مدیران خودروعصر اعتبار

شرایط سخت برای خانه‌دار شدن کارگران

عصر ساختمان- درشرایطی که قیمت مسکن افزایش یافته است، کارگران اگر کل حقوق خود را پس انداز کنند،با ۲۴ میلیون تومان در سال می‌‌توانند تنها ۲.۵ مترخانه خریداری کنند.

شرایط سخت برای خانه‌دار شدن کارگران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، قانون اساسی الزامات قانونی برای تأمین مسکن کارگران دارد،اما متأسفانه هیچ وقت اجرایی نشده است،در سال های اخیر نیز کارگران نسبت به گذشته دچار مشکلات بیشتری در تأمین معیشت و اجاره بهای خود شدند و همین باعث شده است که خانه دار شدن برایشان تبدیل به یک آرزو شود.

    حق مسکن 100 هزار تومانی در فیش حقوقی کارگران نیز نمی تواند دوای درد اجاره بهای سنگین این روزهای کارگران باشد. از سال 96 قیمت مسکن در تهران با افزایش چشمگیری روبرو شد، به گونه ای که حتی در قسمت جنوبی شهری مانند تهران شاهد افزایش بیش از 2 برابری قیمت مسکن باشیم.

    مرکز آمار طی گزارشی رشد بیش از 81 درصدی برای قیمت مسکن را طی بازه زمانی 96 تا 98 رقم زد، اما آنچه غیرطبیعی است این است که قیمت خانه گران شد اما دستمزد کارگران به میزان هزینه هایشان افزایش نیافت، همین باعث شد که اگر کارگران در سال های قبل با دریافت وام های متعدد امید به خانه دار شدن داشتند،اما دیگر امیدشان ناامید شد و حتی با پس انداز که بخشی از حقوقشان بود و گرفتن وام های متعدد هم نمی توانند صاحب خانه شوند.

    حداقل حقوق کارگران در سال 98 حدود یک میلیون و 517 هزار تومان  و حق مسکن 100 هزار تومان است. یعنی مجموع دریافتی یک کارگر در سال 24 میلیون تومان است. از درآمد یک میلیون 517 هزار تومانی کارگران بخشی صرف درمان و بخشی صرف تأمین معیشت می شود و با توجه به اینکه قیمت تمام اقلام سبد معیشت افزایش یافته است، حقوق یک میلیون و 517 هزار تومانی کفاف هزینه ها را نمی دهد. طبق گزارش های نمایندگان کارگران از جامعه کارگری، این قشر همواره عقب ماندگی حقوق 50  درصدی در تأمین هزینه های خود را دارد.

    طبق اعلام مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر متر خانه در سال 98 در تهران حداقل حدود 10 تا 12 میلیون تومان است. حال اگر یک کارگر کل درآمد خود را پس انداز کند،مطابق این قیمت ها می تواند در تهران 2.5 متر خانه بخرد. در چنین شرایطی معاملات مسکن کاهش می یابد، چرا که اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید ندارند.

    اختصاص خانه‌های مسکن مهر به کارگران

    ناصر چمنی،نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره پیشنهادات گروه کارگری در نشست اخیر شورای عالی کار اظهار کرد: یکی از پیشنهادات ما ساماندهی واحدهای مسکن مهر بود و درخواست کردیم گزارش هر شهر را به اطلاع ما برسانند که چه میزان مسکن مهر آماده، وجود دارد چون اکثر شهرها واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و آماده تحویل است و وزارت کار می‌تواند با به دست آوردن گزارش مربوطه و اطلاع از آمار خانه‌های تکمیل شده، کارگران را از این طریق صاحبخانه کند.

    رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: یکی دیگر از پیشنهادات ما بحث اجاره به شرط تملیک بود و معتقدیم می‌توان این شیوه را عملی و از طریق آن جامعه کارگری را خانه‌دار کرد. امروز هزینه مسکن و اجاره بها در شهرهای بزرگ و کوچک افزایش پیدا کرده و بیشتر دریافتی کارگران بابت اجاره بهای خانه می‌رود.

    حرفی برای گفتن و برنامه‌ای برای اجرا نیست!

    به اعتقاد وی دلیل عدم تشکیل شورای عالی کار این است که حرفی برای گفتن و برنامه‌ای برای اجرا نیست. اینکه یک حرکتی صورت گیرد و اعلام آمادگی شود ولی جلسات متوقف شوند، درست نیست.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار