مدیران خودروعصر اعتبار

رونق بازار مسکن تنها با تزریق پول حاصل نمی شود

عصر ساختمان:کارشناسان ایجاد رونق در بخش مسکن را منوط به تحریک تقاضای خرید به صورت منطقی می دانند.

رونق بازار مسکن تنها با تزریق پول حاصل نمی شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اتاق خبر، بازار مسکن کشور در چند سال اخیر مانند سایر بخش های اقتصادی کشور با رکود مواجه است. رکود در بخش مسکن و ساخت و ساز در کشور باعث شده است که علاوه بر توقف و کند شدن روند ساخت مسکن، واحد های ساخته شده قبلی نیز بدون مشتری باقی بماند. در واقع می توان گفت که نبود مشتری باعث بروز نوعی رخوت و رکود در بخش مسکن کشور شده است.

    با این حال برخی خوشبینی ها در مورد این بازار در میان دولتیان مشاهده می شود. به گزارش همشهری آنلاین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق اعلام بانک مرکزی امسال 8.2درصد افزایش معاملات داشتیم که نشانه‌های خوبی برای بازار مسکن است و نیمه دوم سال شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود. خروج از رکود به‌معنای افزایش قیمت نیست و نرخ مسکن افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.

    در این شرایط دولت تصمیم گرفت که پروژه مشابه ای که برای خروج خودروسازی کشور از رکود با موفقیت به اجرا گذاشته بود را درمورد مسکن نیز اجرا کند. در این زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در مجموع 3 هزار میلیارد تومان تزریق منابع به بازار مسکن انجام می شود، اظهار داشت: این تسهیلات از دو جنبه برای بازار مسکن حائز اهمیت است اول اینکه این مبلغ به تدریج وارد بازار مسکن می‌شود بنابراین اثرات تورمی کمی دارد. موضوع دوم این است که دولت در این تسهیلات درگیر نشده است و بانک مسکن از محل سپرده متقاضیان و منابع داخلی خود این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

    با این حال به نظر می رسد اختصاص وام مسکن با توجه به شرایط بازپرداخت آن نتوانسته چندان در بازگرداندن رونق به بخش مسکن کشور موثر باشد و به نظر می رسد که برخلاف تسهیلات خودرو که با استقبال غیرمنتظره مردم توانست از رکود خارج شود، مسکن نتوانسته که خود را از شرایط که در آن گرفتار شده است نجات دهد.

    وام بی تاثیر !

    یک کارشناس مسکن اختصاص تزریق سه هزار میلیارد تومان به بازار مسکن را بی تاثیر در خروج مسکن از رکود دانست.

    احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن و دبیر انجمن صنفی ساختمان در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به بی تاثیر بودن تزریق بودجه به بازار مسکن گفت: وام 80 میلیونی که از سوی دولت برای کمک به خرید مسکن به مردم ارائه شد به دلیل مشکلات بسیاری که در مورد اقساط آن وجود داشت در عمل بی تاثیر بود.

    سرحدی با تشبیه پروژه مسکن مهر به چاه بی انتها ادامه داد: این مبلغ سه هزار میلیارد تومان در صورتی که در پروژه مسکن مهر یا پروژه های مشابه مصرف شود تاثیری در بازار مسکن نخواهد داشت. هزینه کردن این مبالغ در بخش ساخت و ساز نیز در بازار مسکن بی تاثیر خواهد بود زیرا ساختمان ها و واحد های مسکونی که از قبل ساخته شده است همچنان خالی از سکنه و بدون مشتری مانده است و ساخت و سازهای جدید توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

    این کارشناس مسکن گفت: شاید هزینه کردن این مبلغ به صورت وام بتواند تا حدودی باعث رونق بازار مسکن شود اما به دلیل شرایط دشواری که دریافت و بازپرداخت اقساط این وام ها برای افراد وجود دارد در عمل افراد معدودی می توانند از این وام ها استفاده کنند

    دبیر انجمن صنفی ساختمان با تاکید بر برنامه های اقتصادی دولت و نقش آن در بهبود وضعیت معیشت افراد گفت: در این شرایط دولت باید تمامی تلاش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم به کار بگیرد. در غیر اینصورت با برنامه هایی که بیشتر جنبه مُسکن و موقتی دارد نمی توان چرخه تولید و رونق را در بخش مسکن به وجود آورد.

    وی با بیان اینکه دادن وام به افراد بیکار و ضعیف از نظر اقتصادی این افراد را تبدیل به بیکاران بدهکار می کند تصریح کرد: در تمام دنیا وام مسکن تا 85 درصد و گاهی تا 90 درصد از قیمت مسکن را شامل می شود. در حقیقت مبالغ اقساط این وام در حدود مبلغ اجاره بها و گاهی تا 5 درصد بیشتر از آن است و پرداخت آن برای افراد امکان پذیر است.

    سرحدی در مورد احتمال به وجود آمدن تورم بعد از تزریق منابع مالی به بازار مسکن گفت: به وجود آمدن تورم در این بخش منتفی است. تورم در شرایطی به وجود می آید که عرضه و تقاضا در بازار هماهنگ نباشد و میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد یا قیمت ها بالا و نقدینگی زیادی در دست مردم باشد اما در حال حاضر هیچکدام از این مسائل در بازار مسکن وجود ندارد. با این حال دولت تلاش بسیاری دارد که بازار مسکن را از رکود خارج کند اما تا زمانی که زیرساخت ها در این بخش فراهم نباشد نمی توان به موفقیت این طرح ها امیدوار بود.

    اختصاص وام، مثبت در بخش مسکن

    در این زمینه یک استاد دانشگاه تهران تزریق اعتبار به بازار مسکن را مثبت ارزیابی کرد.

    بیت الله ستاریان کارشناس مسکن و استاد دانشگاه تهران در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت، در مورد اختصاص اعتبار 3000 میلیارد تومانی را برای به وجود آوردن رونق در بخش مسکن کشور گفت:  اختصاص این اعتبارات در صورتی که مسائلی مانند برجام تاثیر خود را در سایر بخش های اقتصادی بگذارد می تواند باعث ایجاد رونق در بخش های مختلف از جمله بازار مسکن شود.

    ستاریان با اشاره به رکود بخش مسکن، این رکود را با شرایط مشابه سال های گذشته متفاوت توصیف کرد و افزود: رکود تقریبا تمامی بخش های صنعت ساخت و ساز را فرا گرفته است. به همین دلیل برای خروج از این وضعیت و بازگشت رونق به این بخش از صنعت کشور اقتصاد کشور نیازمند تغییر در بخش های کلان خود است.

    این کارشناس مسکن گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بخش های مرتبط با بخش ساخت و ساز تعطیل شده است، 3000 میلیارد تومانی که برای حرکت بخش مسکن اختصاص داده شده است بسیار کم است. در صورتی که مسائلی مانند برجام بتواند تاثیر خود را در اقتصاد کشور بگذارند اختصاص این تسهیلات می تواند برای صنعت ساخت و ساز کشور بسیار موثر باشد.

    وی ادامه داد: اختصاص این تسهیلات برای بخش هایی مانند مسکن مهر و سایر بخش های تولیدی در صنعت ساختمان چندان نمی تواند در حرکت بخش مسکن به سوی رونق مسمر ثمر باشد. به دلیل سرمایه ای بودن مسکن باید تلاش شود که تقاضا در بازار تحریک شود تا این بخش از رکود خارج شود. به همین دلیل چاره ای به جز اختصاص وام های کم بهره به متقاضیان وجود ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار