانون نظام مهندسی متولی اجرا و نظارت بر مقررات ملی ساختمان است. این سازمان  با در اختیار داشتن مهندسان در 7 رشته، بر موضوع قانون نظام مهندسی درکلیه ساخت و سازهایی که در کشور رخ می دهد (به شکل استانی و در تهران در پهنه استان تهران) نظارت دارد.

    وی در ادامه با بیان این که مهمترین مشکل امروز نظام مهندسی چیست، گفت: نظام مهندسی  قدرت اجرایی در ساخت و سازهای شهری در اختیار ندارد و قدرت در اختیار مدیریت شهری است. ما در تعامل با مدیریت شهری باید بتوانیم اعمال مقررات ملی ساختمان در راستای ارتقای ساختمان سازی و عمر مفید حفظ ساختمان و حفظ و حراست از سرمایه های ملی که در ایجاد ساختمان ها بوده، را ایجاد کنیم.

    خوش گفتار ادامه داد: در بیش از 2 دهه‌ای که سازمان نظام مهندسی بر اساس قانون نظام مهندسی  تشکیل شده، به عینه در حیطه شهرها مشاهده می کنیم که سطح ساخت و ساز ها ارتقا پیدا کرده و  کیفیت ساختمان ها نسبت به سابق بسیار بهتر شده است. علت آن این است که به تدریج توانستیم مقررات ملی ساختمان را پیاده کنیم.

    وی افزود: برخی زیرساخت های ساختمان سازی  از جمله مصالح استاندارد، نیروی انسانی کارآمد اجرایی به میزان لازم وجود ندارد، به همین دلیل  نتوانستیم به طور کامل اعمال مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنیم تا ساختمان هایی همساز با محیط، پایدار و در شان شهروندان داشته باشیم.

    مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی در پاسخ به این پرسش که دلیل  نابهنجاری های ساخت و ساز به چه دلیل است و گفت: نابهنجاری ها در ساخت و سازها به این دلیل است که برخی مباحث مقررات ملی ساختمان مغفول مانده است.

    وی افزود: از جمله ضعف های عمومی که در ساختمان های مدرن ما وجود دارد می توان به موضوع انتقال صدا، صدابندی ساختمان ها، مصرف انرژی  اشاره کرد که با اعمال مقررات و نظارت مهندسان ما بهبود خواهد یافت. این موضوع نیازمند زمان است. برای اجرای این اصول تنها حضور مهندسان کفایت نمی کند و تعامل مدیریت شهری، عزم مدیریت شهری برای داشتن شهر بهتر (که در مدیران شهری ما وجود دارد و بیشتر خواهد شد) و بستر های لازم برای ایجاد ساختمان نیاز است.

    وی در ادامه بیان کرد: در بازار ساختمان امروز مواد و متریالی وجود دارد که اگر در ساختمان سازی به کار گرفته شود به طور قطع مباحث مربوط به انرژی، آکوسیتک صدا را حل خواهد کرد.

    وی افزود: زمان رسیدن به کیفیت ساختمان سازی دست ما نیست. ما عوامل طراح و ناظر ساختمان هستیم و با توجه به موجودی های کشور ،  و در زمان اجرا، باتوجه به بضاعتی که وجود دارد، می توانیم فعالیت کنیم.

    خوش گفتار گفت: موضوع مهم دیگر در کیفیت و جلوگیری از نابسامانی در ساخت و ساخت و فرهنگ سازی در ساخت و ساز کمک کند، اقتصاد است. اگر داشته های مردم برای هزینه کرد در ساختمان سازی و تولید مسکن اندک باشد، دست ما خالی تر خواهد بود. بنابراین با رشد اقتصادی که در مملکت ما رخ خواهد داد، زمان ما برای رسیدن به اصول نظام مهندسی کوتاه تر خواهد شد. زمان رسیدن به این اصول در دست ما نیست در دست دولت و رسانه ها است.  تمام عوامل باید دست به دست هم دهند و نظام مهندسی به عنوان نهادی که  فرزندان نخبه ما در آن فعالیت می کنند، محیطی را در خور شهروندان همچون شروندان پیشرفته دنیا ایجاد کنند.

    وی در آخر گفت: ما برای فرهنگ سازی نیاز به رسانه ها داریم. رسانه ها هر چه بیشتر به ما در امر فرهنگ سازی کمک کنند، بیشتر می توانیم با چالش هایمان مقابله کنیم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار