مدیران خودروعصر اعتبار

«دفتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی‌ها» رونمایی شد

عصر ساختمان-«دفتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی» همزمان با دهه فجر از سوی بنیاد مستضعفان در فرهنگستان هنر رونمایی شد.

«دفتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی‌ها» رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از این اسناد امروز (یکشنبه، ١٣ بهمن‌ماه) با حضور پرویز فتاح ـ رییس بنیاد مستضعفان ـ برگزار شد که در جریان مراسم افتتاحیه از واگذاری حدود هفت‌هزار فقره از اراضی و املاک غصب‌شده در دوران پهلوی‌ها به مردم خبر داد.

    این نمایشگاه در قالب تصاویری مروری بر وقایع انقلاب مشروطه، جنگ جهانی دوم، صنعتی شدن نفت، کودتای 28 مرداد، روابط خارجی پهلوی‌ها و جریان انقلاب اسلامی دارد و در بخش دیگر، اسناد مربوط به اراضی و املاک غصب‌شده در دوران پهلوی‌ها به‌ویژه در دوره سلطنت رضاخان و شکایت‌های مردم درباره اراضی غصبی و اسناد مربوط به عایدات حاصل‌شده از این تملک‌ها را ارائه کرده است.

    موسی حقانی، رییس پژوهشکده تاریخ معاصر در سخنانی با بیان این‌که این اسناد به دوران انقلاب مشروطه تا سال ١٣٧5 مربوط می‌شود، یادآور شد: از سال ١٣6٨ تا کنون نمایشگاه‌های متعددی از اسناد تاریخی برگزار شده اما نمایشگاه حاضر غنی‌ترین و بهترین آن‌ها است که نمایانگر نحوه تملک اراضی، عایدات و حق‌الارضی‌ها، حساب‌های بانکی و سپرده‌گذاری‌های رضاشاه در خارج از کشور است؛ اسنادی که نشان می‌دهد این پول‌ها و سرمایه‌ها چگونه به دست آمده است.

    او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که دوران سلطنت رضاخان سبب از بین رفتن استقلال کشور، تمامیت ارضی، فرهنگ، آداب و رسوم و  دین شد، به چرایی انتخاب او از سوی انگلیسی‌ها، دلبستگی او به اراضی و املاکش پرداخت و در ادامه گفت: انتخاب رضاخان برای سلطنت بزرگترین اهانت به ملت بود، چون فرد جنایتکار را انتخاب کردند. بررسی دوران سلطنت او نشان می‌دهد با فردی عاری از تربیت ملی، اجتماعی و دینی روبه‌رو هستیم. انگلیس از انتخاب چنین فردی به دنبال غارت سرمایه‌های ایران توسط یک ایرانی، تخریب فرهنگ، نابودی نیروهای مخالف و مدافع مرزها و مهمتر از همه آن‌ها غارت نفت بود.

    در این مراسم کلیپی با عنوان «تملک یک کشور» پخش شد که به نحوه تملک کردن بیش از ٢١6٧ پارچه روستا، جنگل‌ها، ‌ مراتع، مزارع و شکارگاه‌ها توسط رضاشاه و ثبت بیش از 44 هزار سند به نام او پرداخته بود.

    نمایشگاه «دفتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی» تا 25 بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر برپا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار