مدیران خودروعصر اعتبار

زندگی آسان نابینایان در قاب یک نمایشگاه جهانی

عصر ساختمان- در میان نمایشگاه‌هایی که در مقاطع مختلف سال در زمینه تجهیزات ویژه آسیب دیدگان بینایی در کشور‌های مختلف دنیا برگزار می‌شود، «Sight City» را شاید بتوان بزرگترین و معتبر‌ترین به حساب آورد. «sight city» به معنی شهری برای دیدن ترجمه می‌شود اما در واقع اینجا شهری است که با کمک جدیدترین فناوری‌ها و تجهیزات توانبخشی به نابینایان و کم بینایان امید می‌دهند که می‌توانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

زندگی آسان نابینایان در قاب یک نمایشگاه جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایران آنلاین ، این نمایشگاه همه ساله  در بخشی از هتل شرایتون شهر فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود و به گونه‌ای سازماندهی می‌شود که افراد نابینا و کم بینا با بیشترین تسهیلات به آن دسترسی داشته باشند.

    هم به فرودگاه بین‌المللی نزدیک است هم قابل دسترس برای خطوط مترو و قطارهای بین شهری و خلاصه آنکه نابینایان حتی بدون همراه می‌توانند به آسانی به آن دسترسی داشته باشند. در سه روز نمایشگاه که هر سال در ماه مه‌(اردیبهشت ماه) برگزار می‌شود همه چیز در جهت حضور بیشتر نابینایان و کم بینایان در این رویداد است. مسیر ورودی نمایشگاه از درهای ورودی هتل با کفپوش‌های قابل تشخیص برای نابینایان و کم بینایان مشخص شده و این مسیر نابینایان را به نمایشگاه هدایت می‌کند.

    «Sight City»، پل ارتباطی شرکت‌های تولید کننده‌ تجهیزات ویژه نابینایان و کم‌بینایان با جامعه‌ هدفشان است. هر کدام از این کمپانی‌ها، غرفه‌ای را اختیار می‌کنند و مخاطبان نابینا و کم‌بینایشان هم با بازدید از غرفه‌ها، با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و با جدید‌ترین امکاناتی که زندگی و امور مربوط به آن را برایشان تسهیل می‌کند، آشنا می‌شوند.

    «Sight City»، پل ارتباطی شرکت‌های تولید کننده‌ تجهیزات ویژه نابینایان و کم‌بینایان با جامعه‌ هدفشان است. هر کدام از این کمپانی‌ها، غرفه‌ای را اختیار می‌کنند و مخاطبان نابینا و کم‌بینایشان هم با بازدید از غرفه‌ها، با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و با جدید‌ترین امکاناتی که زندگی و امور مربوط به آن را برایشان تسهیل می‌کند، آشنا می‌شوند.

    امسال هم، مثل چهار سال‌ گذشته، «خانه نور جانبازان بصیر»، از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه نابینایان و جانبازان، غرفه‌ای را در این نمایشگاه میزبانی می‌کرد و آنچه در پی می‌آید، خلاصه‌ای از گزارش ارسالی دفتر این مؤسسه مردم‌نهاد به روزنامه در خصوص دستاورد‌ها و مشاهدات جانبازان  «خانه نور» در این نمایشگاه است:  «خانه نور» که تنها مرکز نابینایی بود که از غرب آسیا در این نمایشگاه شرکت می‌کرد  امسال هم مانند سال‌های پیش، با توجه به تنوع محصولات و نو‌آوری‌های ارائه شده در این غرفه، از سوی بازدید کنندگان مورد استقبال  قرار گرفت.

    در این نمایشگاه، جانبازان کشورمان ضمن معرفی محصولات تولید داخل و گفت‌و‌گو پیرامون وضعیت نابینایان کشورمان به  بازدید از غرفه‌های سایر کمپانی‌ها پرداختند. نمایندگان این مؤسسه در طول این بازدید‌ها سعی داشتند ضمن آشنایی با فناوری‌های تازه، نسبت به بومی‌سازی این فناوری‌ها برای استفاده کاربران ایرانی اقدام کنند.

    در جریان این بازدیدها تجهیزات جدیدی توجه آنها را جلب کرد از آن نمونه می‌توان به «نرم افزار انبار‌داری»، اشاره کرد. این برنامه از یک قلم هوشمند و یک صفحه مشبک تشکیل شده که با استفاده از کابل به یک رایانه متصل می‌شود، به نابینایان این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌عنوان انباردار به کار مشغول شوند و از این طریق، نسبت به موجودی و ورود و خروج کالا در انبار، اشراف داشته باشند. یک شرکت انگلیسی نیز محصولاتی مثل مایکرو ویو، پارچ، ترازو، مایع سنج، پایه نگهدارنده آب‌جوش، محافظ اتو، متر، پول شناس، ماشین حساب، دستگاه طناب زن و رنگ یاب، را عرضه کرده بود.

    هرچند یک شرکت آلمانی نیز لوازم خانگی و انواع بازی‌ها را ارائه کرده بود ولی تجهیزات ارائه شده از سوی هر دو این شرکت‌ها به افراد نابینا و کم بینا امکان می‌دهد تا راحت‌تر زندگی کنند و از فرصت‌های برابر همانند دیگران برخوردار باشند. تصور کنید شرکت آلمانی  نقاله و گونیای بریل، تولید می‌کند و این یعنی نابینایان می‌توانند راحت‌تر در رشته‌های فنی به ادامه تحصیل بپردازند و یا تولید  وسایل خیاطی از قبیل قیچی نابینایی، سوزن نخ کن و.... امکان می‌دهد تا یک فرد نابینا از پس امور شخصی خود بیشتر بربیاید و قدم جدی تری به سمت استقلال بردارد.

    از دیگر محصولات جالب توجه «دستگاه فیزیوتراپی چشم»، بود دستگاهی که با شلیک سیگنال‌هایی به چشم افراد کم‌بینایی که از سلول‌های عصبی و شبکیه سالم برخوردار باشند، چشم را مورد فیزیوتراپی قرار می‌دهد. به گفته کارشناسان شرکت آلمانی تولیدکننده، لازم است فرآیند فیزیوتراپی 10 روز انجام شود و در صورت مفید بودن، فرد کم‌بینا، بهبودی اندکی در قوای بینایی خود احساس خواهد کرد.

    عرضه‌ تولید دستگاهی برای چاپ حروف بریل بر روی پارچه هم از جمله فناوری‌های جالب توجهی بود که در نمایشگاه امسال رونمایی شد. به کمک این تکنولوژی، افراد می‌توانند حروف بریل را روی انواع پارچه‌ها و در قسمت‌های مختلف لباس یا کلاه افراد نابینا، چاپ کنند. به این ترتیب، کارخانه‌های پارچه‌بافی یا کمپانی‌هایی که محصولات ساخته شده از پارچه را تولید می‌کنند، می‌توانند هر اطلاعاتی را روی پارچه‌ها، به شکل بریل چاپ کنند.
    جانبازان خانه ایرانیان بصیر ابراز امیدواری کرده‌اند حضورشان در این نمایشگاه، بتواند برای جامعه نابینایان ایران مفید واقع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار