مدیران خودروعصر اعتبار

مصاحبه با نیما کیوانی، برنده جایزه A design ۲۰۱۶

از ارسی خانه تا پروژه سبزترین ساختمان تهران !

عصر ساختمان- معماری خلق فضا و اتمسفر است نه فقط فرم. به نظرم دلیل اینکه بعضی از کارها (حتی بعضی پروژه هایی که برنده جایزه هم شدند) را مردم دوست ندارند این است که طراح فقط به فرم فکر کرده و به حس فضایی توجهی نداشته است. همین امر باعث فاصله بین معماران و مردم شده است.

از ارسی خانه تا پروژه سبزترین ساختمان تهران !
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر ساختمان A’ Design Award & Competition  بزرگترین رویداد طراحی در سراسر دنیاست که شرکت کنندگان بیش از 180 کشور از جمله ایران در آن شرکت می کنند.برادران کیوانی در سال 2016 موفق به کسب مقام اول این رویداد بزرگ جهانی شدند.به همین بهانه مصاحبه ای با نیما کیوانی انجام داده ایم که در زیر می خوانید.


    ابتدا کمی از خودتان بگویید.
    من در رشته مرمت و معماری تا مقطع فوق لیسانس و برادرم سینا هم فوق لیسانس معماری است و متولد 1360 هستم.


    آیا این درست است که شما در گذشته فرموده اید که در سن 30 سالگی برنده یک جایزه جهانی خواهید شد؟
    این را من در یک جمع دوستانه گفته بودم، البته سن 35 سالگی بود نه 30 سالگی.


    البته هم اکنون بر این عقیده هستم که هدف از معماری کردن نباید جایزه باشد، اگراینگونه باشد، معماری خوبی نخواهیم دید چون با معیار های مسابقه طراحی کرده ایم نه با معیار های بومی و فرهنگی.به نظر من هدف باید خود معماری باشد. هدف گروه ما خلق فضای درست است و این موضوع خیلی بیشتر از جایزه برای ما اهمیت دارد.همچنین نظر مردم برای ما خیلی مهم هست و اتفاقا شاید از این حرف تعجب کنید که نظر معماران برای ما آنچنان مهم نیست.


    از ناگفته های پروژه ارسی خانه برایمان بگویید:
    ما ساخت این پروژه را سال 91 آغاز کردیم و سال 92 به پایان رساندیم.نمی گوییم این پروژه ایرادی ندارد، با گذشت زمان خودمان هم به یک سری ایرادات آن پی بردیم. چون معماری نیازمند تجربه است.اما چیزی که در این پروژه هست و در خیلی از پروژه هایی که جایزه دریافت می کنند نیست، حس خوب فضایی است.


    پس از نظر شما حس فضایی بیشترین اهمیت را در معماری کردن دارد؟
    دقیقا…به قول پیتر زومتور “معماری خلق فضا و اتمسفر است نه فقط فرم”به نظرم دلیل اینکه بعضی از کارها (حتی بعضی پروژه هایی که برنده جایزه هم شدند) را مردم دوست ندارند این است که طراح فقط به فرم فکر کرده و به حس فضایی توجهی نداشته است.همین امر باعث فاصله بین معماران و مردم شده است. وقتی ما معمارها نتوانیم نیاز مردم را برآورده کنیم، نتیجه آن معماری روم باستان می شود که اکنون در سطح شهرهایمان به وفور می بینیم.


    در مورد جایزه A Design  صحبت کنید.
    همانطور که میدانید A Design مسابقه ای است در زمینه طراحی معماری، طراحی داخلی مد و در کنار مسابقات Red dot و IF Design از بزرگترین مسابقه ها در حوزه طراحی است.
    در واقع این سه مسابقه برترین ها در دنیا هستند که IF Design کارها را بیشتر از نظر فنی می سنجند، در Red dot از نظر جدید بودن ایده ها و در A Design از هردوی این جهات کارها را مورد بررسی قرار میدهند.


    داوران این مسابقه چارچوب محدود و خاصی برای داوری دارند یا در اظهار نظر آزادند؟

    داور ها آزاد هستند و هیچ سیاست اجباری وجود ندارد. در این مسابقه هشتاد داور از سراسر جهان آزادانه روی کار ها نظر میدهند و متاسفانه داوری از کشور ما در این مسابقه وجود ندارد.


    در مورد پروژه های آینده تان توضیح دهید.

    در حال حاضر سه پروژه در حال اجرا داریم که یکی از آنها پروژه مسکونی جردن هست که میتوان گفت سبزترین ساختمان تهران خواهد بود.


    آیا در این پروژه هم همانند پروژه ارسی خانه از معماری اصیل و سنتی ایران ایده گرفته اید؟
    بله، معیار کار گروه ما همیشه توجه به اقلیم ، فرهنگ بومی و توجه ویژه به طبیعت است که در این پروژه جدید این ویژگی ها پر رنگ تر از پروژه ارسی خانه است.


    پس از تکنولوژی معماری سبز در پروژه جدیدتان استفاده کرده اید؟
    بله، اما در حد امکانات کشورمان…چون در اینجا آنچنان که باید، هنوز بحث انرژی زمین گرمایی و انرژی های نو جا نیفتاده است و راضی کردن کارفرما کار خیلی دشواری است.

     

    هدف شما از معماری کردن در ایران چیست؟
    اینکه پروژه هایی را طراحی و اجرا کنیم که مردم در آن حس آرامش داشته باشند و همچنین بتوانیم کم کم کارهایمان را بین المللی کنیم. البته این امر نیازمند بهبود روابط تجاری و اقتصادی کشورمان با سایر کشورهای جهان است.


    به پایان مصاحبه نزدیک شدیم، نتیجه این گفت وگو؟


    به عنوان کلام پایانی معماری ما معماری غنی است چون ایران کشوری متمدن است. اما نگاه ما باید به این معماری روزآورد شود.
    نباید در معماری گذشته مان فقط به فرم نگاه کنیم، بلکه باید اصول آن را استخراج کرده و از آن استفاده کنیم و آن اصول روح فضای ایرانی را در بنای ما ایجاد خواهد کرد.


    لطفا چند نمونه از اصول معماری ایرانی را توضیح دهید جهت آگاهی بیشتر ما؟


    در معماری ما به طبیعت احترام گذاشته میشود، معماری اقلیمی است و در عین تکثر، وحدت داریم.
    سلسله مراتب فضایی ، فضا های پر و خالی، فضاهای باز، بسته و نیمه بسته و قاب بندیمان با اصول شفافیت در معماری را داریم که اینها شکل دهنده معماری ایرانیست نه فقط فرم های گذشته…
    البته این اصول هم با توجه به هویت و فرهنگ جامعه تغییراتی خواهند داشت، چون هویت در طول زمان تغییر می کند…


    و به عنوان سوال پایانی یک کتاب خوب و مفید را برای جوانان علاقه مند معرفی کنید؟
    کتاب خوب بسیار است، اما برای نمونه کتاب “معماری اندیشی” پیتر زومتور را پیشنهاد می کنم.

    منبع: مهراز جوان

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو