مدیران خودروعصر اعتبار

نابسامانی بیمه کارگران ساختمانی

عصر ساختمان- کارگران ساختمانی به واسطه بازرسی‌های نابسامان با قطع بیمه مواجه می‌شوند و این موضوع مشکلاتی را برای این قشر به وجود آورده است.

نابسامانی بیمه کارگران ساختمانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، بر اساس آمار اعلام شده حدود 900 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده و دارای کارت مهارت در کشور فعالیت می‌کنند که این کارگران در فرایند تمدید بیمه خود به واسطه بازرسی‌هایی که صورت می‌گیرد با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

    کارگران ساختمانی به دلیل ماهیت شغلی خود ممکن است در مقطعی بیکار باشند. این گروه از شاغلان که تمدید بیمه آنها منوط به بازرسی‌های میدانی بازرسان است، در فرایند بازرسی با مشکلاتی مواجه هستند.

    یکی از مشکلات پیش روی کارگران ساختمانی این است که بازرسان بعضاً در زمانی که کارگر در پروژه‌ای مشغول به کار نیست اقدام به بازرسی می‌کنند که این موضوع باعث شده تا در طول سال در مقاطع مختلف بیمه این کارگران قطع شود.

    هر چند بازرسی کارگران ساختمانی جهت پوشش بیمه تأمین اجتماعی طی چند سال گذشته با هدف خروج افراد غیرکارگر از حمایت بیمه‌ای در دستور کار قرار گرفته تا صرفاً کارگران اصلی ساختمان بتوانند از مزایای بیمه‌ای برخوردار شوند، اما بعضاً سختگیری‌هایی که در این فرایند صورت می‌گیرد، این گروه از کارگران را با مشکل مواجه کرده است و اوضاع نابسامانی را برای کارگران فراهم کرده و نارضایتی‌هایی را در پی دارد.

    طرح ساماندهی کلیه کارگران شاغل در رشته‌های ساختمانی از حدود سال گذشته اجرا شد و در قالب این طرح بسیاری از افرادی که در سایر مشاغل فعالیت می‌کردند و بعضاً نیز از تمکن مالی مالی خوبی بهره مند بودند، همزمان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی نیز استفاده می‌کردند که با راه اندازی سامانه رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی اجرا شد.

    اما در کنار مزیت‌هایی که این طرح دارد، ظاهراً فرایند بازرسی در اختیار کارگزاری‌هایی قرار گرفته که تخصصی در این امر ندارند و مشکلاتی را برای کارگران به وجود آورده است.

    در همین زمینه نیز اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأیید چالش پیش روی کارگران و قطع بیمه آنها به واسطه چند بار بازرسی در سال اظهار داشت: متأسفانه این موضوع یکی از ضعف‌های تأمین اجتماعی در فرایند بیمه کارگران ساختمانی به ویژه در شهرهای بزرگ است.

    شوکت با بیان اینکه بازرسی از کارگران ساختمانی به کارگزاری‌هایی واگذار شده که هیچ تخصصی ندارند، اظهار داشت: این بازرسان در سال سه - چهار بار کارگر ساختمانی را بازرسی می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا در چند مقطع بیمه کارگران قطع شود.

    رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی درباره راهکار رفع این مشکل گفت: سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به راحتی می‌تواند مشکلات مربوط به بازرسی از کارگران ساختمانی را ساماندهی کند.

    وی همچنین از بیمه شدن 94 هزار کارگر ساختمانی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر این میزان کارگر ساختمانی توسط سربازرسان مورد تأیید نهایی قرار گرفتند و در نوبت پوشش بیمه‌ای هستند که در حال رایزنی با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هستیم تا این افراد تحت پوشش قرار گیرند.

    شوکت ادامه داد: علاوه بر این 100 هزار کارگر ساختمانی در مراحل بازرسی هستند تا پس از تکمیل فرایند بازرسی، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار