مدیران خودروعصر اعتبار

وعده کاهش عوارض تعیین نشده قطعه یک آزادراه تهران-شمال

عصر ساختمان-در حالی قرار است هفته اول اسفند قطعه یک آزادراه تهران-شمال رسما افتتاح شود که هنوز رقم عوارض آن مشخص نیست. معاون وزیر راه وعده کاهش عوارض تعیین نشده قطعه یک آزادراه را داده است.

وعده کاهش عوارض تعیین نشده قطعه یک آزادراه تهران-شمال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، امیر محمود غفاری با بیان این‌که قطعه یک آزادراه تهران-شمال با هزینه‌ 4100 میلیارد تومان و ارزش فعلی 10 هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است، اظهار کرد:‌این هزینه معادل 10 برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.

    وی با اعلام این‌که برای تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد، افزود: این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است.  در این پروژه -آزادراه تهران-شمال- براساس قرارداد موضوعه که در تاریخ 1382/3/3 به تصویب هیئت وزیران وقت رسیده، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر طی 10 سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلک شود.

    وی تصریح کرد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، ولی حسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است.

    وی افزود: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود که با توجه به اینکه این بودجه متعلق به آحاد 85 میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می کنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است.

    غفاری ادامه داد: به همین خاطر با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر پروژه مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه مبارک فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال و ... حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم.

    قرار است هفته اول اسفند قطعه یک آزادراه تهران-شمال با حضور رئیس‌جمهور رسما افتتاح شود. یعنی کمتر از 10 روز دیگر. در این شرایط هنوز رقم قطعی عوارض عبور از قطعه یک آزادراه مشخص نشده است. البته این احتمال وجود دارد که رقم عوارض مشخص شده باشد اما مانند داستان بنزین تعدادی از مسئولان از آن بی خبر هستند و یکی دو روز قبل از افتتاح رسمی اعلام خواهد شد.

    گفته می شود نرخ عبور خودروها از این قطعه یک آزادراه تهران-شمال حدود 40 هزار تومان است. طی ماه‌های اخیر البته ارقام بالاتری از جمله 100 هزار تومان برای عوارض این قطعه آزادراه مطرح شده بود که مسئولان وزارت راه و بنیاد آنرا تایید نکرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو