مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهردار تهران مطرح کرد:

شورایاران مهره غیر قابل تعویض

عصر ساختمان- معاون شهردار تهران از پیش‌بینی اجرای هزار پروژه محلی در بودجه سال آینده شهرداری تهران خبر داد.

شورایاران مهره غیر قابل تعویض
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، حامد مظاهریان در نشست بررسی نظام بودجه‌ریزی برای توسعه محلات و آغاز به کار دبیرخانه‌های محلی جشنواره حکایت تهران که با حضور شورایاران شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه کار ما انسان‌ها از کوچک و بزرگ در جهان باید معنادار تلقی شود، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تابستان امسال را دارای پیام و معنای خاصی عنوان کرد و گفت: زمانی که در تابستان امسال شورای شهر و شهرداری بر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها حتی در آخرین لحظات پافشاری می‌کردند، قطعاً معنای مهمی پشت این اقدام بود.

    وی به بیان اینکه مدیریت شهری و شورای شهر در کنار هم تلاش کردند تا انتخابات شورایاری انجام شود، گفت: مهم‌ترین معنا و حرف این اقدام مدیریت شهری این بود شهر را باید با همفکری، مشارکت و توجه به خواست مردم اداره کرد.

    به گفته مظاهریان، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نشان داد که دیگر نمی‌توان مانند قبل عمل کرد و فعالیت‌هایی که در گذشته در شهر و محلات انجام می‌شد، دیگر با همان شیوه قبل قابل ادامه نیست.

    معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، از تلاش معاونت متبوعش برای پررنگ‌تر شدن نقش شورایاران در اداره شهر خبر داد و گفت: در این معاونت سعی کردیم بدانیم شورایاری‌ها چگونه بر فعالیت‌های ما اثر می‌گذارند.

    سرپرست منابع انسانی شهرداری تهران تاکید کرد: شورایاران باید به مهره غیر قابل تعویض بدل شوند.

    وی با اشاره به مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی برای تدوین بودجه و ترسیم جایگاه شورایاران در برنامه و بودجه ادامه داد: دی ماه هم در کشور و هم در شهرداری فصل بودجه است و ما موظف به ارائه لایحه بودجه سال 99 شهرداری تهران به شورای شهر تا پایان این ماه هستیم.

    مظاهریان با بیان اینکه اقدام بزرگی درباره بودجه صورت گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه در راستای برنامه سوم توسعه شهر تهران، توصیه‌های شهردار تهران و نیز اظهارات اعضای شورای شهر در کمیسیون‌های تخصصی، به مدلی رسیده‌ایم که بر اساس که تمرکز اصلی بودجه سال آینده روی محلات باشد.

    وی، این مدل را یک تحول تاریخی در نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران عنوان کرد که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته و گفت: در تمامی دوره‌های مدیریت شهری پروژه‌های بزرگ در شهر جذاب بوده و مورد عمل مدیران بوده است. در واقع برخی دوره‌های شهری با این پروژه‌های بزرگ خودشان را معرفی می‌کردند، اما اکنون در مقطعی هستیم که مدیریت شهری قصد دارد خود را با توجه به محلات معرفی کند؛ این موضوع در صد سال اخیر بی‌سابقه است.

    به گفته سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، از در نظر گرفتن رقم بزرگی برای توسعه محلات در بودجه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: سه شرط برای تأمین نظام مالی پروژه‌ها در این بخش در نظر گرفتیم، نخست آنکه یک پروژه به معنای واقعی کلمه محلی باشد، یعنی پروژه سبب ارتقای کیفیت زندگی مردم باشد و از دید مردم با زندگی آنان سر و کار داشته باشد.

    وی ادامه داد: در دومین شرط، مردم باید در تصمیم‌سازی‌ها مداخله داشته باشند؛ درواقع اگر پیوست‌هایی در این رابطه وجود نداشته باشد، این پروژه‌ها تأمین مالی نمی‌شود؛ یکی از راهکارهای تحقق این تصمیم‌سازی و اخذ نظر مردم، می‌تواند از طریق شورایاران محقق شود.

    مظاهریان استفاده از نظر شورایاران در تصمیمات در سطح محلات را دموکراتیک‌ترین و پیشرفته‌ترین راه در اداره شهر دانست و گفت: شرط سوم هم بحث مشارکت در اجرای پروژه است؛ یعنی حتی اگر پروژه‌ای محلی است و مردم درباره آن نظر دادند کفایت نمی‌کنند و مردم باید به نوعی در این پروژه‌ها دخالت کنند.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه مردم شهرنشین را باید به شهروند تبدیل کنیم، توضیح داد: مشارکت در شکل سنتی، به صوت مادی است که البته بد هم نیست و می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها هم شود اما مفهوم مشارکت می‌تواند فراتر از این موجب احساس تعلق مردم به پروژه محلی و حتی نگهداشت بعدی آن شود.

    مظاهریان با ذکر مثالی در خصوص اجرای پیاده‌راه خیابان ولیعصر در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 از سوی شهرداری تهران افزود: در آن سال‌ها به طور میانگین 200 هزار جواز برای ساخت و ساز در تهران صادر می‌شد و درآمد شهرداری بسیار بالا بود و با همین درآمد بالا، با یک نگاه دستوری و از بالا به پایین، پیاده‌راه ولیعصر تماماً توسط شهرداری تأمین و اجرایی شد. درحالیکه اگر این پیاده راه‌سازی با مشارکت مردم انجام می‌شد، کسی نمی‌توانست پیاده راه را تخریب کند و بعد از آن هم هرکسی خود را موظف به اصلاح آن می‌دانست.

    وی، مشارکت در اجرای پروژه را شراکت بین مردم و شهرداری عنوان کرد و گفت: در بودجه سال آینده شعاری تحت عنوان هزار پروژه محلی در نظر گرفته شده است.

    معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه نظام تصمیم‌گیری در محله بسیار پیچیده است، گفت: اینکه چگونه باید ساختاری را شکل دهیم تا پروژه‌ها را در محلات جای دهد با کمک شورایاران میسر می‌شود. البته توسعه محلات به معنی فراموش کردن پروژه‌های بزرگ نیست.

    به گفته مظاهریان، اگر مشارکت شورایاری‌ها غیر قابل حذف باشد، یعنی آنان موفق بودند. درواقع باید به گونه‌ای عمل شود که شورایاران به مهره غیرقابل تعویض بدل شده و جایگزینی برای آنها نباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو