مدیران خودروعصر اعتبار

با تصویب شورای شهر؛

متمم بودجه ۹۸، جایگزین اصلاح آخر سال شد

عصر ساختمان- یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارش شورایاری منطقه۱۶، شش مصوبه داشت.

متمم بودجه ۹۸، جایگزین اصلاح آخر سال شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روزنامه همشهری، شورای شهر تهران دیروز علاوه بر رأی مثبت به یک فوریت متمم بودجه سال 1398که قرار است جایگزین اصلاحیه آخر سال شهرداری باشد، 6 مصوبه دیگر هم داشت. تصویب اضافه‌کاری شورا برای تعیین تکلیف پلاک‌های ثبتی معطل مانده، اضافه‌کردن یک بند به مصوبه ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری، الزام ارائه خدمات رایگان به معلولان در مجموعه‌های ورزشی، تحقیق و تفحص از 69میلیارد تومان بدهی شهرداری، مشخص شدن فهرست ممنوعه شهرسازی در پایتخت با اصلاح مصوبه تعارض منافع و همچنین اصلاح مصوبه اعطای نشان‌های شهروندی، 6مصوبه دیروز شورای شهر تهران بود.اما یکصد و هشتاد و ششمین جلسه پارلمان شهری پایتخت دیروز با ارائه دومین گزارش شورایاری‌های محله‌های تهران که به محله باغ یزدی منطقه 16اختصاص داشت، شروع شد و سپس شورا وارد نخستین دستور جلسه خود یعنی بررسی لایحه متمم بودجه سال 98شهرداری تهران شد. این لایحه روز دوشنبه از سوی شهردار تهران با قید یک فوریت به شورا رسیده بود.حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در تشریح دلایل یک فوریت این لایحه گفت:« با توجه به اینکه دی‌ماه زمان بودجه است و جمع‌بندی هزینه‌های سال از اهمیت خاصی برخوردار است و از آنجا که شورای اسلامی شهر تهران باید در جریان امور باشد، تصمیم گرفتیم به جای اصلاحیه بودجه آخر سال، متمم بودجه را به صحن شورا بیاوریم. از این‌رو الزامی است که متمم بودجه با قید یک فوریت ارائه شود.» محسن هاشمی‌رفسنجانی پس از سخنان مظاهریان، لایحه متمم بودجه را به رأی گذاشت که با 15رأی از 16عضو حاضر به تصویب رسید.

    دسترسی به اطلاعات املاک و مستغلات
    در ادامه جلسه دیروز، بررسی یک فوریت الحاق یک بند به مصوبه ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و مؤسسات تابعه در دستور قرار گرفت.
    حجت نظری در بیان دلایل فوریت این طرح گفت: « لزوم شفافیت در همه بخش‌های شهرداری از جمله املاک و مستغلات، نظارت مستقیم مردم بر عملکرد مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر، دسترسی آسان و سریع به اطلاعات املاک و مستغلات شهرداری تهران و نظارت دقیق و مستمر شورای شهر بر املاک و مستغلات شهرداری ازجمله دلایل یک فوریت این الحاقیه است.»پس از سخنان حجت نظری، این الحاقیه به رأی گذاشته شد که با 17رأی از 17نفر حاضران در جلسه به تصویب رسید. به این ترتیب، شهرداری موظف است همه اطلاعات املاک و مستغلات متعلق به شهرداری اعم از معاونت‌ها، مناطق 22گانه، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه آن را ظرف 3‌ماه به‌طور عمومی وبه‌صورت برخط منتشر کند.الزام شهرداری به ارائه خدمات رایگان ورزشی در مجموعه‌های تحت مالکیت شهرداری تهران، دیگر دستور جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران بود که یک فوریت آن با رأی مثبت همه اعضای شورا همراه شد. بر این اساس، معلولان پایتخت می‌توانند از خدمات رایگان ورزشی در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران برخوردار شوند. پیش از این معلولان با تخفیف 50درصد از مجموعه‌های شهرداری تهران استفاده می‌کردند.

    30 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت نشده
    «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیرامون بدهی 69 هزار میلیارد تومانی» عنوان دستور بعدی یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران بود.
    بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره این دستور جلسه گفت:« 17 عضو شورا این طرح را امضا کرده‌اند. این طرح طبق قانون به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد و کمیسیون در 3نوبت از شهردار تهران گزارش درخواست کرد.» او ادامه داد:« بدهی‌های شهرداری 2 مشکل را در سال‌های اخیر برای شهرداری ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات بدهی‌هایی است که ثبت و ضبط نشده؛ چرا که این 69 هزار میلیارد تومان بدهی حاوی 30 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت‌نشده است‌. مورد دیگری که از این بابت به شهرداری وارد شده و باید مورد بررسی قرار گیرد، تأثیر بدهی‌های معوق است. بدهی معوق به‌معنای از دست رفتن اعتبار شهرداری برای اخذ وام‌های بعدی است.» این طرح هم در نهایت به اتفاق آرا تصویب شد.

    تعیین فهرست ممنوعه شهرسازی
    شورای شهر تهران در ادامه، اصلاحیه مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری را به بحث و بررسی گذاشت.
    بهاره آروین به‌عنوان سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران دراین باره توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:« همکاران ما در کمیسیون معماری و شهرسازی دغدغه داشتند که ممکن است اصلاحیه، نامفهوم باشد و به همین دلیل تبصره ذیل ماده 7 اصلاح شد. طبق این اصلاحیه، شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت حداکثر یک‌ماه پس از تصویب این مصوبه فهرستی شامل شهردار تهران، معاونین شهردار، مدیران کل و معاونین مدیران کل و رؤسای ادارات تابعه معاونت شهرسازی و معماری، شهرداران مناطق، شهرداران نواحی، معاونین شهرسازی و معماری مناطق، رؤسای صدور پروانه، رؤسای نظارت فنی و رؤسای طرح تفصیلی و بر و کف در مناطق، رؤسا و مدیران فنی، مدیران و کارشناسان کنترل نقشه و مأموران بازدید دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران، اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل و معاونین سازمان نوسازی شهرداری تهران و سایر کسانی را که مشمول این ماده واحده می‌شوند به‌عنوان لیست ممنوعه در سامانه شهرسازی برای کلیه مناطق شهر تهران اعمال کند.
    آخرین دستور جلسه شورای شهر تهران اصلاح اعطای نشان‌های شهروندی بود که محمدجواد حق‌شناس به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره این اصلاحیه توضیحاتی را ارائه کرد. افشین حبیب‌زاده در مخالفت و محمد سالاری در موافقت با این اصلاحیه سخن گفتند و کلیات آن به رأی گذاشته شد که با 10رای مثبت و 7رأی منفی به تصویب رسید.

    تذکر اعضای شورای شهر در یکصدوهشتادوششمین جلسه

    حجت نظری

    تهران 28کلیسا دارد که تنها 12کلیسا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و 16 کلیسای دیگر که اکثر آنها قدمت بالا و معماری شاخصی هم دارند، هنوز ثبت ملی نشده و حریم هیچ‌یک از این کلیساها نیز تعیین نشده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، همه کلیساهای ثبت‌شده و نشده را در قالب یک پرونده واحد با عنوان کلیساهای پایتخت ثبت و حریم آنها را نیز مشخص کند تا آثار تاریخی و فرهنگی جامعه ارمنی و مسیحی تهران در ساخت‌و‌سازهای شهری آسیب نبیند.

    بهاره آروین

    راه‌اندازی ناایمن خط متروی هشتگرد- گلشهر در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته، چه برسد به آنکه در اولویت قرار گیرد. وضعیت نامطلوب خدمات‌ در مترو، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات پرداخت‌نشده دولت است. بنابراین چرا یک افتتاح صوری و نصفه‌نیمه از سوی دولت باید هزینه هنگفتی روی دست شهر بگذارد و ناایمنی جدی این خط نیز بر دوش شورا و شهرداری باشد؟  همچنین توقف اخذ بهای خدمات 2درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به نوعی بخشش از منافع مردم به‌حساب می‌آید.

    محمد سالاری

    چندی پیش من به شهردار تهران تذکر دادم که هنوز در فرایند صدور پروانه به‌خصوص گواهی‌های ساختمانی، ما شاهد ارائه فیش‌های دستی اعلام عوارض در مناطق هستیم. اعلام عوارض دستی و شفاهی و عدم‌اعلام سیستمی یعنی فساد، رانت و بی‌عدالتی. این روند در سطح تمام مناطق وجود دارد، اما شهردار تهران صرفا پاسخ دادند که این موضوع در حال بررسی است؛ درحالی‌که این مسئله با یک دستور حل می‌شود. مجددا تذکر می‌دهم پاسخی که داده‌شده، مستدل نیست، درحالی‌که شهردار تهران می‌تواند به همه مناطق دستور تغییر بدهد.

    اعتیاد و بی‌رمق‌شدن بازار؛ 2 چالش بزرگ محله «باغ‌آذری»
    دومین گزارش شورایاری‌های شهر تهران توسط ایوب بوچانی، دبیر شورایاری محله باغ‌آذری در جلسه شورای شهر ارائه شد. دبیر شورایاری محله باغ‌آذری، وجود معتادان متجاهر، بافت فرسوده، آثار طرح ترافیک جدید بر وضعیت کسب‌و‌‌کار منطقه و نبود زیر‌ساخت مناسب حمل‌ونقل عمومی را ازجمله چالش‌های مهم محله عنوان کرد و گفت: «در این محله با 14هزار نفر جمعیت بیش از 90کودک کار شناسایی شده است. باغ‌آذری همچنین بستر فعالیت گسترده اقتصادی، گردشگری و ورزشی است و نقش بسزایی در پرورش و استعدادیابی ورزشکاران ملی داشته است. اما کثرت معتادان متجاهر و ناامن‌بودن محله خصوصا در شب، زمینه انواع جرایم و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. با توجه به اینکه لازمه رونق محله باغ‌آذری، دسترسی آسان افراد دخیل در تجارت به این محل است، قرار‌گرفتن بازار بزرگ شوش در محدوده طرح آلودگی هوا موجب شده جامعه هدف به‌راحتی نتوانند جهت خرید به بازار مراجعه کنند.» ایوب بوچانی در پایان، راهکارهای حل مشکلات محله را اینگونه عنوان کرد: «برای حل مشکل اعتیاد و مبارزه با خرده‌فروشان مواد‌مخدر، استقرار مرتب پلیس لازم است. همچنین ایجاد گرمخانه‌های مناسب در خارج از شهر تهران و تلاش جهت ایجاد مراکز نگهداری جهت درمان و تخلیه محله از معتادان راهکار مناسبی است. همچنین درمورد قرار‌گرفتن در محدوده طرح ترافیک‌ آلودگی هوا پیشنهاد می‌شود که محدوده بازار بزرگ شوش از دایره طرح ترافیکی آلودگی هوا خارج و یا به همان شکل سابق طرح زوج یا فرد اجرا شود.»

    واکنش اعضای شورا به گزارش شورایار منطقه‌16
       احمد مسجد جامعی، رئیس ستاد شورایاری‌های شورای شهر تهران در واکنش به گزارش دبیر شورایاری منطقه 16گفت: «یکی از بازدیدهایی که شورا به‌زودی خواهد داشت، بازدید از منطقه 16 است.» عضو فرهنگی شورای شهر تهران این منطقه را نمونه‌ای از ناکارآمدی نظام توصیف کرد و افزود:«عملاً منطقه تبدیل به بارانداز منطقه بازار شده و از خانه‌های آن به‌عنوان انبار و کارگاه استفاده می‌شود. ظاهر منطقه پرزرق و برق است اما توسعه ملی، توسعه محلی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و محل سکونت را به هم ریخته است. این محله می‌تواند یک الگو برای توسعه اشتباه قرار گیرد. ضمن اینکه تاکنون 90 کودک کار شناسایی شده‌اند و باید تدبیری برای عدم‌ رشد این تعداد کودک کار در محله اندیشیده شود.»

       زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به گزارش دبیر شورایاری محله باغ‌آذری گفت: «عدم‌احیای سینماهای متروکه، نبود ‌امکانات تفریحی و...‌ محله باغ‌آذری نیاز به رسیدگی عاجل دارد. همچنین در این محل، بافت فرسوده‌ای داریم که به‌دلیل نوع خاک آن، امکان درجاسازی وجود ندارد و یکی از مشکلات مهم این محله همین است. مدت‌هاست مقرر شده محدوده گود که امکان ساخت‌وساز ندارد، در قالب انتقال و جابه‌جایی به یک قطعه زمینی که مربوط به حوزه خدمات شهری است، کاندید شده تا در آنجا ساخت‌وساز صورت بگیرد اما تاکنون اقدامی حاصل نشده است، بنابراین لازم است شهرداری در اسرع وقت نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کند.»

       الهام فخاری هم درباره مشکلات محله باغ‌آذری تأکید کرد: «نمی‌شود برخی ‌محله‌ها را رها کرد و انتظار داشت مدیریت شهری در حیطه خارج از وظیفه‌اش پاسخگو باشد. دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه پرتحرک‌تر عمل کنند، بنابراین درباره تجمع معتادان متجاهر در این محله، به وظیفه‌ای که سایر دستگاه‌ها به‌خصوص دستگاه‌های حاکمیتی در برابر رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر دارند، تذکر می‌دهم؛ چراکه مسئله و موضوع معتادان متجاهر فراتر از حوزه مدیریت شهری بوده و در حیطه اختیارات دستگاه‌های دیگر است. در ساختار شهرداری مراکز پرتو برای رسیدگی به مسائل کودکان کار را داریم اما این مرکز به‌تنهایی پاسخگوی مشکلات این محله نیست و دستگاه‌های متصدی به‌خصوص بهزیستی و وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها باید مؤثرتر عمل کنند.»

       محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر هم پس از شنیدن گزارش شورایاری منطقه‌16 در واکنش به انتقاد از وضعیت موجود شورایاری‌ها، گفت: «با توجه به وضعیت بلاتکلیف شورایاری‌ها در 2سال اول و برگزاری سالم انتخابات شورایاری‌ها که امید خوبی را مبنی بر جبران مافات در 2سال آتی ایجاد کرد تا شاهد فعالیت مؤثر این جامعه مدنی باشیم، جای تأسف است، اکنون که شورا و شهرداری، هم‌جهت هستند، ما شاهد تداوم دوره ‌گذار و بلاتکلیفی شورایاران باشیم. بنابراین درخواست دارم، کمیسیون‌های شورای شهر نیز در مورد طرح دوفوریتی مربوط به این تشکل هرچه سریع‌تر نظراتشان را ارائه دهند تا دوره ‌گذار هرچه‌ زودتر به پایان برسد.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار