مدیران خودروعصر اعتبار

واحد‌های طرح ملی مسکن تا چه زمانی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد؟

عصر ساختمان-مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اهداف پروژه طرح اقدام ملی مسکن شامل تجهیز تولید مسکن (تشویق تولید مسکن) و تامین مسکن برای گروه‌های متوسط است.

واحد‌های طرح ملی مسکن تا چه زمانی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از میزان، طرح اقدام ملی مسکن در راستای کمک به خانه دار شدن اقشار متوسط جامعه و ایجاد حرکت در بازار مسکن طراحی شد که تا کنون 5 مرحله از ثبت نام آن در استان‌های مختلف انجام شده و دو مرحله نهایی این طرح نیز تا پایان آذر ماه انجام خواهد شد.

    در این راستا گفت وگویی انجام دادیم با پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی که در ادامه می‌خوانید:

    آیا تهران از طرح اقدام ملی مسکن حذف شده است؟

    تهران به هیچ عنوان از طرح اقدام ملی مسکن حذف نشده، منتهی ظرفیت شهر تهران در شهر‌های جدید، قابل پاسخگویی است، برای شهر تهران در شهر‌های جدید پردیس، پرند و بخشی از هشتگرد توانایی پاسخگویی به نیاز متقاضیان را داریم.

    سهم تهرانسر از طرح اقدام ملی مسکن چه شد؟

    انجام طرح اقدام ملی مسکن در تهرانسر یک پروژه مشارکتی است و زمین از سوی وزارت راه تامین شده و یک سرمایه گذار با یک سهم مشخص مسئول ساخت این پروژه است، به همین دلیل راجع به سهم سرمایه گذار نمی‌توان تصمیم گیری کرد و در مورد سهم دولت نیز در این پروژه تا زمان اتمام و نهایی شدن میزان سهم دولت امکان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن فعلا وجود ندارد.

    تاکنون چه استان‌هایی در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند؟

    اصلانی: تا روز شنبه (23 آذر ماه) پنج فاز ثبت نام در 22 استان انجام شده که شامل استان سیستان و بلوچستان (زاهدان)، قم، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، یزد، همدان، خوزستان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، سمنان، ایلام، جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر)، اصفهان، زنجان، گیلان، هرمزگان، مازندران و لرستان است.

    در مرحله ششم و هفتم ثبت نام طرح ملی مسکن در چه استان‌هایی انجام می‌شود؟

    فاز ششم شامل استان‌های فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی، بوشهر و فاز هفتم شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین و بخشی از کرمان است.

    ثبت نام در تهران چه زمانی است؟

    ثبت نام استان‌های تهران، البرز، قزوین، جنوب کرمان، کرمان در فاز آخر و تا پایان آذرماه انجام می‌شود.

    چه میزان تسهیلات برای طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده است؟

    مبلغ وام استان به استان، شهر به شهر، پروژه به پروژه متفاوت است، میانگین در نظر گرفته شده تسهیلات برای طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های مختلف 85 میلیون تومان است که مبلغ نهایی وام با ادرات کل و براساس قیمت نهایی شده مسکن در هر استان تعیین خواهد شد و حداکثر وام در نظر گرفته شده برای این طرح 100 میلیون تومان است.

    شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن چیست؟

    شرایط ثبت نام، شرایطی است که در قانون ساماندهی احراز شده است و متقاضیان باید دارای فرم ج سبز باشند یعنی از هیچ امکان دولتی چه وام، مسکن، زمین دولتی از سال 1357 استفاده نکرده باشند؛ از سال 84 فقدان سابقه مالیاتی این افراد باید احراز شود، افراد باید 5 سال در شهر مورد تقاضای مسکن سکونت داشته باشد منتهی برای ثبت نام در برخی از شهر‌های جدید زمانی که افراد در شهر مادر سکونت داشته باشند می‌توانند در شهر‌های جدید نیز ثبت نام کنند، معوقات بانکی و چک برگشتی در حساب متقاضیان قید نشده باشد تا از نظر سیستم بانکی مشمول دریافت وام باشند، افراد متاهل و یا اگر زن سرپرست خانوار هستند دارای سن بیشتر از 35 سال باشند.

    این طرح چه میزان نیاز مسکن را در کشور مرتفع خواهد کرد؟

    طرح اقدام ملی مسکن در شرایطی مطرح شد که بازار مسکن در شرایط رکود است بنابراین اهداف این پروژه شامل تجهیز تولید مسکن (تشویق تولید مسکن) و تامین مسکن برای گروه‌های متوسط است، در هدف اول به دنبال ایجاد جریان تولید بوده ایم بطوریکه دولت با ورود به این طرح و با آورده تشویقی به دنبال رونق در ساخت و ساز است، دلیل این امر ایجاد 156 شغل در بازار مسکن است و این موضوع به خروج بازار مسکن از رکود کمک می‌کند.

    در برخی از پروژه‌های این طرح، بحث پروژه‌های مشارکتی مانند تهرانسر را مطرح کردیم و هدف اصلی طرح اقدام ملی مسکن ایجاد رونق و حرکت در بخش مسکن است که این موضوع از طریق کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از ذخایر زمین در قالب قانون ساماندهی میسر خواهد بود.

    هدف دوم طرح اقدام ملی مسکن، تامین مسکن است و تلاش می‌کنیم واحد‌های تولید شده را به سمت تقاضای واقعی پیش ببریم.

    واحد‌های طرح ملی مسکن تا چه زمانی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد؟

    سابقه ذهنی مسکن مهر با کلید خوردن آن در سال 86 و ناتمام ماندن آن تا امروز شکل گرفت، در مسکن مهر پروژه‌هایی وجود داشت که ظرف یکسال به اتمام رسید و دلیل آن برنامه ریزی درست در این مناطق بود، برنامه ریزی درست به معنی این است که زمینی در جای مناسب و با خدمات زیر بنایی مطلوب برای ساخت و ساز تامین شده باشد؛ در مقابل 144 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات زیر بنایی هستند ساخت این واحد‌ها به اتمام رسیده است، ولی به دلیل نبود زیر ساخت امکان تحویل به متقاضیان وجود ندارد.

    به علاوه مشکل آورده متقاضیان از دیگر مشکلات نا تمام ماندن مسکن مهر است.

    از تمامی کاستی‌ها موجود در مسکن مهر تجربه کسب کردیم به همین دلیل در طرح اقدام ملی مسکن در هر شهر در هر مرحله ظرفیت کمی را با توجه به احصاء زمین در محل‌های مناسب و تامین خدمات زیر بنایی، برای ثبت نام اعلام می‌کنیم.

    آورده متقاضیان در طرح ملی مسکن نهایی نشده است و براساس قیمت پیش بینی شده، متقاضی باید 30 درصد مبلغ را پرداخت کند، وام بانکی نیز ثابت نخواهد بود و تلاش می‌کنیم تمامی این موارد و زمان تولید را کنترل کنیم چرا که حجم طرح ملی مسکن نسبت به مسکن مهر چند برابر کمتر است و مراقبت می‌شود این پروژه در مکان‌هایی با حداقل مشکلات بنا شود، این موارد منجر به کوتاه شدن دوره زمانی تحویل واحد‌ها به متقاضیان خواهد شد.

    قسمت دوم یعنی ساخت و ساز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، این بخش شامل کارگزاران وزارت راه و شهرسازی یا بخش خصوصی (سازندگان خوش نام هر منطقه) می‌شود.

    زمان ساخت هم متوسط طول یک پروژه در کشور در نظر گرفته شده است که حدود 27 ماه است و امیدواریم این موارد به درستی در طرح ملی مسکن اجرایی شود تا مجدد شاهد مشکلات موجود در مسکن مهر نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو