مدیران خودروعصر اعتبار

فاجعه زیست محیطی با کولر

عصر ساختمان:واشینگتن پست در مطلبی نوشت: با فرارسیدن فصل تابستان، مردم آمریکا استفاده از وسایل خنک‌کننده از جمله کولر را بدیهی فرض می‌کنند؛ اما در بسیاری از کشورهای دیگر - حتی آنهایی که در اقلیم گرم‌تری قرار دارند – استفاده از کولر هنوز یک پدیده نادر به شمار می‌رود.

فاجعه زیست محیطی با کولر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تاسیسات نیوز، با این حال، همزمان با افزایش ثروت در این کشورها و دسترسی بیشتر مردم آنها به برق، استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده نیز یا از روی نیاز یا به عنوان نمادی از تجمل‌گرایی افزایش خواهد یافت. این مسئله‌ای است که هم‌اینک در بسیاری از نقاط جهان اتفاق افتاده است. طی 15 سال گذشته، ضریب نفوذ کولر در مناطق شهری چین از تنها چند درصد به 100 درصد رسیده و حتی در بسیاری از خانه‌ها از بیش از یک کولر برای خنک کردن محیط استفاده می‌شود.
    فروش دستگاه‌های خنک‌کننده هوا در هند، اندونزی و برزیل نیز سالانه بین 10 تا 15 درصد در حال افزایش است. این در حالی است که ضریب نفوذ کولر در هند با جمعیتی بالغ بر 1.25 میلیارد نفر در سال 2011 تنها 5 درصد بود.
    یک مطالعه در سال گذشته نشان داد ارتباط نزدیکی بین درآمد خانواده و استفاده از کولر وجود دارد و به ازای هر هزار دلار درآمد سالانه یک خانواده، احتمال خرید دستگاه‌های خنک‌کننده حدود 3 درصد افزایش می‌یابد. همچنین این مطالعه نشان داد استفاده خانگی از این دستگاه‌ها در برخی کشورها طی سالهای اخیر از 13 به بیش از 80 درصد رسیده است.

    با بهبود شرایط اقتصادی بویژه در مناطق گرمسیر، تقاضا برای دستگاه‌های خنک‌کننده افزایش می‌یابد که این مسئله نیاز مضاعفی را به تولید برق با خود به همراه می‌آورد.
    البته این روند از بسیاری جهات خوب است؛ چراکه با جلوگیری از گرمازدگی افراد در مناطق گرمسیر به سلامت و رفاه عمومی جامعه کمک می‌کند. اما تقاضای بیشتر برای تولید برق با توجه به استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاه‌های برق به معنای انتشار بیشتر گاز دی‌اکسید کربن در محیط زیست است.
    با توجه به روند کنونی، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، حدود 700 میلیون و تا سال 2050 حدود 1.6 میلیارد دستگاه کولر جدید در مناطق مختلف جهان بکار گرفته شود و از نظر مصرف برق و انتشار گازهای گلخانه‌ای، اضافه شدن این تعداد کولر معادل اضافه شدن چند کشور جدید به جمع کشورهای جهان است!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو