مدیران خودروعصر اعتبار

تاکید نمایندگان بر انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع بحران در کشور

عصر ساختمان- گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص خسارات و پیامدهای سیلاب‌های اخیر کشور تاکید کردند که هزینه درمان بسیار بیشتر از پیشگیری بوده و باید اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث به منظور به حداقل رساندن خسارات مالی و جانی انجام شود.

تاکید نمایندگان بر انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع بحران در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص خسارات و پیامدهای سیلاب‌های اخیر کشور پس از استماع سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و ارائه گزارش توسط سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گروهی از نمایندگان نیز نظرات خود را در این زمینه بیان کردند.

    سید کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در این زمینه بیان کرد: از نظر بنده گزارش کمیسیون کشاورزی در این زمینه ناقص بود. گیلان در دو سال گذشته چندین بار به دنبال بارش‌های فراوان خسارت دیده است. حتی خسارت جانی نیز به دنبال این سیلاب‌ها داشته‌ایم اما متاسفانه هیچ گونه اقدام کارشناسی برای برآورد خسارات انجام نشده است. اگر امکانات پیش از وقوع بحران فراهم شود قطعا خسارات به حداقل کاهش می‌یابد. از سوی دیگر لازم است به نظرات کارشناسان توجه شود که می‌تواند در زمان بحران خسارات را به حداقل برساند.

    نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به این گزارش اظهار کرد: جنگ آینده جنگ آب است و ما باید از آب‌های خود صیانت کنیم. امروز توجه به آبخیزداری، احداث آب‌بندها و سدهای کوچک و بزرگ باید در اولویت قرار گیرد. حفظ و صیانت از حریم رودخانه‌ها ضروری است و می‌تواند از بروز خسارت سنگین جلوگیری کند. هزینه درمان همواره بالاتر از هزینه پیشگیری است و بهتر است در این خصوص توجه لازم را داشته باشیم.

    مسعود گودرزی با اشاره به این گزارش تصریح کرد: جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی است که بخش عمده‌ای از بلایای طبیعی در آن به وقوع پیوسته است. باید بحران‌ها را باور داشته باشیم و برای مواجهه با آن برنامه ریزی کنیم. باید به آبخیزداری، آبخوان داری، لایروبی رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه‌ها توجه ویژه شود. از سوی دیگر تامین تجهیزات لازم پیش از وقوع بحران دارای اهمیت ویژه است.

    مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود پس از استماع این گزارش تصریح کرد: تخریب جنگل‌ها یکی از عوامل بروز سیلاب‌ در کشور است. از سوی دیگر لایروبی رودخانه‌ها بسیار حائز اهمیت است که وزارت نیرو باید به این موضوع توجه کند. طرح‌های آبخیزداری نیز در کنترل سیلاب‌ها نقش موثری دارد. از سوی دیگر فرهنگ بیمه برای جبران خسارات باید مورد توجه قرار گیرد.

    شهروز برزگر در این زمینه تاکید کرد: سیل و زلزله در سال جاری به اندازه بودجه عمرانی کشور در طول یک سال به کشورمان خسارت وارد کرده است. باید با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم خسارات‌ را به حداقل برسانیم. اگر اقدامات پیشگیرانه انجام شود شاهد این حجم از خسارات نخواهیم بود.

    احمد همتی نماینده مردم سمنان در مجلس پس از استماع این گزارش خاطرنشان کرد: با انجام کارهای کارشناسی و برنامه ریزی به منظور اجرای طرح‌های کارشناسی شده می‌توان خسارات را در زمان وقوع بحران به حداقل رساند.

    مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پایان بیان کرد: قوانین لازم در این خصوص در کشور وجود دارد و امیدواریم با مدیریت و کنترل منابع شاهد مدیریت صحیح بحران‌ها و به حداقل رساندن خسارات باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی