مدیران خودروعصر اعتبار

محمدی بیان کرد:

لزوم حفظ معماری سنتی در روند مقاوم سازی خانه‌های روستایی

عصر ساختمان:رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: روند مقاوم سازی و بازسازی خانه‌های روستایی با حفظ معماری سنتی بسیار اهمیت دارد لذا با توجه به مطالعات انجام شده و تکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان ضمن حفظ معماری سنتی نسبت به مقاوم سازی ابنیه‌های روستایی و تاریخی اقدام کرد.

لزوم حفظ معماری سنتی در روند مقاوم سازی خانه‌های روستایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، محمد اکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به بیان توضیحاتی در خصوص تاریخچه، اهداف، نیروی انسانی بنیاد مسکن و روند اجرای طرح هادی در استان پرداخت و اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در 21 فروردین 58 به فرمان امام(ره) تاسیس شد و تا هشت سال بصورت یک نهاد اداره می‌شد. تا نهایتا در سال 1366  اساسنامه‌ کشوری آن در مجلس شورای اسلامی تصویب  و به استان‌ها ابلاغ شد.

    وی با بیان اینکه  301 پرسنل در سطح استان و 16 شهرستان در این نهاد مشغول فعالیت هستند، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دارای نظام درآمد هزینه ناشی از کارکردهاست.

    اکبرزاده با اشاره به اثرات اجرای طرح هادی در روستاها، گفت: افزایش تمایل به زندگی در روستا، ایجاد فضاهای ویژه مانند گردشگری در روستاها از جمله مهمترین اثرات اجرای طرح هادی در روستاهاست.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به شاخص اجرای طرح هادی در کشور، بیان کرد: وضعیت این شاخص در کشور نامطلوب است، این شاخص  تا پایان سال 93 در گیلان 29.2درصد بوده است. براساس اقدامات انجام شده با توجه به اعتبارات ملی و استانی تاپایان سال 94 این شاخص به 32 درصد افزایش یافت. اما با توجه به رقم 40 درصدی شاخص در کشور در سال 94، 8 درصد عقب‌ماندگی نسبت به شاخص‌های ملی داریم.

    وی به جمع اعتبارات ملی و استانی در سال گذشته اشاره کرد و خواستار توجه ویژه دستگاه‌های ذیربط به منظور ارتقای شاخص اجرای طرح هادی در استان شد.

    در ادامه کیوان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه بخشی از موافقت‌نامه‌ها مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت اجرای طرح‌هادی است، اظهار کرد: متاسفانه انعکاس عملکرد اجرای طرح هادی در دستگاه‌های اجرایی تجلی نیافته و دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های نظارتی اطلاعات لازم و کافی در خصوص طرح هادی را در دسترس ندارند.

    وی افزود: اختصاص یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به موضوع عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان و اجرای طرح هادی می‌تواند در آگاهی و اطلاع‌رسانی نسبی دستگاه‌ها موثر واقع شود.

    محمدی گفت: منکر زحمات و اقدامات خوب انجام شده توسط مجموعه بنیاد مسکن در طی سال‌های گذشته نیستیم اما روند مقاوم سازی و بازسازی خانه‌های روستایی با حفظ معماری سنتی بسیار اهمیت دارد لذا با توجه به مطالعات انجام شده و تکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان ضمن حفظ معماری سنتی نسبت به مقاوم سازی ابنیه‌های روستایی و تاریخی اقدام کرد، فرضا در بازسازی خانه‌های منطقه امام زاده ابراهیم بایستی با حفظ ترکیب و معماری سنتی نسبت مقاوم سازی و بازسازی خانه‌ها و مسافر کاشانه‌ها اقدام شود.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خواستار اهتمام ویژه برای مقاوم سازی و اجرای طرح هادی روستاهای منطقه مارلیک و چراغعلی تپه که زیر 20 خانوار است با هماهنگی میراث فرهنگی و گردشگری و با حفظ بافت و معماری اصلی آن جهت تبدیل به یک منطقه نمونه گردشگری شد.

    در ادامه کیمیا تنهایی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواستار ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه نظارت بنیاد مسکن و آسیب شناسی در جلوگیری از تغییر کاربری و همچنین تبدیل شدن مزارع روستایی به ویلا و از بین رفتن مزارع شد.

    در ادامه غلامرضا رحیمی، مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان با اشاره به صحبت‌های رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی سفر چندسال گذشته به گیلان مبنی براینکه بهر میزان که استان برای بنیاد اعتبار بگیرد، حداقل به همان میزان از اعتبارات کشور برخوردار خواهد شد، گفت: براین اساس در برخی از شهرستان‌ها با اقدام به برنامه‌ریزی و جابجایی اعتبارات در برنامه‌ها، به فصل و برنامه بنیاد اضافه شد و اقدامات اجرایی در شهرستان‌ و روستاهای مرتبط انجام گردید، اما متاسفانه وعده‌های بنیاد مسکن کشور عملی نشد و استان و شهرستان‌ها را با چالش و در برخی از روستاها با نارضایتی مردم مواجه نمود لذا ضروری است این موارد به مرکز انتقال یابد تا بجای اهرم تشویقی، به یک موضوع بازدارنده تبدیل نشود.

    وی با اشاره به موضوع ساخت مسکن روستایی بیان کرد: این موضوع به علت عدم در نظر گرفتن هویت محلی و فرهنگی به موضوع تغییر هویت فرهنگی در ساخت مسکن روستایی تبدیل شده است که می‌بایست بنیاد مسکن برای برون رفت آن و چاره‌ای اندیشده و برنامه اساسی داشته باشد.

    رحیمی با اشاره به سند دار کردن زمین‌های روستایی در دهه اخیر، آن را اقدامی مثبت برشمرد و گفت: یک مورد اساسی این است که ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی به منظور ایجاد ساز و کار و فراهم شدن تجهیزات زیربنایی آن مهیا نشده که لازم است بنیاد مسکن اقدامات جدی‌تری جهت هماهنگی با اداره ثبت در استان و کشور را در پیش گیرد. چراکه اگر در این خصوص تعجیل نشود در آینده ممکن است به یک بحران تبدیل شود، متقاضیان در حال حاضر به همین علت گاه چندین سال در نوبت هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی