مدیران خودروعصر اعتبار

ارزان شدن مسکن منافع سوداگران را به خطر می‌اندازد

عصر ساختمان- کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که دولت هیچ اقدامی در بخش مسکن انجام نمی‌دهد چون بیم ارزان شدن آن می‌رود، گفت: با توجه به این‌که سیاستگذاران ذی‌نفع هستند، هیچ اقدامی در بازار مسکن صورت نخواهد گرفت.

ارزان شدن مسکن منافع سوداگران را به خطر می‌اندازد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم ، افشین پروین‌پور با تاکید بر این‌که بیشترین مشکل این دولت مربوط به مسائل سیاسی است تا اقتصادی اظهار کرد:‌ معضلات کنونی بخش مسکن با اظهارنظر کارشناسان و صاحبنظران برطرف نمی‌شود، چراکه اصل قصه سیاست‌گذران این حوزه هستند که به نوعی در این بخش ذی‌نفع به شمار می آیند.

    منافع مشاوران در گرو گران ماندن مسکن است

    وی تصریح کرد: معاونان و مشاوران همگی دارای شرکت‌های متعدد ساختمانی بوده و با بانکهای خصوصی در ارتباط هستند، منافع این گروه در گرو گران ماندن قیمت مسکن است.

    وی با بیان این‌که منافع این گروه ایجاب می‌کند عرضه مسکن افزایش نیابد، ادامه داد: در همه جای دنیا مسکن با دخالت مستقیم دولت کنترل می‌شود و هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که دولت دخالتی در بازار مسکن نکرده باشد.

    کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به محدود بودن نهاده زمین در کشور گفت: به همین دلیل باید در بخش زمین توزیع بهینه‌ای انجام شود، نهاده‌هایی از جمله مصالح ساختمانی و... تاثیر چندانی در افزایش قیمت مسکن ندارد، در واقع این عدم دخالت درست دولت در بازار مسکن است که باعث نابسامانی در این حوزه شده است.

    پروین پور با تاکید بر این‌که هر کسی هر کاری دلش بخواهد در مسکن انجام می‌دهد، افزود: در حوزه مسکن منابع محدود است و سودداگران و دلالان انحصار انجام می دهدند.

    حفظ منافع سوداگران با طرح جامع مسکن

    وی در بخش دیگری از سخنانش گریزی هم به طرح جامع مسکن زد و با مطرح کردن این موضوع که طرح مذکور منافع سودداگران را حفظ می‌کند، بیان کرد: بازنگری در آمار طرح جامع مسکن برای حفظ منافع سوداگران و ملاکان بزرگ مسکن است. با آ‌نکه این کار در قالب علمی نوشته شده اما واقعیت آن است که در راستای حفظ منافع سودداگران انجام شده است.

    وی با تاکید بر این‌که باید دولت به این مسئله ورود پیدا کند، اظهار کرد: عده‌ای که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند می‌گویند هر جایی دولت در بخش مسکن دخالت کار خراب شده است،‌اما این درست نیست. دولت به عنوان حاکمیت باید از ابزارهای قانونی از جمله مالیات برای کنترل بازار استفاده کند.

    مسکن ارزان شود، بانکهای خصوصی بدبخت می‌شوند

    کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با اشاره به این‌که همه کسانیکه در بخش مسکن منافع دارند به شرکتهای ساختمانی و بانکهای خصوصی مرتبط هستند، یادآور شد: یکی از عوامل مهمی که بانکها به واسطه آن در حال ورشکستگی هستند ورود به بخش ساختمان  و مسکن است و چنانچه به هر دلیلی قیمتها در این حوزه ارزان شود این قبیل بانکها بدبخت می‌شوند.

    پروین پور با تاکید بر این‌که در بخش مسکن باید به اصل مسئله توجه شود، گفت: تا زمانی که این دولت،‌ با این وزیر و مشاورانش باشند، وضعیت بازار مسکن همین است و بدتر نیز خواهد شد. در بدنه وزارتخانه کارشناسی نیست که بتواند راه حلی برای رفع رکود بازار مسکن ارائه دهد،‌آنها یا بلد نیستند یا این‌که نرفته‌اند راه حل را پیدا کنند.

    وی لازمه ساماندهی بخش مسکن را روی کار آمدن دولتی دانست که مدیرانش در آن ذی‌نفع نباشند، تصریح کرد: متاسفانه وزرای دولت و  مشاوران وزیر شرکتهای متعددی دارند و به نوعی "بیزینس" آنها همین است.

    ضررورت ورود سیستم اطلاعاتی به بیزینس برخی وزرا

    وی ادامه داد: باید سیستم اطلاعاتی وارد این ماجرا شود که در این صورت هم وزرا و هم وابستگان آنها ضرر کرده و دستشان رو می‌شود. از سوی دیگر باید از مشاوران جوان با تجربه در این زمینه استفاده شود نه این‌که افراد 70 ساله را برای وزارت انتخاب کرد.  افراد توانمندی باشند فساد اقتصادی نداشته باشند و باید کاری انجام شود که به واسطه آن در مسیر تقوا و عدالت گام برداشته شود.

    وی در پایان اشاره ای هم به اقدامات دولت برای افزایش وام خرید مسکن کرد و گفت: این کار فقط برای گران کردن مسکن است و متاسفانه بر خلاف تمام شعارها شفاف‌سازی در این زمینه از بین رفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو