مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌رونق بازار مسکن بدون افزایش قیمت

عصر ساختمان- رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اعلام آغاز پیش‌رونق معاملات بازار مسکن بدون افزایش قیمت از افزایش معاملات بازار مسکن و انگیزه برای تولید در سال ۹۵ خبر داد و گفت: تعدیل شرایط فروش مسکن مهر تا حد قابل توجهی در کنترل رشد قیمت مسکن تاثیر گذاشت.

پیش‌رونق بازار مسکن بدون افزایش قیمت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ترابر نیوز ،حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره رونق معاملات بازار مسکن در دو ماهه نخست سال جاری و پیش‌بینی خود برای نیمه دوم سال از رشد معاملات بازار مسکن گفت: خوشبختانه در سال 95 شاهد دوران پیش‌رونق هستیم، یعنی 6 ماهه سال 95 را می‌توانیم دوران پیش‌رونق بازار مسکن بنامیم و با این تعریف، فاز اول خروج از رکود مسکن در شش ماهه نخست سال 95 آغاز شده است و امیدواریم که در 6 ماهه دوم سال نیز روند معاملات صعودی باشد و معاملات به سطحی برسد که در 6 ماه دوم شاهد بازگشت رونق و رشد آن در بازار معاملات مسکن باشیم.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اعلام افزایش حجم معاملات در سه ماهه نخست سال جاری افزود: در مجموع وضعیت بازار خرید و فروش مسکن با توجه به حجم معاملاتی که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه رخ داده نشان دهنده روند صعودی بوده و بطور حتم، پس از ماه مبارک رمضان شاهد رشد بیشتری در معاملات بازار مسکن خواهیم بود، زیرا طبق روال سال‌های گذشته و بر اساس تجربه در ماه رمضان ما شاهد کاهش نسبی مسکن هستیم ولی بعد از ماه مبارک رمضان افزایش معاملات بازار مسکن چشم‌گیر خواهد بود.

    عقبایی ادامه داد: امیدوارم تا پایان سال، معاملات روند صعودی داشته باشد که البته این صعود به معنای افزایش قیمت مسکن نیست. زیرا قیمت بازار مسکن قبل از سال‌های 92 به حداکثر قیمت خود رسیده بود و در سال‌های 92 تا 94 قیمت مسکن به قیمت واقعی خود رسید لذا در مجموع پیش بینی‌ها نشان دهنده روند عدم افزایش قیمت تا پایان سال است.

    وی تاکید کرد: مطمئنا تا پایان سال جاری، شاهد افزایش معاملات، افزایش حجم خرید و فروش‌ها و افزایش انگیزه برای تولید مسکن خواهیم بود.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در مورد پیش‌بینی خود از وضعیت اجاره‌بها تا پایان سال گفت: اجاره، معمولا بیشترین تحولاتش در نیمه اول سال و بویژه در فصل دوم سال یعنی از تیرماه تا پایان شهریورماه رقم می خورد و قاعدتا بر اساس تعاریف و عرفی که در بازار وجود دارد قیمت اجاره تعریف می‌شود و اصلی‌ترین شاخص اجاره بها در تمام دنیا و در کشور ما به قیمت مسکن وابسته است. در عین‌حال، مبانی اقتصادی همچون تورم و سیاست‌های پولی و بانکی در اجاره بها بی‌تاثیر نیست.

    افزایش 10 درصدی سقف اجاره‌بها در برخی از مناطق شهرهای بزرگ

    عقبایی گفت: مبانی تشخیصی ما در اتحادیه صنف مشاوران املاک این بود که در سال جاری با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال 95 نسبت به 94 افزایش نداشت بنابراین افزایش اجاره بها نباید در قیمت‌ها دیده شود و همین اتفاق هم در کشور رخ داده است و ما افزایش اجاره‌بها را در سطح کلان در کشور نداشته‌ایم اما در برخی از بافت‌های شهرهای بزرگ بویژه مناطقی که تقاضا بیشتر از عرضه است و متقاضیان بیشتر از عرضه‌کنندگان هستند که معمولا در برخی از بافت‌های خاص شهرهای بزرگ است ما افزایش اجاره بها را داشتیم که سقف آن تا 10 درصد بیشتر نبوده است. در مجموع می توانم بگویم بازار اجاره آرامی را در سال جاری شاهد خواهیم بود.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک افزود: نکته‌ای که می‌تواند یک تهدید برای بازار اجاره باشد این است که برخی سوداگری‌ها و فضای مدیریتی در حوزه اجاره‌نشینی می‌تواند امواجی منفی را در جامعه ایجاد کند که امیدواریم با تدبیر جلوی این شایعات گرفته شود.

    عقبایی همچنین در مورد سودهای بانکی و تاثیری که می‌تواند در وضعیت اجاره‌بها داشته باشد گفت: سودهای بانکی در سال جاری تاثیری در اجاره‌بها ندارد زیرا عموم موجرین علاقمند به دریافت اجاره بها هستند و آنهایی که اجاره بها نمی‌گیرند و پول پیش دریافت می‌کنند رویکردشان بیشتر رویکرد سرمایه‌ای در جهت جبران کمبود پولِ خرید یا در جهت سرمایه‌گذاری است و این مسائل است که هدف اصلی موجرین برای اجاره خانه‌ها به شمار می‌رود که الزاما ارتباطی به سود بانکی ندارد.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تاکید کرد: در مجموع کاهش سود بانکی به نفع اقتصاد است و ما فکر می‌کنیم کاهش سود بانکی می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری در اقتصاد را بویژه در حوزه مسکن بالا ببرد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا فروش مسکن مهر با شرایط آسانی که در حال‌حاضر توسط دست‌اندرکاران در نظر گرفته شده توانسته است نرخ رشد قیمت مسکن را کنترل کند؟ گفت: نه الزاما در همه جای ایران اما در برخی از مناطق و در اطراف شهرهای بزرگ این امکان تا حد قابل توجهی فراهم شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو