مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان:

واقعی کردن قیمت زمین، راه حل برون رفت از رکود است

عصر ساختمان- رشد جمعیت شهرهای بزرگ به تدریج متوقف شده است. زیرا دیگر جمعیتی در روستاها باقی نمانده که بخواهند به شهرها مهاجرت کنند.در نتیجه تقاضا برای مسکن نیز کاهش یافته است. همچنین اقتصاد بحران زده و ضعف بنیه اقتصادی مردم امکان خرید مسکن را از آن ها گرفته و در نتیجه باز هم میزان تقاضا کاهش یافت.

واقعی کردن قیمت زمین، راه حل برون رفت از رکود است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    محمد عدالتخواه کارشناس بازار مسکن معتقد است رکود مسکن به این زودی ها بر طرف نمی شود.وی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان گفت: در گذشته بازار مسکن با رکودهای کوتاه مدت مواجه می شد؛ اما اکنون چندین سال است بازار مسکن در رکود کامل به سر می برد. دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد بازار به سادگی از رکود خارج نخواهد شد و علی رغم این که  دولت ها خبر از پایان رکود می دهند اما رکود همچنان ادامه دارد.
    عدالتخواه مهم ترین دلایل رکود بازار مسکن را این گونه برشمرد: به دلیل سودآوری ساخت مسکن، در برهه ای تولید مسکن به شکل انبوه و بی رویه انجام شد. تولیدکنندگان تصور می کردند این بار نیز موفق به کسب سود بسیار خواهند شد غافل از این که اتفاقاتی در شرف جریان است که ادامه سودآوری را متوقف خواهد کرد.
    وی دراین باره افزود: علاوه بر این رشد جمعیت شهرهای بزرگ به تدریج متوقف شده است. زیرا دیگر جمعیتی در روستاها باقی نمانده که بخواهند به شهرها مهاجرت کنند.در نتیجه تقاضا برای مسکن نیز کاهش یافته است. همچنین اقتصاد بحران زده و ضعف بنیه اقتصادی مردم امکان خرید مسکن را از آن ها گرفته و در نتیجه باز هم میزان تقاضا کاهش یافت.
    عدالتخواه با تاکید بر این که به دلیل سودآوری ساخت مسکن بسیاری از سرمایه داران وارد این حوزه شدند؛ افزود: با توجه به کاهش تقاضا باید فکری برای این افراد کرد تا سرمایه های خود را به سمت بازارهای دیگر سوق دهند. از سوی دیگر مسکن مهر توانست تا حدودی جوابگوی نیاز اقشار کم درآمد جامعه شود و بخشی از مردم که همیشه مستاجر بودند بالاخره توانستد صاحبخانه شوند.البته دولت باید مسکن اجتماعی را راه اندازی کند تا معضل مسکن دهک های پایین برطرف شود.الان برخی دارای چندین خانه و آپارتمان هستند و عده بسیاری در حسرت یک آپارتمان کوچک به سر می برند.
    متاسفانه تسهیلات بانک ها نیز نمی تواند گره ای از مشکلات باز کند زیرا بهره وام ها و نیز میزان اقساط بسیار بالاست و اقشار متوسط و ضعیف از عهده بازپرداخت آن بر نمی آیند. در کشورهای پیشرفته وام مسکن با سود 2 و 3 درد به متقاضیان داده می شود در حالی که در کشور ما میزان بهره وام ها تا 20 تا 30 درصد است.
    وی با بیان این که تسهیلات ارایه شده توسط دولت و بانک ها مشکلات دهک های پایین را حل نمی کند؛ تصریح کرد:دو نوع متقاضی مسکن داریم. متقاضی مصرف کننده مسکن و متقاضیانی  که به منظور کسب سود در آینده دست به خرید مسکن می زنند.اکنون متقاضیانی که به دنبال احتکار مسکن بودند از بازار خارج شده و متقاضیان واقعی هم پولی برای خرید ندارند.
    وی در پاسخ به این که تابستان امسال شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود یا نه، اظهار داشت: سازندگان و مشاوران املاک به دنبال این هستند تا با ارایه آمار اشتباه مردم را به خرید خانه تشویق کنند. بانک مرکزی نیز با بیان این موضوع که قیمت خانه به کف رسیده مردم را به خرید تشویق کرد اما این ترفند هم جواب نداد .واقعیت این است که قیمت خانه در چند سال اخیر افزایش چندانی نداشته اما این به معنای کاهش قیمت ها نیست و عده ای با بیان این حرف ها به دنبال فروش واحدهای خود هستند.
    این کارشناس بازار مسکن واقعی شدن قیمت ها را تنها راه حل برون رفت از رکود دانست و گفت: یکی از عواملی که منجر به افزایش قیمت خانه شد؛ بالا بودن قیمت زمین است. اکنون در بهترین جای تهران می توان خانه را با متری 2 میلیون تومان ساخت اما در عمل می بینیم که قیمت خانه در محلات شمالی تهران گاه به بیشت از متری 10 میلیون تومان هم می رسد.زیرا قیمت زمین  و هزینه پروانه ساخت بسیار بالاست. بنابراین  دولت باید قیمت زمنی را کنترل کند. به این طریق که زمین های دولت به دولت برگردانده شود و از زمین هایی که در اثر کارهای دولتی دارای ارزش افزوده شده اند؛ مطابق با قانون مالیات های ارزش افزوده املاک، مالیات دریافت کند و از محل این درآمد برای بی خانمان ها مسکن تهیه کند.در این صورت هم به بی خانمان ها کمک شده و هم زمین خواری از بین می رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار