مدیران خودروعصر اعتبار

دنیامالی در جلسه امروز شورای شهر:

شهرداری هر چه سریع‌تر تدابیر لازم برای اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی شهری را بیندیشد

عصر ساختمان:رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه باید تدابیر لازم را برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر پروژه‌های مناسب‌سازی معابر شهری بیندیشند.

شهرداری هر چه سریع‌تر تدابیر لازم برای اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی شهری را بیندیشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، احمد دنیامالی در نطق پیش از دستور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران، اظهار داشت: با توجه به اینکه 20 درصد جمعیت کشورمان را جانبازان جنگ تحمیلی، معلولان مادرزادی معلولان ناشی از حوادث غیرمترقبه و سالمندان تشکیل می‌دهد، لازم است اقداماتی در راستای حضور حداکثری این گروه در اجتماع صورت گیرد.

    وی ادامه داد: برای تحقق این امر ابتدا باید نیازهای این گروه با توجه به نوع و میزان معلولیت جسمی و حرکتی تعیین شود به عنوان مثال شهروندان نابینا و کم‌بینا برای حضور مستقل و ایمن در معابر و اماکن به علائم حسی در کف معابر نیازمند هستند، سالمندان، معلولان و جانبازانی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیز به معابر بدون مانع، آسانسور و سرویس‌های بهداشتی مناسب احتیاج دارند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از زمان تصویب قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان توسط مجلس شورای اسلامی در سال 83 و مصوبه شماره 158 شورای شهر تهران در سال 84 مبنی بر مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد دارای معلولیت اقداماتی توسط ارگان‌های دولتی و شهرداری‌ها انجام شد.

    وی افزود: ولی آیا علی رغم تلاش مدیریت شهری در این خصوص با گذشت بیش از یک دهه از تصویب این قوانین چشم انداز امروز فضاهای شهری، شهری ایمن و مناسب برای گروه‌های هدف را تداعی می‌کند؟ اگر سالی کمتر از 10 درصد فضاهای شهری برای حضور و تردد افراد دارای معلولیت مناسب سازی می‌شد امروز تا چه میزان به اهداف قانون مذکور نزدیک می‌شدیم.

    دینامالی ادامه داد: در حال حاضر سهم معلولان جسمی و ذهنی، جانبازان، نابینایان، کودکان و سالمندان برای استفاده از فضاهای عمومی و سیستم حمل و نقل درون و برون شهری چقدر است؟

    وی خاطرنشان کرد: بنده در زمان فعالیت خود در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تمام تلاش خود را در راستای تسریع اجرایی شدن مصوبه شورای شهر به کار گرفتم و با تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد مناسب سازی فضاهای شهری و به کارگیری افراد علاقه مند و صاحب تجربه و همچنین افرادی از تشکل‌های جانبازان و معلولان، ضمن ابلاغ شیوه‌نامه‌های مربوطه در وهله اول اقدامات اولیه مناسب‌سازی مانند ایجاد مسیر ویژه نابینایان در همه پیاده‌روها و رعایت ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی برای این افراد در همه پروژه‌های عمرانی جدید به عنوان یک الزام ضروری مورد تأکید قرار گرفت.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: این ستاد متعاقبا بنا بر درخواست معاونت شهرسازی و معماری وقت به آن حوزه منتقل شد که به منظور آگاهی همکاران از اخرین اقدامات انجام شده در این زمینه لازم است معاونت شهرسازی و معماری در یکی از جلسات علنی شورا گزارشی درباره اقدامات انجام شده ارائه دهد.

    وی گفت: واقعیت امر این است که مناسب سازی فضاهای شهر و ایجاد محیط بدون مانع برای حضور مستقل همه شهروندان با هر میزان از معلولیت نیازمند یک عزم ملی با مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها است. مناسب نبودن شهر و وجود موانع حرکتی متعدد در فضاهای شهری نهایتاً منجر به خانه نشینی افراد معلول شده و زمینه بروز مشکلات جسمی و روحی آنها را فراهم خواهد ساخت.

    دنیامالی تصریح کرد: بستر سازی حضور مستقل معلولین در جامعه به استقلال فردی و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های آنها، کاهش مشکلات روحی و روانی و جسمی فرد معلول و اطرافیان وی را به همراه خواهد داشت. شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه باید در چارچوب قوانین موضوعه تدابیر لازم را برای اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های مرتبط مناسب سازی در حیطه مسئولیت و وظایف سازمانی خود بیاندیشند.

    وی اظهار داشت: با توجه به تجارب بدست آمده و نتایج حاصل از روند کنونی اصلاح  و بازنگری مصوبات قبلی شورا و قوانین جاری و همچنین تبیین جایگاه ستاد مناسب سازی در ساختار شهرداری و اتخاذ تدابیر لازم در رعایت دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی ستاد مناسب سازی در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازهای شهری ضروری است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید براینکه ارائه لایحه اصلاحی در این خصوص با قید فوریت از سوی شهرداری به شورا ضرورت دارد، گفت: در این خصوص توجه به نقش و همکاری موثر سازمان‌های مردم نهاد و شورایاری‌ها در نیل به اهداف مذکور بسیار مهم است و باید در لوایح مرتبط لحاظ شود.

    وی بیان کرد: کمیسیون عمران شورای شهر تهران آمادگی خود را برای کمک به مدیریت شهری در انجام این وظیفه انسانی اعلام می‌کند.

    در پایان رنجنامه یکی از سرداران جانباز دفاع مقدس به نام مهندس بنایی را خطاب به نمایندگان مردم در شورای شهر قرائت کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی