مدیران خودروعصر اعتبار

نقدینگی صندوق مسکن «یکم» چقدر است؟

عصر ساختمان- مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اعلام «شروع پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم» گزارش عملکرد یکساله این صندوق را تشریح کرد.

نقدینگی صندوق مسکن «یکم» چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، محمدحسن مرادی در این باره گفت: صندوق پس‌انداز مسکن یکم تاکنون رقمی معادل 9 هزار و 446 میلیارد ریال نقدینگی از محلسپرده‌گذاری زوج‌های خانه اولی در سراسر شهرهای کشور، جذب کرده که این مبلغ طی یک سال اول فعالیت این صندوق، واریز شده است.

    مرادی با بیان اینکه صندوق پس‌انداز مسکن یکم، یکی از دو ماموریت اصلی خود را در سال اول به درستی محقق کرد، افزود: با راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم، مقرر شده بود منابع مورد نیاز برای تامین مالی سمت تقاضای مصرفی مسکن، بدون اتکا به منابع بانک مرکزی و از محل جذب پس‌اندازهای مردمی و منابع داخلی بانک مسکن تجهیز شود. بخشی از این ماموریت در حال حاضر به‌واسطه جذب نزدیک به 1000 میلیارد تومان نقدینگی در سال اول، به سرانجام رسیده است و در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز روند جذب سپرده‌ها در این صندوق ادامه پیدا خواهد کرد. این صندوق با جذب نقدینگی و هدایت متقاضیان مسکن به پس‌انداز، موجب خواهد شد بازار مسکن در زمان رونق معاملات، از محرک‌های قیمتی در امان بماند و وام‌گیرنده‌ها به تدریج و طبق دوره زمانی ثبت‌نام‌شان، وارد بازار خرید مسکن شوند.

    مدیر طرح و برنامه بانک مسکن تصریح کرد: طی 12 ماه فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم در همه شهرها، 46 هزار و 256 نفر در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک در این صندوق ثبت نام کردند تا بعد از اتمام دوره یکساله سپرده‌گذاری، مشروط به سپرده مبلغی معادل نصف تسهیلات، بتوانند وام مصوب را دریافت کنند. صندوق یکم در تهران، تسهیلات 80میلیون تومانی، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها تسهیلات 60 میلیونی و در شهرهای کوچک نیز تسهیلات 40 میلیون تومانی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند.

    مرادی ماموریت دوم صندوق پس‌انداز مسکن یکم را تامین مالی خانه اولی‌ها عنوان کرد و گفت: تسهیلات این صندوق فقط به زوج‌های فاقد سابقه مالکیت مسکن پرداخت می‌شود. این خانوارها در عین حال که مصمم به خرید مسکن از طریق دریافت تسهیلات بانکی هستند، رفتارشان تاثیر محسوسی در نوسانات قیمتی ندارد؛ اما از‌آنجاکه حجم معاملات خرید مسکن عمدتا به فروش آپارتمان‌های کوچک و میان متراژ یعنی واحدهای مورد نظر خانه اولی‌ها اختصاص دارد، بنابراین ورود این گروه از تقاضا به بازار به‌واسطه پرداخت وام یکم، باعث خواهد شد معاملات مسکن به شکل غیرتورمی رونق بگیرد.

    به گزارش بانک مسکن، تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم با نرخ سود 13 درصد پرداخت می‌شود که در مقایسه با سایر تسهیلات بانکی خرید مسکن، کمترین سود محسوب می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی