مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس حوزه مسکن:

گرانی آهن قیمت مسکن را بالا می‌برد

عصر ساختمان-یک کارشناس مسکن معتقد است: گرانی مصالح ساختمانی موجب افزایش قیمت کاذب مسکن می‌شود.

گرانی آهن قیمت مسکن را بالا می‌برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، چندی پیش رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان، محمد آزاد گفت: طی یک ماه گذشته به‌طور میانگین نرخ انواع میلگرد، ورق و آهن کیلویی 400 تومان افزایش‌یافته که این رقم بیانگر افزایش 30 درصدی قیمت‌ها در بازار آهن است. موضوع تنها افزایش قیمت آهن نیست چراکه گران شدن آن موجب افزایش قیمت مسکن نیز می‌شود. زیرا یکی از محصولات اصلی در عرصه ساخت‌وساز به شمار می‌آید. منوچهر بهرویان کارشناس مسکن در رابطه با تاثیر گرانی آهن بر قیمت مسکن به گسترش‌نیوز می‌گوید: گرانی آهن باعث بالا رفتن قیمت مسکن و رکود مضاعف در این بازار می‌شود. البته افزایش قیمت مسکن به‌صورت کاذب است، زیرا مردم توان و قدرت خرید خود را ازدست‌داده‌اند. به همین جهت گمان نمی‌رود که بالا رفتن قیمت آهن تأثیر چندانی بر قیمت مسکن داشته باشد.

    بهرویان ادامه می‌دهد: برخی می‌گویند که رکود مسکن از بین رفته است درصورتی‌که این‌طور نیست و عموم مردم در زندگی روزمره با عدیده‌ای از مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تعداد افرادی هم که به بازار مسکن ورود کرده و خانه‌ای خریداری می‌کنند. همچنین چنین اقدامی برای بهینه کردن سرمایه است و دربرگیرنده اکثریت جامعه نیست. زیرا در سال اخیر اکثریت مردم که اقشار متوسط و روبه پایین جامعه به شمار می‌روند، امکان خرید مسکن برایشان وجود ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت آنکه، اکنون قیمت‌ها رو به پایین است نه بالا زیرا مردم تمایل خود را از خرید خانه ازدست‌داده‌اند. اما در چنین شرایطی ممکن است اجاره‌بها افزایش پیدا کند، اما قیمت مسکن باوجود شرایط حاکم بر بازار افزایشی نیست.

    این کارشناس مسکن معتقد است: مردم از بازار ناامید شده‌اند و امیدی به کاهش قیمت‌ها ندارند. اکنون اقشار متوسط و رو به پایین جامعه به‌خصوص جوانان به فکر خریداری خانه نیستند و برایشان تفاوتی ندارد که قیمت‌ها افزایش یا کاهش داشته باشد. چراکه خرید خانه از تصوراتشان خارج است. ضمن آنکه برای خرید خانه حداقل پول لازم 400 و 500 میلیون تومان است.

    او در خاتمه اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته در حالی قیمت‌ها افزایشی شد که کشور ما شرایط متفاوتی داشت؛ تحریم نبود و ارزآوری وجود داشت. نه آنکه خزانه خالی باشد. در آن شرایط بسیاری برای پس‌انداز خانه، ارز و دلار خریداری کردند درصورتی‌که اکنون پس‌انداز خود را می‌فروشند و در کنار آن امورات خود را می‌گذرانند. شرایط فعلی به حدی بغرنج شده که حتی مقایسه آن با سال گذشته امکان‌پذیر نیست.

    خبرنگار: سینا کرمی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو