مدیران خودروعصر اعتبار

نقش شهرداری‌ها در بازآفرینی شهری

عصر ساختمان:عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر اهمیت نقش شهرداری کلان‌شهرها در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد: بـدون‌شـک شـهرداری‌ها به‌عنوان محور اقدامات اجرایی در سطح شهر و به‌عنوان عالی‌ترین و عمده‌ترین مرجع مدیریت شهری، دارای گسترده‌ترین و متنوع‌ترین وظایف و مسوولیت‌ها در موضوع بهسازی شهری هستند.

نقش شهرداری‌ها در بازآفرینی شهری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید روستا در بیست و سومین نشست مدیران بافت فرسوده کلان‌شهرها درباره نقش شهرداری این شهرها در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد: طبق مطالعات صورت گرفته و با توجه به گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور، این مساله پدیده‌ای گذرا و ناپدیدشدنی نیست و در سطح شهرهای کشور در حال گسترش است. از آنجا که این سکونتگاه‌ها با مسائل پیچیده‌ای روبه‌رو هستند این مشکلات قابلیت سرایت به باقی شهر را دارند و عدم رفع آنها، قشر فقیر شهری را در چرخه‌ای از فقر و عدم ارتقای اجتماعی گرفتار خواهد کرد. مدیریت شهری نیز به علت غیرقانونی بودن مالکیت زمین‌ها، عدم پرداخت عوارض از طرف ساکنان این‌گونه سکونتگاه‌ها و فقدان برنامه‌ریزی‌های فراگیر در خدمات‌رسانی دچار تردید و نارسایی زیاد شده‌اند. از سوی دیگر عملکرد سنتی نظام مدیریت شهری ایران ابعاد مسائل شهری را گسترش داده و پاسخگوی چالش‌های فراروی شهرنشینی کشور نیست. مطالعات نشان می‌دهد مساله فقر شهری در شهرهای کشورهای درحال توسعه مانند ایران صرفاً نه درماهیت رشد شهرنشینی بلکه ناشی از ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در اقدام یکپارچه در جهت کنترل و بهبود این نوع از سکونت‌گزینی است.

    وی در این‌خصوص خاطرنشان کرد:با وجود مداخلات صورت گرفته در قالب طرح‌های بهسازی، نوسازی و ساماندهی و توانمندسازی در شهرهای مختلف، نه‌تنها مسائل موجود در این رابطه حل نشده بلکه روز‌به‌روز ابعاد مساله گسترده‌تر و مشکلات شهری افزون‌تر شده است. بـدون شـک شـهرداری‌ها به‌عنوان محور اقدامات اجرایی در سطح شهر و به‌عنوان عالی‌ترین و عمده‌ترین مرجع مدیریت شهری دارای گسترده‌ترین و متنوع‌ترین وظایف و مسوولیت‌ها در موضوع بهسازی شهری هستند. ایـن وظـایف و مسوولیت‌هـا ابعـاد مختلـف بهسازی شهری شامل برنامه‌ریزی، نهادسازی، تامین مالی و اجرا را دربر می‌گیرند. عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران جمع کل مساحت بافت‌های ناکارآمد در کلان‌شهرهای کشور را برابر با 26 هزار و 580 متر مربع اعلام کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو