مدیران خودروعصر اعتبار

تکمیل پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی،۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

عصر ساختمان- معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی خود نیازمند بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

تکمیل پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی،۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، «امیرمحمود غفاری»، در آستانه چهارمین نمایشگاه صنعت حمل و نقل در ابتدا با اشاره به میزان پروژه‌های مشارکتی این وزارتخانه با حضور بخش خصوصی اظهار داشت: در این زمینه سه پروژه ریلی کشور که از طریق مشارکت با بخش خصوصی در حال تامین مالی و اجراست. یکی از این پروژه‌ها احداث مسیر ریلی سیرجان – کرمان است که قرارداد واگذاری آن به طول 170 کیلومتر و اعتباری معادل 10.000 میلیارد ریال منعقد و مبادله شده است.

    وی افزود: کل این پروژه به 4 قطعه تقسیم شده است. عملیات اجرایی قطعه نخست آن به طول 60 کیلومتر از سمت سیرجان با پیشرفت فیزیکی 15 درصد و قطعه دوم به طول 60 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 10 درصد در حال اجراست. برای انتخاب پیمانکار دیگر قطعات اقدامات لازم جهت انتشار فراخوان انجام شده است.

    وی ادامه داد: دیگر پروژه مسیر ریلی شلمچه – بصره است. مصوبه تامین مالی و احداث این پروژه با طول 35 کیلومتر و اعتباری معادل 6.000 میلیارد ریال از هیأت وزیران اخذ شده است. در حال حاضر مذاکرات فی‌مابین سرمایه‌گذار، شرکت ساخت و توسعه و همچنین مسئولان ذی‌ربط در دولت عراق برای اجرایی کردن این پروژه در جریان است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دیگر پروژه مدنظر در این خصوص طرح ریلی خرمشهر – سربندر به عنوان سومین پروژه‌ مشارکتی وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌آید. برای تامین مالی و احداث پروژه مذکور به‌طول 118 کیلومتر و اعتباری معادل 5.000 میلیارد، تفاهم نامه‌ای با سرمایه‌گذار بخش خصوصی منعقد و مذاکرات جهت ادامه روند واگذاری در جریان است.

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در بحث حمل و نقل جاده‌ای در مورد شاخص‌های مدنظر وزارتخانه برای احداث آزادراه یا تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه از طریق مشارکت با بخش خصوصی، اظهار داشت: تعداد زیادی پروژه احداث آزادراه در دست اجرا بوده که براساس شاخص‌هایی انتخاب و فرآیند تامین مالی آن‌ها براساس مشارکت با بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

    وی افزود: در این زمینه شاخص‌های اولویت‌بندی احداث و تکمیل آزادراه‌های کشور شامل تقاضامند بودن محور از سوی کاربران جاده‌ای، نقش پروژه در تکمیل، توسعه و گسترش کریدور ترانزیت کشور در راستای تکمیل حلقه‌های مفقوده شاهراه‌های ارتباطی و منافع ملی کشور، کاهش طول سفر با هدف صرفه‌جویی در زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی و رفاه کاربران جاده‌ای هستند.

    تکمیل 11 پروژه آزادراهی در اولویت

    معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه درخصوص این‌که از بین آزادراه‌های در حال اجرا کدامیک از اولویت بیشتری برخوردار هستند، گفت: در حال حاضر 11 پروژه آزادراهی به طول حدود 1247کیلومتر در دست احداث است که تکمیل آنها جزو اولویت‌های پیش روی وزارت راه و شهرسازی است.

    وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل آزادراه‌های کنارگذر جنوبی تهران، همت – کرج، تهران – شمال (منطقه یک)، حرم تا حرم، منجیل – رودبار (تکمیل آزادراه قزوین – رشت)، اراک – خرم آباد، اصفهان – شیراز، ارومیه- تبریز(قطعات 3، 4و5)، تبریز- سهند، مراغه- هشترود و قطعه سوم کنارگذر شرقی اصفهان است. البته به غیر از پروژه‌های ذکر شده، طی سه سال اخیر، قرارداد واگذاری 12 پروژه آزادراهی به طول 1130 کیلومتر با اعتباری معادل 98.155 میلیارد ریال منعقد شده که در مرحله مطالعات و انجام شروط دوره قطعیت قرارداد هستند.

    وی افزود: وی افزود: همچنین برای 7 پروژه به طول 976کیلومتر، اعتباری معادل 121.470 میلیارد ریال مصوبه هیئت دولت اخذ شده است و برای 7 پروژه آزادراهی بطول 612کیلومتر و اعتباری معادل 66.177 میلیارد ریال تفاهم‌نامه منعقد شده که فرایند اخذ مصوبه هیئت وزیران و عقد قرارداد واگذاری آنها در جریان است.

    تامین منابع 16 طرح ریلی و بندری از طریق فاینانس خارجی

    معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه بابت استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی در اجرا و تکمیل پروژه‌های ذکر شده اظهار داشت: جهت تأمین منابع مالی پروژه‌ها به روش فاینانس خارجی ( EPC+F) در حوزه ریل، بندر، قطارهای برقی و شهرهای جدید درحال حاضر 16 پروژه از طریق فاینانس خارجی (ماده 62 قانون محاسبات عمومی) در دست پیگیری است.

    وی افزود: در این خصوص برای 13 طرح ریلی به شرح تامین 15 درصد سهم کارفرما (دولت) مربوط به فایناس خارجی از محل صندوق توسعه ملی تصویب شده که فرآیند فاینانس این طرح‌ها در دست اجرا قرار دارد.

    وی ادامه داد:‌ این 13 طرح ریلی شامل طرح برقی راه آهن تهران ـ‌ مشهد، برقی کردن راه آهن گرمسار ـ اینچه برون، تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیل 120 تنی، احداث راه آهن رشت- آستارا و احداث راه آهن رشت- انزلی، احداث راه‌آهن شیراز- بوشهر، احداث راه‌آهن کرمانشاه – خسروی، احداث راه‌آهن همدان – سنندج، احداث راه‌آهن حومه کلان‌شهر مشهد به شهر جدید گلبهار، بازسازی و ضمانت عملکرد 36 دستگاه ماشین‌آلات ماشینی ریلی، احداث خط 2 مترو تبریز، تأمین630 دستگاه واگن مترویی شهر تهران، احداث خط 6 مترو تهران، احداث خط 7 مترو تهران و احداث راه‌آهن مشهد – بجنورد – گرگان هستند.

    فاینانس خارجی 44 هزار میلیارد یوآنی در طرح‌های ریلی

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در مورد اینکه در این طرح‌ها پروژه‌های اولویت‌دار در فاینانس کدامیک هستند، گفت: طرح‌های ریلی اولویت‌دار در این خصوص شامل  کرمانشاه-خسروی به ارزش 3530 میلیارد یوآن، شیراز-بوشهر به ارزش 5224 میلیارد یوآن، تهران-همدان- سنندج به ارزش5350 میلیارد یوآن، گرگان – بجنورد – مشهد به ارزش18284 میلیارد یوآن، تهران – قم – اصفهان به ارزش حدود 57 میلیارد یوآن و راه آهن برقی تهران ـ مشهد به ارزش 11600 میلیون یوآن، قطار برقی حومه‌ای مشهد ـ‌ گلبهار به ارزش 378/1 میلیون یوآن چین، تدارک 50 دستگاه لکوموتیو زیمنس به ارزش 176 میلیون یورو، تدارک جرثقیل 120 تنی به تعداد 15 دستگاه به ارزش 56 میلیون یورو بوده که همه این طرح های فوق دارای موافقت ماده 62 قانون محاسبات و مجوز شورای اقتصاد هستند.

    وی ادامه داد: طرح ریلی اصفهان – اهواز نیز از طرح‌های مهم این وزارتخانه است که اکنون در مرحله اخذ مجوز شورای اقتصاد قرار دارد. منابع اعتباری این طرح‌ها با هدف ارتباط ریلی استان‌ها به شبکه راه‌آهن سراسری، توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف کشور، صرفه‌جویی سوخت وافزایش ایمنی ترابری از طریق فاینانس و به منظور جذب سرمایه‌های خارجی تامین می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شایان ذکر است تامین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی در خصوص پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی بطول 271 کیلومتر به ارزش 40 هزار میلیارد ریال توسط گروه ریلی خراسان جنوبی به روش BLT، راه‌آهن جوین اسفراین – بجنورد به طول 175 کیلومتر به ارزش 31318 میلیارد ریال توسط گروه ریلی خراسان شمالی به روش BLT و اخذ موافقت و تایید مقام معظم رهبری با پرداخت تسهیلاتی به میزان 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی در خصوص پروژه راه آهن چابهار – زاهدان به روش BLT از اقدامات مهم در این خصوص بوده است.

    این معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده در بهره‌گیری از فاینانس داخلی در اجرای پروژه‌های این وزارتخانه اظهار داشت:‌ تامین مالی از طریق ماده 56 "قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت"، جهت تامین 7500 میلیارد ریال تسهیلات به منظور تکمیل محور ریلی میانه – اردبیل از طریق بانک ملی در دست اقدام است.

    وی افزود: تاکنون 2500 میلیارد این مبلغ اخذ و به پروژه تخصیص داده شده است. همچنین به‌منظور تامین 2 میلیون تن سیمان مورد نیاز طرح‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی از طریق ماده 56، مصوبه هیئت دولت و ضمانتنامه سازمان برنامه و بودجه اخذ شده است. از طرفی تامین 221 هزار تن میلگرد مورد نیاز طرح های عمرانی از طریق ماده 56 در دست اقدام است.

    نیاز 180 هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه‌ها

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر هدف این وزارتخانه از ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل و اینکه میزان منابع درآمدی، حجم مصارف و مخارج در آن چه مقدار است، اظهار داشت: با عنایت به ماده 48 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 1395.11.10 و با توجه به حجم عظیم منابع مالی مورد نیاز، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون بودجه سال جاری برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی خود نیازمند بیش از 180 هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

    وی افزود: در همین زمینه و در جهت تکالیف توسعه‌ای این وزارتخانه در زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل، صندوق توسعه حمل و نقل به عنوان تنها نهاد تخصصی و مالی این حوزه تاسیس شده است. هدف اصلی صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد سازوکار تجهیز و تامین منابع درآمدی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر، تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری زیر ساخت‌ها، بیمه سرمایه گذاری‌ها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه‌ها و زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور است.

    غفاری ادامه داد:‌ منابع این صندوق شامل سرمایه اولیه دولت از طریق بودجه‌های سنواتی، اختصاص تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده و سوخت که در قوانین بودجه سنواتی هر ساله تعیین می‌شود و همچنین، درآمدهای حاصل از طرح‌های دولتی است که بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود. استفاده از درآمدهای حاصل از پروژه های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه گذاری آن اتمام یافته و به دولت منتقل شده و درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی نیز از دیگر موارد تامین منابع این صندوق به شمار می‌آید.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرمایه اولیه صندوق به میزان یکصد و نود هزار میلیارد ریال از طریق ساز و کار بودجه سنواتی از محل دارایی‌های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است، تامین می‌شود. از جمله مصارف صندوق توسعه حمل و نقل در زمینه‌های تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه‌گذاری پروژه‌های زیرساختی حمل ونقل، اعطای تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، حمایت از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، بیمه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه حمل و نقل ـ حمایت از شرکتهای واسپاری (لیزینگ) برای فروش اقساطی ناوگان حمل و نقل عمومی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار