مدیران خودروعصر اعتبار

نبود خدمات زیر و روبنایی مناسب مشکلات عدیده ساکنان مسکن مهر

عصر ساختمان- تاکنون از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد آن تکمیل و به متقاضیان تحویل شده است، اما هنوز ساکنان این واحدها از نظر نبود خدمات زیر و روبنایی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

نبود خدمات زیر و روبنایی مناسب مشکلات عدیده ساکنان مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا ،با وجود هزینه یک هزار تریلیون ریالی ساخت مسکن مهر، ساکنان این واحدها هنوز هم از نبود محوطه مناسب، مسجد، مراکز تجاری، خدمات درمانی و آموزشی، سرویس های حمل و نقل، کمبود آب، برق و سیستم های فاضلاب و خدمات شهری رنج می برند.
    مکانی یابی نامناسب در بیابان های اطراف شهرها سبب شده است ساکنان مسکن مهر از لحاظ رفت و آمد به محل کار و سکونت خود مشکلات زیادی متحمل شوند و این سختی ها در زمان نیاز آنها به مراکز درمانی چندین برابر افزایش می یابد.
    ابتدا قرار بود واحدهای مسکن مهر با متری سه میلیون ریال(300 هزار تومان) تکمیل و به متقاضیان تحویل شود، اما با رشد تورم و نقدینگی هزینه هر مترمربع این واحدها به بیش از شش میلیون ریال (600 هزار تومان) افزایش یافت و دولت نیز برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی باید مبالغ هنگفتی را به این پروژه تزریق کند.
    مشکلات مسکن مهر سبب شده است هم اکنون 118 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور بدون متقاضی بماند و در حال حاضر بیش از هفت هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر متقاضی ندارند.
    وزیر راه و شهرسازی بارها ضمن انتقاد از اجرای پروژه مسکن مهر گفت: با وجود آنکه تاکنون یک هزار تریلیون ریال(100 هزار میلیارد تومان) برای مسکن مهر هزینه شده است، برای تکمیل زیربناهای این واحدها به 56 هزار میلیارد ریال (پنج هزار و 600 میلیارد تومان) دیگر اعتبار نیاز داریم.
    عباس آخوندی افزود: اکنون 370 هزار واحد مسکن مهر انشعاب آب ، 380 هزار واحد انشعاب برق و 459 هزار واحد سیستم فاضلاب ندارند و دولت برای انجام آن باید اعتبارهای زیادی تامین کند.
    وی اجرای پروژه مسکن مهر را طرحی فاجعه آمیز عنوان کرد که بسیاری از منابع مالی کشور را به هدر داده است، به طوری با وجود ساخت دو میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر در کشور، 117 هزار واحد آن همچنان بدون متقاضی است؛ یک میلیون و 900 هزار واحد آن به مرحله نازک کاری رسیده و 49 هزار واحد آن دارای مشکلات حقوقی است.
    وی افزود: با وجود این حجم گسترده سرمایه گذاری در مسکن مهر، اکنون 9 میلیون نفر از هموطنان ما در حاشیه شهرها و 9 میلیون نفر دیگر در بافت های فرسوده و میانی شهری در وضعیت نامناسبی زندگی می کنند.
    آخوندی با بیان این که مسکن مهر اکنون به 2 هزار و 250 واحد مدرسه نیاز دارد که از محل اعتبارات وزارت راه وشهرسازی ساخت 477 واحد آن آغاز شده است، گفت: این پروژه به 304 واحد کلانتری ، 828 مسجد و 454 مرکز بهداشتی و درمانی نیاز ضروری دارد.
    کار‌شناسان حوزه مسکن از نمونه دخالت‌های اشتباه دولت در بخش مسکن درسال های گذشته را اجرای پروژه فاجعه آمیز مسکن مهر می دانند که سبب شد در آن سال ها بسیاری از مردم برای خانه دار شدن به سمت شهرهای بزرگ روانه شوند، در حالی که با بهره گیری از سیاست‌های صحیح می‌توان مسکن همه مردم را در هر نقطه از کشور تامین و مورد حمایت قرارداد.

    به منظور کمک به پروژه مسکن مهر در سطح کشور اوایل خرداد ماه امسال هیات وزیران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی و به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مشکلات مسکن مهر مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.
    بر اساس مصوبه این جلسه باید برای تحویل 350 هزار واحد مسکونی به متقاضیان تا پایان سال جاری و تامین امکانات زیربنایی و رفاهی به منظور فراهم کردن شرایط اسکان اقدام های لازم صورت گیرد.

    دولت همچنین وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تمهیدات لازم را برای واگذاری واحدهای بدون متقاضی به پیمانکاران، شرکت ها و طرف های قرارداد و سایر خریداران فراهم و از محل منابع حاصل از فروش این واحدها (ارزش زمین) برای تکمیل پروژه های خدمات روبنایی هزینه کند.
    هیات وزیران همچنین با اختصاص اعتبار مورد نیاز برای آماده سازی شرایط خدمات زیربنایی 350 هزار واحد مسکونی مسکن مهر موافقت کرد.
    بر اساس این، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات اسناد خزانه اسلامی به منظور پرداخت بخشی از دیون پیمانکاران تا پایان سال 1394 و سال 1395، مبلغ چهار هزار میلیارد ریال از محل منابع مدیریت بحران، مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، مبلغ یک هزار میلیارد ریال از منابع داخلی وزارت نیرو از محل فروش انشعابات، مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال 1395 کل کشور با عنوان « تخفیف عوارض پروانه، حمایت های مالی و تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر » به وزارت راه و شهرسازی و مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال از همین محل با عنوان «زیرساخت مسکن مهر- سهم دولت» به وزارت نیرو اختصاص یافت.

    دولت همچنین ضمن تأکید بر الزام دستگاه های اجرایی خدمات رسان به ارایه خدمات روبنایی مسکن مهر مطابق قانون، با استفاده از محل منابع داخلی شرکت های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین فروش واحدهای فاقد متقاضی به منظور احداث و تکمیل روبناها (مراکز آموزشی، انتظامی، فرهنگی - مذهبی و درمانی) موافقت کرد.
    دبیرکانون ﺳﺮاﺳﺮی اﻧﺒﻮه ﺳﺎزان ﻣﺴکن و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ایران معتقد است: ساخت پروژه های مسکن مهر در بیابان دور از شهرها و یا در شهرهای جدید، سرمایه های ملی را هدر داد.
    فرشید پورحاجت افزود: مسکن مهر مشکلات و هزینه های زیادی را به مردم تحمیل کرد، زیرا این پروژه ها بدون کار کارشناسی آغاز شد و با فرهنگ و اقلیم مردم همخوانی نداشت.

    وی گفت: مردم از این پروژه ها استقبال نکردند و تاکنون بسیاری نتوانستند خود را برای زندگی در این پروژه ها وفق دهند.
    وی با بیان اینکه برای سکونت در یک منطقه تامین خدمات زیربنایی و روبنایی بسیار ضروری است، گفت: علاوه بر ضرورت تامین خدمات زیربنایی و روبنایی، ایجاد اشتغال برای مردم در این مناطق اهمیت زیادی دارد تا انگیزه لازم برای سکونت در این پروژه ها برای آنها فراهم شود.
    وی تاکید کرد: تجربه احداث مسکن مهر در مناطق مختلف نشان داد مردم مکان یابی نامناسب این پروژه ها را به درستی تشخیص داده اند و حاضر به زندگی در بیابان نیستند، زیرا که مسکن مهر بدون برنامه ریزی مناسب در سطح کشور اجرا شد.

    دبیر کانون ﺳﺮاﺳﺮی اﻧﺒﻮه ﺳﺎزان ﻣﺴکن و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ایران از مکان یابی پروژه های مسکن مهر انتقاد کرد و گفت: ساخت مسکن مهر در بیابان ها اشتباه بزرگی بود که تنها نتیجه آن هدر رفت سرمایه های ملی بود .
    پروژه مسکن مهر که از سال 1391 آغاز شد ساخت 2 میلیون و 350 هزار واحد مسکونی را در سراسر کشور در دستور کار قرار داده بود. پس از چهار سال بیش از یک میلیون و 900 هزار واحد آن به متقاضیان واگذار شد و مابقی در دست اقدام است.
    از طرفی مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می گوید: از 347 هزار و 105 واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر کشور تاکنون 304 هزار و 230 واحد تکمیل شده است.

    امید محمدی با بیان اینکه با تکمیل این واحدها حدود 88 درصد پروژه مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر به پایان خواهد رسید، افزود: از این تعداد 291 هزار و 300 واحد که 84 درصد این پروژه را تشکیل می دهند به متقاضیان تحویل داده شده است.
    به گفته وی، در حال حاضر 13 هزار واحد مسکن مهر در این شهرها در نوبت وصل انشعاب خدمات زیربنایی توسط وزارت نیرو هستند تا به متقاضیان تحویل شود.
    مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تعداد متقاضیانی که دفترچه اقساط خود را از بانک مسکن دریافت کرده اند، گفت: هم اکنون 265 هزار و 770 واحد که 77 درصد پروژه مسکن مهر را شامل می شود، دفترچه اقساط خود را از بانک مسکن دریافت کرده اند.
    محمدی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران از سال 1386 ساخت واحدهای مسکن مهر را در شهرهای زیر 25 هزار نفر کشور آغاز کرد و در تلاش هستیم با برنامه ریزهای انجام شده پروژه مسکن مهر در این شهرها تا پایان سال جاری به پایان برسد و پرونده مسکن مهر آنها بسته شود.
    محمدی درپایان عمده مشکلات مسکن مهر در این شهرها را نبود خدمات زیربنایی از جمله آب و برق عنوان و تاکید کرد در برخی از پروژه ها راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب مشکلات زیادی به وجود آورده است.

    وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر موافقت با تخصیص یارانه برای تکمیل خدمات زیربنایی 350 هزار واحد مسکن مهر گفت: پیش از این مصوبه هیات دولت، تمام نیازهای خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر25 هزار نفر به مراجع ذیربط اعلام شده بود تا بخشی از یارانه های دولتی برای تکمیل خدمات زیربنایی به مسکن مهر این شهرها اختصاص یابد.
    مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: در صورتی که دولت یارانه های خود را برای تکمیل خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اختصاص دهد در این صورت از اول تابستان تا پایان امسال پرونده مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر در سطح کشور به تدریج بسته خواهد شد.

    با این حال دولت درصدد است پرونده این پروژه فاجعه آمیز تا پایان امسال بسته شود و در این راستا تلاش می کند با استفاده از تمام امکانات بتواند واحدهای مسکن مهر را به متقاضیان واگذار تا پرداخت اقساط آن به بانک مسکن آغاز شود.
    اوایل سال جاری محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن نیز با اشاره به تسهیلات پرداختی بانک مسکن به پروژه های مسکن مهر افزود: تاکنون این بانک 465 هزار میلیارد ریال به واحدهای مسکن مهر پرداخت کرده است.
    به گفته وی، هم اکنون از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر، بیش از یک میلیون و 628 هزار واحد آن به مرحله فروش اقساطی رسیده و متقاضیان آن دفترچه اقساط خود را دریافت کرده اند.

    برای آغاز یک پروژه ملی باید مطالعات همه جانبه ای انجام شود و تمام زوایای آن مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد. پروژه مسکن مهر بدون توجه به نتایج آن آغاز شد و هم اکنون مشخص شده بسیاری از این پروژه ها از ظرفیت های مناسبی برای اسکان جمعیت برخوردار نیستند.
    در حالی که هم اکنون بیش از 9 میلیون نفر از هموطنان ما در حاشیه شهرها از کیفیت بسیار پایین زندگی رنج می برنند احداث واحدهای مسکن مهر در اطراف شهرهای بزرگ مشکلات هموطنان ما را در اطراف این شهرها مضاعف کرده است.
    دولت تدبیر و امید در صدد است به هرنحوی شده با تکمیل خدمات زیر و روبنایی پروژه های مسکن مهر در کشور پرونده این پروژه برای همیشه بسته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی