مدیران خودروعصر اعتبار

کشف برج خاموشی دوره ایلخانی در تپه قلعه خلچان تفرش

عصر ساختمان:با مطالعات باستان‌شناسی صورت گرفته در ساختار مدور مرکز تپه قلعه خلچان تفرش به منظور شناخت تاریخ ساخت و کاربری محوطه، یکی از منحصربفردترین ساختارهای معماری دوره ایلخانی کشف شد.

کشف برج خاموشی دوره ایلخانی در تپه قلعه خلچان تفرش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل ازهمشهری آنلاین، سید مهدی موسوی‌نیا سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه قلعه خلچان گفت: یکی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال ٩٤، تعیین عرصه و حریم تپه قلعه خلچان بود.

    وی افزود: براساس گمانه‌های ایجاد شده در حریم محوطه تپه قلعه خلچان که یکی از محوطه‌های مهم شهرستان تفرش در استان مرکزی است علاوه بر تعیین تاریخ دقیق محوطه و کاربری آن، پیگردی در ساختار مدور مرکز محوطه در دستور کار قرار گرفت.

    موسوی‌نیا گفت: بر اساس بقایای استخوانهای انسانی و قطعه سفالهای دوره ایلخانی در ساختار مدور مرکز محوطه، تپه قلعه خلچان یک برج خاموشی از دوره ایلخانی بوده است.

    او افزود: این یافته از این منظر مهم است که همواره در بین ایران‌شناسان، شناخت دقیق نحوة تدفین زرتشتیان در دوره اسلامی مورد بحث فراوان بوده است.

    به گفته وی مطالعات باستان‌شناسی تپه قلعه خلچان برای نخستین بار شناختی نسبی از سنت تدفین زرتشتیان در دوره اسلامی را به دست می‌دهد و تا حد قابل‌توجهی خلأ تدفین زرتشتیان در این دوره را پر کرده است.

    این باستان‌شناس تصریح کرد: به غیر از نمونه برجهای خاموشی متاخر دوره قاجار در یزد، کرمان و ری، برج خاموشی تپه قلعه خلچان تنها برج خاموشی تاکنون کشف شده از دوره اسلامی در ایران است.

    وی افزود: شباهت ساختاری این برج خاموشی دوره ایلخانی با نمونه بندیان از دوره ساسانی، استمرار معماری برجهای خاموشی از دوره ساسانی تا دوره ایلخانی را نشان می‌دهد.

    موسوی‌نیا در ادامه گفتگو با سایت پژوهشگاه گفت: ارزیابی وجود این برج خاموشی زرتشتی در بافت تفرش دوره ایلخانی، خود بخش دیگری از تاریخ ایران در دوره اسلامی را روشن می‌کند.

    این باستان‌شناس حضور زرتشتیان به عنوان یک اقلیت مذهبی در یک منطقه شیعه‌نشین را روحیه مساوات، برابری و آزادی مذهبی مردمان شیعی منطقه تفرش دانست.

    به گفته وی شهروندان زرتشتی همزمان بادوره ایلخانی نه تنها در منطقه تفرش شیعی احساس امنیت میکردند بلکه به عنوان یک شهروند با حفظ تمامی حقوق شهروندی زندگی توام با آرامشی را نیز داشته‌اند.

    موسوی‌نیا افزود: هم‌اکنون مطالعات استخوان‌شناسی به منظور تاریخ‌گذاری و تعیین جنسیت و مطالعات خاک‌شناسی محوطه در حال انجام است و انتظار می‌رود فعالیتهای باستان‌شناسی صورت گرفته در تپه قلعه خلچان بتواند در روشنگری بخشی از تاریخ ایران در دوره اسلامی موثر واقع شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی