مدیران خودروعصر اعتبار

پیش شرط حناچی برای فروش خانه شهرداران حذف شد

عصر ساختمان-حناچی تاکید کرد که عمارت گلستان را به خواص می فروشد تا بولدوزر زیر این خانه رویداد محور نیندازد. اما در آگهی مزایده این ملک با قیمت پایه ۸۱ میلیارد تومان و بدون پیش شرط به فروش می رسد. خریدار این عمارت پهلوی می تواند ملک را تخریب و به جای آن خانه لوکس و لاکچری بسازد.

پیش شرط حناچی برای فروش خانه شهرداران حذف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، در روزهای پایانی دی  پیروز حناچی شهردار تهران دستور فروش خانه شهرداران در اقدسیه را داد و تأکید کرد که این خانه باید به صورت نقدی به فروش برسد تا بتوانند بخشی از پروژه‌های عمرانی را انجام دهند.

    خانه تخلیه شد و گفته می‌شود که اجناس گران قیمت آن(فرش های دستبافت، تابلو و ....) به نگارستان شهر واقع در بوستان گفت‌وگو منتقل شده است.

    خانه را به خواص می فروشیم

    بعد از اینکه داستان فروش عمارت گلستان رسانه‌ای شد، شهردار تهران به میدان آمد و تأکید کرد این خانه را به کسی می‌فروشیم که تمایل به حفظ آن داشته باشد.

    وی ادامه داد: اشتباه این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند قرار است زیر این ساختمان بلدوزر زده و آن را خراب کنیم در حالی که قرار نیست این خانه تخریب شود.

    حناچی تأکید کرد که خانه را به کسی می‌فروشیم که آن را خراب نکند و تمایل به حفظ آن داشته باشد.

    با پیش شرط ملک را باید ارزان فروخت

    بعد از این اظهارنظر شهردار تهران، پژمان پشمچی‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دوران قالیباف گفت: اگر بخواهیم پیش‌شرطی برای فروش ملک بگذاریم باید ملک پایین‌تر از قیمت معمول به فروش برسد تا برای خریدار منفعتی وجود داشته باشد این در حالی است که این ملک به دلیل قرار گرفتن در پهنه R122 می‌تواند 5 طبقه ساخت و ساز در آن انجام داد قطعاً خریدار هم به دنبال حداکثر ارزش افزوده است. اگر شهرداری هم بخواهد ارزان بفروشد با نیت کسب منافع مغایرت دارد.

    وی ادامه داد: ببینید اگر فرض بر این باشد که شهرداری بخواهد با فرض اینکه شرطش درست باشد به خریدار بگوید که در این زمینه ساخت و سازی انجام ندهد باید زمین را از مبلغ خیلی کمتر از ارزش واقعی به فروش برساند پس باید شهرداری زمین را ارزان بفروشد و این درست نیست و شهرداری باید حداکثر انتفاع را از فروش ببرد. اما اگر فردی که ملک را بخرد و بخواهد آن را به غیر بفروشد این شروط منتفی است و این اقدام به ضرر شهرداری تمام می‌شود.

    وی تأکید کرد که در این زمین بر اساس طرح تفصیلی می‌توان 5 طبقه ساخت و اگر مالک زمین را به قیمت روز خریداری کند و بپذیرد که ساخت و سازی نکند این نوع شرط خلاف مقتضی ذات عقد است و باطل است.

    باز دوباره حناچی تأکید کرد که این ملک پلان تشریفاتی دارد و قطعاً در فروش ملک به گونه‌ای عمل می‌کنیم که تعادل منطقه به هم نخورد.

    ابهامات در فروش عمارت میلیاردی

    برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که پشت فروش عمارت میلیاردی گلستان ابهاماتی وجود دارد چرا که سامانه استعلامات طرح تفصیلی برای عمارت اقدسیه برای اعضای شورای شهر محدود است.

    حجت نظری عضو شورای شهر تأکید می‌کند: کسانی که به دنبال به فروش نرفتن این ملک هستند منافعی ندارند اما کسانی که قصد فروش دارند باید در دامن زدن به ابهامات خودداری کنند.

    بی توجهی مدیریت شهری به اخطار نمایندگان مجلس

    حتی نمایندگان مجلس هم به این موضوع واکنش نشان داده و طی نامه‌ای به وزیران کشور و میراث فرهنگی خواستار جلوگیری از فروش عمارت اقدسیه شدند.

    خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران هم به فارس گفت: شهرداری می‌گوید که اجازه تخریب نمی‌دهد، این عمارت محل سکونت شهرداران بوده و البته این را هم بگویم که شهرداری ملک‌هایی از این دست زیاد دارد.

    فروش عمارت گلستان بدون پیش شرط

    با وجود اینکه شهردار تهران تأکید بر این داشت که ملک را با پیش‌شرط به فروش می‌رساند اما ملک را بدون پیش‌شرط به مزایده گذاشت. در مزایده شهرداری آمده است که ملک عمارت گلستان در خیابان موحد دانش (اقدسیه) خیابان گلستان جنوبی، نبش کوچه رز که با مساحت 848.3 متر است و مساحت اعیان 1268 متر است با قیمت پایه 810000000000 به فروش می‌رسد تنها شرطی که شهرداری برای فروش این ملک گذاشته است این است که با شرط پرداخت 50 درصد نقد و 50 درصد در اقساط 6 ماهه (که اقساط با شاخص بانک مرکزی نسبت به حصه محاسبه و در آخر تسویه شود حواله تهاتر با ملک اعم از مطالبات پیمانکاری و ملکی قابل قبول نیست).

    ملک اقدسیه از لیست فروش خارج شد

    با وجود اینکه شهرداری این ملک را به فروش گذاشته است اما موسوی شهردار منطقه یک به خبرنگار فارس، گفت: فروش عمارت اقدسیه توسط سازمان املاک انجام می‌شود و بر اساس شنیده‌ها این ملک از لیست فروش خارج شده است.

    اما شهرداری این عمارت رویداد محور اقدسیه را که از آیینه کاری خاص برخوردار و محل زندگی شهرداران بود به فروش گذاشت.

    عمارت در لیست فروش شهرداری نبود

    علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران هم در خصوص ملک اقدسیه گفته بود بر اساس مصوبه بودجه سال 98 شهرداری موظف بود لیستی از املاک قابل فروش خود را به شورا ارائه کند. عمارت گلستان در لیست مصوب وجود ندارد و فروش آن باید به اطلاع شورا می‌رسید و اگر قرار است تصمیمی برای فروش گرفته شود باید به شورا اطلاع داده شود.

    وی ادامه داد: جای خوشحالی است که رسانه‌ها به موضوعات این چنینی حساسیت نشان می‌دهند و این دستاوردی برای جامعه فرهنگی کشور از حیث توجه به میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

    با وجود اینکه شهرداری قول داده بود که این عمارت را با پیش‌شرط به فروش می‌رساند اما در مزایده حرفی از شروط نیامده است.

    عمارت فروشان فعلی، گذشتگان را به شهرفروشی متهم می کردند

    مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران در این باره گفت: عمارت‌فروشان فعلی کسانی هستند که گذشتگان را متهم به شهرفروشی می‌کردند اما امروز خودشان آثاری را که رویدادمحور است به فروش می‌رسانند.

    وی با بیان اینکه افکار عمومی فشار آوردند که این ملک نباید به فروش برسد، گفت: ابتدا آمدند تکذیب کردند و گفتند که ملک را به کسی می‌فروشیم که در آنجا تخریبی صورت نگیرد اما در حال حاضر در سایت شهرداری این ملک به قیمت پایه 81 میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است و جالب است که هیچ پیش‌شرطی برای آن نیامده است.

    واقعا نظارتی برای اداره شهر نیست؟

    عضو سابق شورای شهر گفت: تناقض‌های زیادی بین حرف و عمل وجود دارد و این شبهه‌انگیز است آیا واقعا نظارتی برای اداره شهر نیست؟ آیا کسی متوجه این مسائل نیست؟

    وی با تأکید بر این موضوع که این ساختمان با قیمت پایه 81 میلیارد تومان به فروش می‌رسد گفت: اگر کسی بخرد به دلیل اینکه می‌خواهد برایش ارزش افزوده داشته باشد آن را کوبیده و در آن ساخت و ساز می‌کند. ببینید چه روزی است می‌گویم این ملک مدتی دیگر برای کسی که آن را خریده 10 برابر آورده دارد.

    نحوه واگذاری عمارت گلستان محل سوال است

    طلایی افزود: نحوه واگذاری محل سؤال است. به نظر می‌رسد که واگذاری سفارشی است و از قبل مشخص شده است. احساس می‌کنم خریدار مشخص است و کم کم رونمایی می‌شود.

    این ملک را خواص می خرند نه مردم کوچه و بازار

    به اعتقاد طلایی، این ملک را که مردم کوچه و بازار نمی‌توانند بخرند، مربوط به خواص است و مشخص می‌شود که بده و بستان‌هایی در این وسط وجود داشته است.

    بر اساس این گزارش، عمارت تاریخی گلستان به قیمت پایه 81 میلیارد تومان بدون پیش‌شرط به مزایده گذاشته شده است این در حالی است که شهرداری تأکید کرده بود که این ملک را به کسانی می‌فروشد که آنجا را تخریب نکند.برخی از کارشناسان معتقدند که در محل فروش این ملک ابهاماتی موجود است و حتی اعضای شورای شهر هم در این باره هشدارهایی داده‌اند اما شهرداری این عمارت رویدادمحور که مربوط به اواخر دوره پهلوی  است به فروش گذاشت.این در حالی است که مدیریت فعلی مدام گذشتگان را به شهرفروشی متهم می‌کرد و می‌گفت آنها شهر را فروختند تا بتوانند آن را اداره کنند. حال خودشان عمارت‌هایی که دارای معماری خاص است را با توجه با اخطارهای نمایندگان مجلس به مزایده گذاشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار