مدیران خودروعصر اعتبار

بیش از ۲ میلیون خانه روستایی نیاز به نوسازی دارند

عصر ساختمان- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در حال حاضر ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار خانه روستایی در کشور وجود دارند و همچنان ۲ میلیون و ۸۰۰ خانه روستایی نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارن

بیش از ۲ میلیون خانه روستایی نیاز به نوسازی دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری اظهار داشت: کشور در بحث مدیریت ریسک، خیلی توجه جدی ندارد،‌ ولی در مقابله همت والایی دارد.

    وی افزود: گاهی می توانیم با هزینه‌کرد ناچیزی و در راستای پیشگیری، از خسارت‌ها از خسارت‌های سنگین یک حادثه بزرگ جلوگیری کرد و جان و مال مردم را حفظ کرد.

    وی خاطرنشان کرد: نگاه پیشگیری باید در تمامی جامعه جاری و ساری باشد و اگر مردم در پیشگیری اهتمام بورزند و ساختمان‌ها را ایمن بسازند، قطعاً مشکلات در بحران کمتر خواهد شد.

    نجار یادآور شد: اگر مردم آموزش‌های لازم را در پیشگیری از بحران ببینند، کمتر موجب خسارات و بحران‌های جدی در کشور می‌شویم، به عنوان مثال؛ اگر یک لیوان شکسته را در جنگل رها کنند، همین موضوع موجب آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌شود.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: عمده بحث مدیریت بحران، پیشگیری و آمادگی است و در قانون مدیریت بحران هم به این موضوع توجه شده است.

    وی خاطرنشان کرد: قطعاً آموزش خبرنگاران در حوزه مدیریت بحران می‌تواند در نحوه اطلاع‌رسانی از یک حادثه و بحران بسیار کارآمد باشد و در صورتی که خبرنگار با مسائل بحران کاملاً آشنا باشد و وظایف دستگاه‌ها را در هنگام بحران بداند، قطعاً اطلاع‌رسانی بهتری صورت خواهد گرفت.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بوی نامطبوع تهران، گفت: میزان و تشخیص آلایندگی‌ها بر عهده حفاظت محیط زیست است و در سال گذشته ما خیلی فعالیت کردیم که منشأ آن از کجاست و بنده احساس می‌کنم که دستگاهی کتمان حقیقت در این خصوص کرده باشد و در این خصوص هم کارشناسان اظهارنظرهای متفاوتی را داشتند.

    نجار خاطرنشان کرد:‌ در انتشار بوی اخیر تهران هم نظرات متفاوتی هم مطرح شد و عنوان کردند که به دلیل آلایندگی‌های جنوب تهران و وزش باد، بوی نامطبوع در سطح شهر استنشاق می‌شود و نتیجه ویژه‌ و جدی از منشأ این بود هنوز دریافت نکرده‌ایم.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: به دلایل مختلف انتشار بوی نامطبوع را در اقصی‌نقاط کشور داریم، ولی در کل، متولی آلاینده‌ها از جمله بوی نامطبوع و آلودگی هوا برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

    وی درباره هجوم ملخ‌ها داخل کشور، گفت: در چند ماه گذشته هم شاهد حمله ملخ‌ها بودیم و سازمان مدیریت بحران هم همکاری‌های لازم را با سازمان حفظ نباتات کشور داشته است.

    نجار بیان داشت: ما چهار وظیفه داریم که سیاستگذاری، هماهنگی، همکاری و نظارت است. تمامی دستگاه‌ها آنچه که وظیفه دارند در هنگام بحران باید انجام دهند.

    وی گفت: در هجوم اول ملخ‌ها یک حوزه وسیع سمپاشی شد و تخم‌ریزی‌ها صورت گرفت، آن زمان 30 میلیارد تومان پول پرداخت شد و در حال حاضر هم 20 میلیارد تومان برای مقابله با هجوم ملخ‌ها اختصاص یافته است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور باید در این خصوص اقدام کند و این سازمان اعتبار جداگانه و یگان حفاظت در همین خصوص دارد.

    وی بیان داشت: در همین خصوص نیز با وزارت دفاع و نیروهای مسلح تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که از ظرفیت بالگردها در اطفاء حریق استفاده شود و اخیراً هم 20 میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها و مراتع اختصاص پیدا کرد تا نسبت به پرداخت بدهی به وزارت دفاع اقدام شود.

    نجار درباره روان‌آبها در سطح شهرستان خوزستان هم گفت: در اهواز 88 میلیمتر بارندگی در چند ساعت داشتیم و این در حالی است که میزان بارندگی در شهر اهواز در طول سال زراع ی 150 میلیمتر است.

    وی گفت: میزان بارندگی‌ها در شهرهای خوزستان بسیار بالا بود و در شهرهای اهواز اصلاً کانال جمع‌آوری آبهای سطح نداریم و همین موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: شهر اهواز مسطح است و فاضلاب آن هم به صورت پمپاژ انتقال می‌دهد و فاضلاب هم توان جمع‌آوری روان‌آبها را ندارد و با توجه به اینکه این شهر قدیمی ساخته شده است، مشکلات آبگرفتگی در آن زیاد است.

    وی افزود: در شهر کارون در مکان‌هایی که آبگرفتگی داشتیم، به دلیل شکل چاله‌ای بودن آن، آبها نیز در آن نقطه جمع‌آوری شده بودند.

    نجار افزود: به هر حال با توجه به سیلاب و حل این مشکلات، اعتبار کلانی نیاز است که مقرر شد 4 هزار میلیارد تومان اختصاص دهند و 100 میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی اختصاص پیدا کند که نامه‌نگاری‌های آن در حال انجام است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌ در حال حاضر اکثر آبگرفتگی‌های استان خوزستان جمع‌آوری شده است و ساماندهی روان‌آبهای این استان قطعاً بیش از پنج شش سال طول می‌کشد، ولی باید زودتر آن را اجرایی کنیم.

    وی بیان داشت: ما باید اقداماتی را انجام دهیم که در مقابل حوادث تاب‌آوری را افزایش دهیم. در حال حاضر 5 میلیون و 300 هزار خانه روستایی در کشور داریم که از 10 سال قبل مقرر شد دولت سالیانه 200 هزار خانه مسکونی را با دادن وام‌هایی با کارمزد پایین نسبت به نوسازی آن اقدام کند که تاکنون 2 میلیون واحد مسکونی با نظارت بنیاد مسکن و اختصاص تسهیلات دولتی نوسازی شده است و بالای 600 هزار واحد  مسکونی هم در زلزله و سیل توسط دستگاه‌های مختلف و مردم ساخته شده و حدود 2 میلیون و 800 خانه روستایی هم باید طی چند سال آینده نوسازی شود.

    نجار خاطرنشان کرد: امروز درخواست کرده‌ایم که سالیانه 500 هزار خانه روستایی ساخته شود و ظرف چهار سال بتوانیم خانه‌های روستایی کشور را نوسازی کنیم تا اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، مردم کمتر خسارت ببینند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار