مدیران خودروعصر اعتبار

رشد قیمت مسکن در آذر ماه صحت ندارد/ باید آمارهای دقیق تولید کنیم

عصر ساختمان-رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه رشد قیمت مسکن در آذر ماه نشان می‌دهد که آمارهای استخراج شده به هیچ وجه درست نیست، گفت: مسکن کشش رشد قیمت ندارد.

رشد قیمت مسکن در آذر ماه صحت ندارد/ باید آمارهای دقیق تولید کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، مصطفی قلی‌خسروی در پاسخ به این سؤال که آیا رشد قیمت مسکن در آذر ماه که بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی گفته می‌شود 6.8 درصد بوده است صحیح است،‌گفت: به هیچ وجه در آذر ماه رشد قیمت مسکن نداشتیم و متأسفانه وقتی اقتصاددانان سیاسی هستند باید هم شاهد چنین آمارها و گزارش‌هایی باشیم.

    وی ادامه داد: هنوز یک آمار صحیح از بازار مسکن نداریم و وقتی آمارها غلط است تمام کارها و اقدامات نیز بر پایه غلط گذاشته می‌شود.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در گزارش موردنظر گفته شده است منطقه یک تهران رشد بالایی در قیمت مسکن داشته است،‌ اظهار داشت: منطقه یک تهران تحت پوشش اتحادیه شمیرانات است وقتی با رئیس اتحادیه شمیرانات تماس تلفنی گرفتیم افزایش قیمت مسکن به شدت رد شد.

    خسروی گفت: مسکن کشش رشد قیمت را ندارد چرا که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته است.

     بر اساس گزارش اخیر دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نه ماهه نخست سال جاری تعداد 50 هزار و 247 مبایعه نامه ثبت شده است که نسبت به سال گذشته که 100 هزار و 967 بوده، کاهش بیش از 50 درصدی داشته است. همچنین یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در نه ماه نخست سال جاری به طور متوسط 12 میلیون و 890 هزار تومان معامله شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی 7 میلیون و 561 هزار تومان معامله می‌شد، افزایش بیش از 70 درصدی را تجربه کرده است.

    این گزارش حاکی است که تعداد  42 هزار و 271 پروانه ساختمانی در 9 ماهه سال جاری صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 51 هزار و 270 پروانه را به ثبت رسانده کاهش  17.6 درصدی را نشان می‌دهد.

    بر این اساس، تعداد کل مبایعات ثبت‌شده در آذرماه سال جاری 9 هزار و 664 بوده که نسبت به آمار 4 هزار و 68 ماه گذشته رشد بیش از 137 درصدی را تجربه کرده است. همچنین، متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در آذرماه 13 میلیون و 474 هزار تومان بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با متوسط قیمت 9 میلیون و 631 هزار تومان، نزدیک به 40 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل با متوسط قیمت 12 میلیون و 617 هزار تومان، 6.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی