مدیران خودروعصر اعتبار

استخراج علل، عوامل، مصادیق و راهکارهای پیشگیری از زمین خواری

عصر ساختمان:معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: افزایش تغییر کاربری، تصرف غیر قانونی زمین های دولتی ، عمومی و ملی در چند دهه اخیر علیرغم وجود برخی قوانین و مقررات و مجازات های اعمال شده به یکی از معضلات اجتماعی کشور تبدیل شده است.

استخراج علل، عوامل، مصادیق و راهکارهای پیشگیری از زمین خواری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، جعفر دارابخانی اظهار کرد: مهمترین تکنیک ها و شیوه های ارتکاب زمین خواری را می توان تحت عناوینی همچون تخریب، تصرف، ساخت و ساز غیر مجاز، ابطال و اصلاح سند، امحای حدود، جعل اسناد و تغییر کاربری برشمرد.
    وی افزود: مهمترین خطرات ناشی از این آسیب کاهش سطح اراضی و منابع ملی، کاهش سرانه ملی، ایجاد موانع در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، افزایش آلودگی هوا، خطر ایجاد سیل، انباشت پشت سدها، نابودی خاک، رواج جعل، انتقال مال غیر، ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی، گسترش جرائم مرتبط با حاشیه نشینی، تشدید مهاجرت طایفه ای، بروز خورده فرهنگ های متعدد در شهرهای متعدد، کم شدن حجم آب سدها، احتمال شکست دیواره سدها، کم شدن سطح اراضی مرغوب کشاورزی و باغداری است.
    معاون دادگستری ایلام ادامه داد: مهمترین فرصت های محیطی و محلی تسهیل کننده این جرم را می توان محصور نبودن، عدم مستند سازی، عدم اطلاع رسانی دقیق، تعصبات محلی و ارزش زمین در نگاه قبیله و عشیره ذکر کرد.
    به گفته وی، یکی از مهمترین بسترهای ارتکاب جرم اسناد مشاعی و مشخص نبودن حدود و موقعیت اراضی است که به لحاظ مشخص نبودن حدودات اربعه، اشخاص سوء استفاده های زیادی از این خلاء می کنند.
    دارابخانی یادآور شد: قطع بی رویه درختان به بهانه های مختلف برای تبدیل آن فضا به زمین های کشاورزی و مسکونی صدمات جبران نشدنی به جامعه وارد می کند.
    وی تاکید کرد: عدم نشانه گذاری، عدم تحدید حدود، مستند سازی ننمودن، عدم تهیه نقشه جامع اراضی ملی و دولتی و عمومی، عدم تشکیل بانک اطلاعات اراضی، پراکندگی اراضی ملی و صعب العبور بودن راه های دسترسی برای ناظرین و سوء استفاده دلالان، از عوامل تحصیل بزه بوده و اعمال مجازات های سنگین، محرومیت های اجتماعی و هدر رفت سرمایه از مهمترین خطرات ناشی از زمین خواری برای مباشرین این نوع بزه است.
    دارابخانی گفت: تغییر کاربری غیر مجاز یکی از مهمترین راههای زمین خواری است و مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز در قانون برداشت یا افزایش شن و ماسه، ایجاد بناء و تاسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گودبرداری، احداث کوره آجرپزی و گچ پزی، پی کنی، دیوار کشی اراضی، دپوی زباله، نخاله، مصالح ساختمانی شن و ماسه و ضایعات فلزی، ایجاد سکونتگاه های موقت، استقرار کانکس و آلاچیق، احداث راه و جاده، سوزاندن و قطع درختان، احداث پارک، و محوطه سازی است.
    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام با بیان اینکه اراضی کشاورزی و باغات قابل تغییر به کاربری مسکونی نیستند، افزود: برخی از افراد سودجو با حیل الطائف اقدام به خرید زمین های کشاورزی و باغات در اطراف شهرها و شهرک ها کرده و این زمین ها را با ثمن بخس خریداری می کنند.
    وی خاطر نشان کرد: این افراد پس از آنکه با روش های خاص موفق به تغییر کاربری می شوند، آنها را با قیمت های سرسام آور به فروش می رسانند، برخی مواقع هم خریداران را اغفال و با اقدام و مانورهای متقلبانه این زمین ها را با کاربری مسکونی (بدون اینکه کاربری آنها تغییر پیدا کرده باشد) به فروش می رسانند.
    وی یادآور شد: هر چند این اشخاص بطور قطع تحت عناوینی چون کلاهبرداری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به مجازات می رسند ولی خریداران باید دقت لازم را داشته باشند و از کاربری اراضی از کانال های رسمی اطلاع پیدا کنند.
    دارابخانی گفت: با توجه به قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی مصوب سال 1381 مطابق قانون یاد شده هر گونه واگذاری و نقل و انتقال اراضی به اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های تعاونی مسکن اعم از شرکت های تعاونی کارمندی، کارگری، تعاونی ها مسکن کارکنان نیروهای نظامی و انتظامی برای امر مسکن خارج از ضوابط تعریف شده ممنوع است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار