مدیران خودروعصر اعتبار

استواری پل‌های قاجاری بر رودهای خروشان زنجان

عصر ساختمان:اکثر پل‌های تاریخی و زیبای استان زنجان متعلق به دوره قاجار است که شکوه معماری این دوره را به نمایش گذاشته و چشم هر بیننده‌ای را نوازش داده و به تحسین وا می‌دارد.

استواری پل‌های قاجاری بر رودهای خروشان زنجان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فارس، پل‌های تاریخی استان زنجان یکی از آثار معماری مهم و ارزشمند به شمار می‌رود که استواری خود را بر روی رودهای خروشان حفظ کرده‌اند.

    پل‌هایی که اکثر آنها یادگاران دوران قاجار هستند و هنر معماری به ویژه آجرکاری آن دوره را نشان می‌دهند.

    پل‌های «میر بهاءالدین»، پل «حاج سیدمحمد»، پل «سردار»، پل «قجور» بر روی رودخانه قزل اوزن، پل «ابهر» بر روی رودخانه ابهررود، پل «پیر قشلاق» بر روی رودخانه قزل اوزن و پل «قروه» بر روی رودخانه ابهررود از جمله پل‌های تاریخی استان زنجان محسوب می‌شوند که به عنوان ابنیه تاریخی استان مورد بازدید گردشگران واقع می‌شوند.

    *شکوه پل میر بهاءالدین با پنج دهانه بر رودخانه زنجانرود

    این پل در جنوب شرقی زنجان و بر روی رودخانه زنجانرود و در عصر مشروطیت بنا شده است.

    پل میر بهاءالدین سه چشمه یا دهانه بزرگ و دو باب دهانه کوچک دارد و دهانه میانی این پل از سایر دهانه‌ها بزرگ‌تر است، این پل از یادگاران دوره قاجار در استان به شمار می‌رود.

    بستر رودخانه در محل برپایی پل، سنگ فرش بوده است و بعدها توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با سنگ‌های رودخانه‌ای بازسازی شده است.

    گفتنی است، پل میر بهاءالدین قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل احداث شده در حومه شهر زنجان محسوب می‌شود.

    *پل سردار یادگار سردار ایرانی

    پل سردار یکی دیگر از پل‌های تاریخی استان زنجان محسوب می‌شود که در دوره قاجار توسط سردار اسعدالدوله ذوالفقاری احداث شده و در ورودی شهر زنجان واقع شده است.

    پل سردار در گذشته به دلیل همجواری با دروازه شهر به پل «قلتوق» نیز معروف بوده است، سبک معماری آن نیز متناسب با سبک رایج دوران قاجار بوده و یکی از شاخص‌های معماری استان به شمار می‌رود.

    *پل حاج سیدمحمد زنجان نمودی از معماری آجری در زنجان

    پل حاج سید محمد که در جنوب شرقی زنجان و در مسیر زنجان - همدان بر روی رودخانه زنجانرود واقع شده است، در سال یک هزار و 300 هجری قمری در استان احداث شده است.

    این پل تاریخی توسط حاج سیدمحمد که از تجار و ثروت مندان زنجان بوده، ساخته شده که سه چشمه یا دهانه دارد و دهانه میانی بزرگ‌تر از دهانه‌های اطراف است.

    شایان ذکر است، این دهانه‌ها علاوه‌بر کاهش وزن پل و صرفه‌جویی در مصالح، آب‌های طغیانی را از خود عبور می‌دهند.

    در واقع در هسته آجری این پل فضاهای خالی طاق‌دار زیادی تدارک دیده شده که این امر سبب سبکی وزن پل، فشار کمتر بر پایه‌ها می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار