مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

اگر گودهای پرخطر تهران ایمن‌سازی نشود، آن‌ها را پر می‌کنیم

عصر ساختمان- معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: اگر مالکان گودهای پرخطر به اخطارهای ما توجه نکنند، آن‌ها را با خاک پر می‌کنیم.

اگر گودهای پرخطر تهران ایمن‌سازی نشود، آن‌ها را پر می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، عبدالرضا گلپایگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعیین تکلیف اعطای مجوز ساخت پلاسکوی جدید به بنیاد مستضعفان گفت: روز دوشنبه جلسه‌ای در این باره داشتیم که تاکید ما بر این است که ساختمان حتما باید پروانه بگیرد که دو جنبه حقوقی و فنی دارد و صراحت قانونی است. عملکرد نهادی که کار طراحی انجام داده و نهادی که اجرا می کند درکنار مدیر یا مهندس ناظر کاملا باید شفاف و روشن باشد و از نظر فنی برای ما اطمینان حاصل شود که ساخت و سازی که  انجام می شود منطبق بر اصول فنی و مقررات ملی ساختمان، ضوابط و معیارهای طرح تفصیلی است.

    او ادامه داد: موضوع دوم این است که پلاسکو یک شرایط ویژه دارد و به همین خاطر وظیفه ما این است که کمی مساعدت کنیم تا جریان الزامی فنی سریع تر انجام شود. البته ابهاماتی وجود دارد از جمله این که مدیران بنیاد مستضعفان ادعا کردند که شهردار وقت منطقه صورت جلسه‌ای امضاء کرده که طی آن به صورت رایگان پروانه داده شود که  البته شهردار منطقه اعلام کرد که این امضاء در شرایط خاصی بوده و بند را بعدا اضافه کرده‌اند.

    گلپایگانی تاکید کرد: این درحالی است که موضوع دریافت عوارض کاملا قانونی است؛ ولی این که الان بگوییم بنیاد مستضعفان اول باید عوارض را بدهد تا پروانه را بدهیم، اینطور نیست، کمکی که می‌توانیم به بنیاد بکنیم این است که در بده بستان‌هایی که با بنیاد داریم و حساب و کتاب هایی که بین ما و بنیاد وجود دارد، عوارض پلاسکو را هم به عنوان بدهی بنیاد منظور کنیم. یعنی فیش اعلام عوارض صادر می شود اما عدد قطعی را به عنوان بدهی بنیاد در حساب و کتاب های فی مابین با بنیاد لحاظ می‌کنیم.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه اگر شورای اسلامی شهر تهران تشخیص داد و قانونا توانست بگوید عوارض را نگیریم این عدد از حساب بدهی بنیاد خارج می شود، گفت: در غیر این صورت یک بدهی است و نحوه پرداختش باید تعیین تکلیف شود.

    گلپایگانی با اشاره به  تامین پارکینگ پلاسکوی جدید گفت: تصور بنیاد مستضعفان این بود که نباید در اینجا پارکینگ تعیین کنند؛ ما با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بر پارکینگ تاکید کردیم اما پارکینگ در خود ملک نیست؛ همان چیزی که در شورای عالی که گفته در محیط پیرامونی و جای مناسب باشد نیز ایرادی ندارد و چند گزینه مناسب وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود. 

    او ادامه داد: یکی از گزینه‌ها زمینی است که متعلق به بنیاد است و  مربوط به زمانی بوده که قرار بوده پلاسکو طبقاتی نشده و به صورت شش طبقه ساخته شود. بنا بود پارکینگ اکبر به صورت گسترده ساخته شود ولی میراث به این دلیل که در حریم ساختمان ژاندارک بود، با آن موافقت نکرد. برای ساخت پارکینگ، زیرزمین هم به عنوان یک گزینه مطرح است که قرار شده بنیاد با میراث فرهنگی گفتگو کند و اگر اجازه داده شد همان جا پارکینگ را بسازند.

    او همچنین درباره تعیین تکلیف ایراداتی که به نقشه‌های ارائه شده توسط بنیاد گرفته شده بود، اضافه کرد: ایراداتی که بر روی نقشه‌ها بود را اصلاح کردند که ما برای سازمان نظام مهندسی فرستادیم و اگر تاییدش را بدهند با چند آیتمی که داریم پروانه را صادر می‌کنیم تا عملیات اجرایی آن بدون مشکل تداوم پیدا کند.

    او همچنین درپاسخ به پرسشی در مورد تعیین تکلیف گودهای پرخطری چون ایران زمین و مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: از منظر قانونی تکلیف شهرداری چندان مشخص نیست؛ فردی پروانه گرفته و بر اساس آن گودبرداری کرده ولی کار به هر دلیلی تعطیل شده است. وظیفه‌ای که من به عنوان شهرداری دارم این است که اطمینان حاصل کنم  آیا این گود ایمن سازی شده یا نه. اکثر گودها سازه موقت دارند و بدون سازه نگهبان اجرا نشده اند، البته در مورد گود مجاور مرکز پژوهش‌ها اطلاعات دقیقی ندارم.

    گلپایگانی اضافه کرد: علی الرغم این که سازه نگهبان دارند اما درخواست کتبی دادیم که باید اطمینان مدیریت شهری را حاصل کنند که خطری همسایه‌های پیرامونی را تهدید نمی‌کند. همیشه گزارش‌ها را می‌گیریم و رصد می‎کنیم.

    معاون حناچی گفت: بحث این است که اگر شهرداری بخواهد همه گودهایی که به عنوان پر خطر شناسایی شده را ایمن سازی کند، بودجه سنگینی به شهرداری تحمیل می‌شود. این درحالی است که هزینه مذکور در در بودجه سنواتی شهرداری نیامده و ضرورت این موضوع باید در بودجه بیاید و تصویب شود.

    وی در پایان تاکید کرد: راه‌حل آخر هم این است که اگر به اخطارها و تذکراتمان پاسخ ندهند در جهت حفظ جان مردم و ایمنی شهروندان گودال را با خاک پر کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار