مدیران خودروعصر اعتبار

پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم بازار را تکان می دهد؟

عصر ساختمان- یک سال از سپرده‌گذاری افراد برای دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد و اکنون زمان ورود این وام‌ها به بازار مسکن فرا رسیده است، اما سوال اینجاست که آیا این تسهیلات می‌تواند سبب ایجاد رونق در بازار مسکن شود؟

پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم بازار را تکان می دهد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، در این رابطه با محمدحسن مرادی مدیر طرح و برنامه بانک مسکن، فردین یزدانی نویسنده طرح جامع مسکن، ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، ابوالحسن میرعمادی و احمدرضا سرحدی کارشناسان بازار مسکن به گفت‌وگو پرداختیم.

    بانک مسکن توان پرداخت تسهیلات به 100 هزار نفر در سال را دارد

    محمدحسن مرادی گفت: این وام‌های 80 میلیون تومانی که عرضه آنها آغاز شده است، از کمترین نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی، برخوردار است.

    او افزود: بر خلاف ایرادی که در رابطه با منابع محدود بانک مسکن برای پرداخت تعداد بیشتری از این وام‌ها گرفته می‌شود، می‌توانم بگویم که بانک مسکن این آمادگی را دارد تا سالانه به 100 هزار نفر تسهیلات پرداخت کند، اما از 18 خردادماه سال 1394 تا 18خردادماه امسال شاهد این بودیم که نهایتاً 50 هزار نفر از این تسهیلات استقبال کرده‌اند.

    او در ادامه بیان کرد: همانطور که شاهدیم بانک مسکن در ماه‌های اخیر به منظور جذب افراد بیشتری برای گرفتن این تسهیلات اقداماتی انجام داده است و با توجه به اینکه حجم بالاتری از این تسهیلات را در نظر گرفته بودیم، اما عملاً استقبال خوبی برای دریافت این تسهیلات از سوی جامعه اتفاق نیفتاد که به نظر دلیل آن، عدم استطاعت افراد برای پرداخت اقساط این تسهیلات است.

    برطرف شدن نیاز گروه‌های متوسط جامعه

    فردین یزدانی در رابطه با این وام‌های 80 میلیون تومانی گفت: حقیقت این است که سیاست‌های اعتباری و اقدامات دولت مانند پرداخت وام‌های 80‌میلیونی، 160‌میلیونی و انواع و اقسام وام‌هایی که تزریق کردند اگر با این هدف برنامه‌ریزی شده باشد که نیاز افراد به مسکن را برطرف کند، بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند تا حدی باعث رشد تولید شود، ضمن اینکه نیاز گروه‌های متوسط را برطرف کند و عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

    او افزود: البته اینکه رونقی مانند سال 1386 داشته باشیم مفید نیست، زیرا این موضوع در بلندمدت نه برای مسکن مفید است و نه برای اقتصاد ملی. اما در حدی که نیاز اجتماعی را برطرف کند این اقدامات دولت می‌تواند در رده‌های متوسط جامعه اثربخش باشد. یعنی عرضه وام‌های 80‌میلیونی مسکن که حدود یک سال از ثبت‌نام آنها گذشته است می‌تواند نیاز گروه‌های متوسط را برطرف کند و توانمندسازی آنها باعث می‌شود که در حد نیاز مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

    تعداد وام‌ها جوابگوی نیاز سالانه مسکن نیست

    ایرج رهبر، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان به اقتصادنیوز گفت: یکی از مسایلی که این روزها می‌تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشد، تحریک تقاضا و خرید است که با بالا بردن قدرت خرید مردم این مساله صورت می‌‌گیرد. اخیراً تسهیلات مختلفی را اعلام کرده‌اند که یکی از آنها همین وام‌های 80 میلیون تومانی است که اکنون وارد بازار مسکن می‌شود اما به دلیل منابع محدود بانک‌ها این تسهیلات در سطح گسترده نمی‌تواند اثرگذار باشد، البته این وام‌ها می‌توانست مانند مسکنی عمل کند و در کوتاه‌مدت سبب تحریک بازار و تقاضا شود، اما این در صورتی بود که بانک می‌توانست جوابگوی تمامی متقاضیان این تسهیلات باشد، اما متاسفانه مسوولین بارها اعلام کرده‌اند که بانک‌های ما به این اندازه منابع ندارند.

    او گفت: درخواست این تسهیلات از یک سال گذشته شروع شده و در طول این یک سال 47 هزار وام با میانگین 27 میلیون تومان سپرده‌گذاری شده است، به همین دلیل از نظر تعداد، در مقابل تقاضایی که در سال، بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار واحد وجود دارد کم است و همچنین به تدریج وارد شدن این 47 هزار وام در طول یک سال آینده، باعث می‌شود که تاثیر چندانی در سیستم خرید و فروش و تحول خروج از رکود مسکن ایجاد نکند اما به هر حال این یک حرکت از سوی دولت است و اکنون نیز انجام شده، بنابراین اگر مراحل بعدی و تسهیلات بعدی که طرح‌های مختلف آن را بانک اعلام کرده بود عملیاتی کنند به هر حال تاثیری بر بازار خواهد گذاشت، اما در حال حاضر نمی‌توان انتظار داشت که این تغییر و تحول سریعاً بر بازار مسکن اثر بگذارد.

    تسهیلات با نرخ سود دو رقمی بی‌تاثیر در رونق بازار

    ابوالحسن میرعمادی گفت: به هر حال این تسهیلات اثراتی بسیار جزیی در بازار ایجاد خواهد کرد، اما با توجه به محاسبات انجام شده، دریافتیم که وام‌های مسکنی که نرخ سودشان دو رقمی است، بازپرداخت بسیاری سنگینی برای مردم دارد و مردم توان پرداخت اقساط آن را ندارند.

    او افزود: افرادی که اولین ثبت‌نام‌کننده برای این وام‌ها هستند و در همین روزهای ابتدایی وام خود را دریافت می‌کنند، افراد شاغل هستند، اما اکنون وضعیت کار در جامعه ما خراب است و اگر رونقی در کار بود، این وام‌ها تاثیر بیشتری در بازار ایجاد می‌کرد. زیرا تمامی این عوامل مانند زنجیره‌ای به یکدیگر وصل است، اما اکنون اعتمادی به کارها نیست و تنها آن دسته از افراد که کاری دولتی دارند می‌توانند اطمینان داشته باشند که می‌توانند این وام را دریافت و اقساط آن را پرداخت کنند، اما در بازار کار عمومی اکنون هیچ اعتمادی به درآمدها نیست تا بتوانند مطمئن باشند که در طول 12 سال می‌توانند اقساط را پرداخت کنند.

    ایجاد رونقی نسبی در بازار مسکن

    احمدرضا سرحدی درباره این وام‌های 80 میلیون تومانی و اثرات آن بر بازار مسکن گفت: مطمئناً این وام‌ها اثرات جزئی در بازار ایجاد خواهد کرد، زیرا آن دسته از افرادی که در این یک سال سپرده‌گذاری کرده‌اند به طور حتم برنامه‌ای داشته‌اند اما تعداد این وام‌ها کم است و همچنین بازپرداخت این وام‌ها برای وام‌گیرنده‌ها مشکل است و همین مشکلات در پرداخت اقساط آنها ممکن است که این تسهیلات را از مسیر اصلی خارج کند، اما اگر همه چیز سر جای خودش باشد و وام‌ها نیز به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، قطعاً رونقی نسبی را به وجود خواهد آورد. اما این بدان معنا نیست که تحول‌های عجیب و غریبی را در بازار مشاهده کنیم البته امیدوارم که آینده این وام‌ها به سمت وام‌های 18 میلیون تومانی که در گذشته وجود داشت نرود و به جای آنکه باعث تکان دادن بازار مسکن شود، سر از بازارهای سوداگری در آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو