مدیران خودروعصر اعتبار

تمهیدات توانیر برای تامین برق ماینینگ

عصر ساختمان- تامین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد.

تمهیدات توانیر برای تامین برق ماینینگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایبِنا، هیات وزیران در جلسهٔ 6 مرداد 1398 آیین‌نامهٔ استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را تصویب کرد. مطابق این آیین‌نامه، تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکهٔ سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکهٔ سراسری صورت می‌گیرد. تعرفهٔ برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شدهٔ رمزارزها (ماینینگ) نیز با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانهٔ نیما، که وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌کند، محاسبه و اعمال خواهد شد.

    همچنین، تعرفهٔ سوخت گاز موردنیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکهٔ وزارت نیرو با قیمت 70 درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانهٔ نیما محاسبه می‌شود و تعرفهٔ سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانهٔ نیما، که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد. گفتنی است بر اساس این آیین‌نامه، مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است.

    برای بررسی بیشتر اقدامات شرکت توانیر برای تأمین برق ماینینگ در کشور و همچنین شرایط دریافت برق به‌منظور استخراج رمزارز، با دکتر مصطفی رجبی مشهدی ‐ عضو هیئت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر و سخنگوی صنعت برق کشور ‐ به گفت‌وگو نشستیم که از نظرتان می‌گذرد.

    میزان برق مصرفی ماینینگ در کشور چقدر است و چرا در چندین سال اخیر باوجود فعالیت ماینرها، این موضوع پررنگ نشده بود، اما در تابستان امسال مسئلهٔ استخراج رمزارز و برق مصرفی ناشی از آن به دغدغهٔ دولت تبدیل شد؟

    میزان برق مصرفی ماینینگ در کشور به‌صورت قطعی مشخص نیست و برآوردها حاکی از مصرف حدود 500 مگاوات برق برای استخراج رمزارز در کشور است. اما، پیش‌بینی ما این است درصورتی‌که شرایط کسب‌وکار برای این دسته از متقاضیان فراهم شود، میزان برق مصرفی ماینینگ طی سال‌های آینده به 1000 مگاوات برسد.

    پررنگ‌شدن برق مصرفی ماینینگ در صنعت برق به این دلیل بود که این فعالان از تعرفه‌های ارزان‌قیمت کشاورزی، خانگی، و… استفاده می‌کردند و در شهرک‌های صنعتی که مشکل تأمین برق داشتند، تجهیزات استخراج نصب و به همین دلیل به دغدغه تبدیل شده بود، اما در تأمین برق، تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کردیم و از این بابت چالشی جدی برای صنعت برق کشور نبودند.

    بر اساس اعلام وزارت صمت، ضوابط نهایی استخراج رمزارزها و شرایط دریافت مجوزها در این زمینه به‌زودی اعلام می‌شود. یکی از مباحث در این خصوص شرایط صدور مجوز و نحوهٔ قیمت‌گذاری برق و ارائهٔ آن است؛ در این زمینه، برنامهٔ توانیر چیست؟

    نحوهٔ تأمین برق صنعت ماینینگ بر اساس ضوابط وزارت صمت مشخص می‌شود که یا به‌صورت مستقل نیروگاه داشته باشند یا اینکه به شبکهٔ برق سراسری متصل شوند. شرکت توانیر نیز بر این اساس شرایط را پیش‌بینی کرده و موضوعات در حوزهٔ برق درحال نهایی‌شدن است و بعد از اینکه وزارت صمت هماهنگی‌های لازم را انجام داد، قطعی و اعلام می‌شود.

    دولت فرایند سیاست‌گذاری در حوزهٔ استخراج ارزهای رمزنگار را انجام داده و اعلام شده است که برق با تعرفهٔ صادراتی باید عرضه شود؛ اما از طرفی دیگر، فعالان بخش خصوصی یعنی ماینرها اعلام کرده‌اند که با وضعیت فعلی قصد مهاجرت از ایران را دارند، زیرا تعرفهٔ برق در کشورهایی مثل روسیه، گرجستان، و ارمنستان کمتر و شرایط فعالیت در حوزهٔ ماینینگ بهتر است. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    در شرایطی که برق در سایر کشورها ارزان‌تر باشد این مهاجرت ممکن است اتفاق بیفتد، اما به‌نظر می‌رسد اگر شرایط برای تأمین برق این صنعت در ایران فراهم باشد، فعالیت‌ها صورت خواهد گرفت.

    در روزهای اخیر، چند نیروگاه‌ به‌خصوص نیروگاه‌های حرارتی که در شمال کشور و استان گیلان فعالیت می‌کنند، برای ارائهٔ برق به ماینرها اعلام آمادگی داشتند و تأکید کرده‌اند که دولت برق آن‌ها را نمی‌خرد و باعث شده است در آستانهٔ ورشکستگی قرار بگیرند و علاقه دارند با ماینرها برای فروش برق توافق داشته باشند. آیا وزارت نیرو و توانیر با این موضوع موافق‌اند و مجوزهای لازم را ارائه خواهند کرد؟

    طبق مصوبهٔ هیئت دولت، نیروگاه‌هایی که درحال کارند باید برق خود را به شبکهٔ سراسری دهند و آن دسته از متقاضیانی که علاقه‌مندند نیروگاه مستقلی داشته باشند، می‌توانند مستقل از شبکهٔ سراسری برق را تولید و مصرف کنند. همچنین، کسانی که قصد احداث نیروگاه تجدیدپذیر را دارند، می‌توانند این نیروگاه را به شبکهٔ برق سراسری وصل کنند تا شبکهٔ سراسری در شرایطی که این نیروگاه‌ها امکان تولید برق ندارند، به‌عنوان پشتیبان عمل کند و برق مصرفی این دسته از متقاضیان از شبکهٔ سراسری تأمین شود. درهرحال، اگر نیروگاه‌هایی در خارج از شبکهٔ برق ایران به‌صورت مستقل وجود داشته باشد، می‌توان شرایط را برای فعالان صنعت ماینینگ فراهم کرد تا از این نیروگاه‌ها استفاده کنند.

    شایعه شده است برخی شرکت‌های دانش‌بنیان یا صنعتی در حوزهٔ رمزارزها فعالیت داشتند و در همین خصوص مجوز و انشعاب برق صنعتی یا کشاورزی دریافت کرده‌ بودند که هم‌اکنون نیز فعال است؛ این موضوع صحت دارد؟

    اگر شرکت‌های دانش‌بنیان یا هر شرکت دیگری از تعرفه‌ای غیر از تعرفه‌ای که برای رمزارزها تدوین شده است و بزودی ابلاغ می‌شود استفاده کنند، برق غیرمجاز تلقی می‌شود و در صورت شناسایی برخورد خواهد شد و تصور بنده این است که این موارد بسیار تقلیل پیدا کرده و اندک است.

    نویسنده: مصطفی رجبی مشهدی - عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار