مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت مسکن نصف شد +نمودار

عصر ساختمان- بر اساس داده‌های مرکز آمار، در دولت قبل همه ساله کلنگ احداث ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی جدید زده می‌شد که این رقم در دولت جدید به کمتر از نصف سقوط کرده است.

ساخت مسکن نصف شد +نمودار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از دولت بهار ، عباس آخوندی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود نسبت به مسکن مهر‌، این طرح را فاجعه‌آفرین خواند؛ اما به نظر می‌رسد فاجعه‌ اصلی را باید در سه سال اخیر جست که طبق گزارش مرکز آمار، ساخت مسکن نصف دولت قبل شده است.

    عباس آخوندی وزیر راه دولت یازدهم، در هفته جاری با حضور در مجلس به ارائه گزارش از وضعیت حوزه متبوع خود پرداخت.

    در حالی که انتظار می‌رفت آخوندی در سال سوم دولت یازدهم، برنامه‌های عملیاتی برای رفع رکود از بخش مسکن و سیاست‌های خانه‌دار کردن مردم را اعلام کند، بار دیگر با حمله کلامی به مسکن مهر به سخنان خود پایان داد؛ تا سریال حملات وی به طرحی که بیش از یک میلیون خانواده در کشور را خانه‌دار کرده، ادامه پیدا کند.

    آخوندی تاکنون مسکن مهر را اینطور توصیف کرده است:

    1.  خلاف سیاست‌های ابلاغی امام و رهبری
    2.  طرح شهربرانداز
    3.  عامل گران شدن 9 برابری قیمت مسکن
    4.  عاجز کردن 4 دولت بعدی
    5.  قفس‌های انسانی
    6.  طرح پوپولیستی
    7.  طرحی که اقتصاد ایران را از ریل خارج کرد
    8.  طرح مزخرف
    9.  طرح فاجع‌آفرین

    اگر فرض کنیم که تمامی توصیفاتی که آخوندی از مسکن مهر داشته درست باشد، به هر حال از وزیر راه دولت یازدهم انتظار می‌رفت در سه سالی که در مصدر کار بوده، سیاست‌هایی برای رونق مسکن و خانه‌دار شدن مردم اجرا کند که ایرادات مسکن مهر را نداشته باشد.

    اما همانطور که همه مطلعند، دستان آخوندی در ارائه برنامه و سیاست برای بخش مسکن در سه سال اخیر، کاملا خالی بوده است.

    اتفاقا آمارهای رسمی دولت نیز کارکرد به شدت ضعیف آخوندی در حوزه مسکن را به خوبی نشان می‌دهد.

    بر اساس داده‌های مرکز آمار، روند ساخت‌ مسکن در کشور در دولت یازدهم به شدت سقوط کرده است.

    در حالی که در دولت قبل آمار صدور پروانه احداث ساختمان به بالای 200 هزار پروانه در سال افزایش یافته بود، در دولت یازدهم این آمار به طرز عجیبی کاهش یافته است. در سال 1393 پروانه‌های احداث ساختمان به 135 هزار واحد و در 9 ماهه سال گذشته به 93 هزار واحد سقوط کرد. به عبارتی می‌توان گفت حجم احداث ساختمان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل، تقریبا نصف شده است.

    آمار مهمتری که گویای فاجعه در بخش مسکن کشور است، تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان جدید است.

    بر اساس داده‌های مرکز آمار، در دولت قبل همه ساله کلنگ احداث 700 تا 800 هزار واحد مسکونی جدید زده می‌شد که این رقم در دولت جدید به کمتر از نصف سقوط کرده است. در سال 1393 فقط ساخت 366 هزار واحد مسکونی جدید آغاز شده و این رقم در 9 ماهه سال گذشته به 248 هزار واحد سقوط کرده است.

    سقوط وحشتناک ساخت مسکن در کشور،‌ در شرایطی که میلیون‌ها نفر مستاجرند و چشم‌انتظار خانه‌دار شدن هستند، به زودی گریبانگیر اقتصاد کشور خواهد شد و تبعات اجتماعی و امنیتی شدیدی هم خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی