مدیران خودروعصر اعتبار

زیان ۹۱ درصد از شرکت‌های سیمانی بورس،

رکود در بخش مسکن و عدم تخصیص بودجه عمرانی

سیاه‌ترین روزهای صنعت سیمان در دولت یازدهم

عصر ساختمان:انگار قرار نیست قصه تلخ و رنج آور بورس در دولت حسن روحانی تمامی داشته باشد. سیاستمداری که با حضور در راس قوه مجریه نوسانی ترین دوران تاریخ بورس ایران را رقم زد.

رکود در بخش مسکن و عدم تخصیص بودجه عمرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی، انگار قرار نیست قصه تلخ و رنج آور بورس در دولت حسن روحانی تمامی داشته باشد. سیاستمداری که با حضور در راس قوه مجریه نوسانی ترین دوران تاریخ بورس ایران را رقم زد.
    در دو سال فعالیت دولت یازدهم یک روز شاخص بورس تا 90 هزار واحد رشد کرد و امروز تا حدی سقوط کرده که هیچ کس امیدی به بهودی وضع موجود ندارد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در جا زدن بورس در دولت تدبیر و امید یک دلیل عمده بیشتر ندارد و آن هم رکود بی سابقه ای است که بر اقتصاد ایران سایه انداخته است.
    اقتصاد ایران در دو سال اخیر بیش از حد چشمانش را به دستان محمد جواد ظریف و همکارانش در تیم مذاکره کننده هسته ای دوخته، تا شاید برجام گره این رکود بی سابقه را باز کند. ولی هنوز نتیجه ای از برجام عاید اقتصاد ایران نشده و معلوم نیست در آینده و حتی در صورت اجرای برجام هم اقتصاد ایران تکانی به خود بدهد.
    بورس هم به عنوان بخش مهمی از اقتصاد تحت تاثیر رکود اکثر صنایع سیاه ترین روزهای خود را سپری می کند. یکی از این صنایع که اوضاع بازار سرمایه را در شرایط بحرانی قرار داده، صنعت سیمان است. صنعت سیمان  از صنایع مهم حاضر در بورس است که رشد آن در دهه 80 توانست نقش موثری را بر بازار سرمایه طی یک دهه گذشته داشته باشد.

    رکود در بخش مسکن و عدم تخصیص بودجه عمرانی در دولت یازدهم چه بلایی بر سر صنعت سیمان آورده است؟


    صنعت سیمان در دو سال اخیر با توجه به توقف ساخت و ساز در رکود مطلق به سر می برد. عباس آخوندی و مدیرانش در وزارت راه و شهرسازی در 850 روز اخیر هیچ برنامه ای را برای بخش مسکن ارائه نداده اند و تنها با مزخرف خواندن طرحهای مسکنی دولت قبل مانند مسکن مهر به فعالیتهای روزمره خود مشغول هستند.
    در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید وزارت راه شهرسازی که در دولت قبل پویا ترین وزارتخانه به شمار می رفت به یک وزارتخانه صرفا سیاسی تبدیل شده که وزیر آن بیشتر به دنبال حل مشکلاتی از قبیل حقوق شهروندی و سیاه نمایی مطلق از دوران فعالیت دولت قبل است، به طوری که بارها با منت گذاشتن بر سر مردم اعلام کرده که همین که وضعیت غیرعادی در کشور اعلام نکردیم، کار بزرگی کردیم!
    دولت یازدهم میانه خوبی با تخصیص بودجه های عمرانی ندارد. آنها در بهار امسال رکورد عدم تخصیص بودجه عمرانی در کشور را بعد از 15 سال شکستند. بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت بودجه عمومی دولت در سه‌ماهه اول امسال، در این مدت فقط 38.5 میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص پیدا کرده که رقم بسیار ناچیزی است و فقط هزینه اجرای چند پروژه کوچک را تامین می‌کند.
    نکته جالب اینجاست دولت برای تخصیص 7500 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای خروج اقتصاد کشور از رکود طی شش ماه آینده بسته می نویسد و از آن به عنوان یک دستاورد مهم یاد می کند!

    اما بررسی اوضاع صنعت سیمان در نیمه سال 94 نشان می دهد که بازار سرمایه تحت تاثیر تیره روزی های این صنعت مهم روزهای سختی را در پیش دارد.
    بررسی ها نشان می دهد که 91  درصد از شرکتهای این گروه نسبت به سال 93 با کاهش فروش مواجه شده اند.
    از سوی دیگر فقط 2 شرکت (9درصد) از شرکتهای گروه  نسبت به سال 93 افزایش سود خالص داشته اند و 91 درصد از آنها یا زیان شناسایی کرده اند یا با کاهش سود خالص مواجه شده اند.
    همچنین 26  درصد از شرکتهای این گروه افزایش تولید داشته اند و 74 درصد شرکتها با کاهش تولید روبرو بوده اند.
    در این گروه 78 درصد شرکتها با اعلام تعدیل منفی، پیش بینی سود سالیانه خود را با توجه به عملکرد 6 ماهه کاهش داده اند و تنها 2 شرکت تعدیل مثبت اعلام کرده اند.
    برخی از شرکتهای این گروه علیرغم کاهش سود یا تغییر پیش بینی سالیانه از سود به زیان، پوشش مناسبی نداشته اند و همین امر بیانگر کاهش بیشتر سود و افزایش زیان در شرکتهای مذکور تا پایان سال می باشد.
    سال مالی شرکتهای سیمان ایلام و سیمان هگمتان، پایان دی ماه بوده و اطلاعات 6 ماهه (تیرماه) آنها در این جدول درج شده است.
    باید دید مسئولان بازار سرمایه و وزارت راه وشهرسازی چه زمانی خود را از خواب بیدار خواهند شد و فکری به حال وضعیت نابسامان این صنعت خواهند کرد. صنعتی که روزگاری به عنوان صادر کننده آن در منطقه به شمار می رفتیم و امروز در آستانه نابودی قرار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی