مدیران خودروعصر اعتبار

یک بنای تاریخی در تنگستان بوشهر کشف شد

عصر ساختمان:معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یک بنای تاریخی در روستای 'باغک شمالی' از توابع شهرستان تنگستان این استان کشف شد.

یک بنای تاریخی در تنگستان بوشهر کشف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، نصرالله ابراهیمی افزود: این بنای آجری در هنگام گودبرداری نخلداران در 'باغ توله ای' روستای باغک شمالی کشف شده است.
    وی اضافه کرد: در مرحله نخست کارکرد این بنای آجری مشخص نبود که با اعزام کارشناسان برای بررسی منطقه و مشاهده اشیای تاریخی از جمله آجرنبشه، سفال و نظیر این موارد در وسعت نیم هکتار مشخص شد این سازه احتمال دارد سازه ای آبی (آب انبار) باشد.
    ابراهیمی ادامه داد: هنوز به صورت دقیق کاربری این سازه مشخص نشده است و مستند سازی و کاوشهای باستان شناسی برای شناسایی کامل این سازه برای ثبت در فهرست آثار ملی باید انجام شود.
    وی اظهارکرد: با انجام این کاوشها، گمانه زنی ها و مطالعات باستان شناسی امکان شناخت سازه ای، معماری بیشتر و تعیین تاریخ نگاری از آن منطقه بدست می آید.
    معاون میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: براساس داده های سطحی، بررسیهای اولیه و داده های فرهنگی پراکنده موجود این آب انبار که هنوز سرپا مانده مربوط به دوره میانی اسلام در قرن ششم و هفتم هجری است و حدود 800 سال قدمت دارد.
    ابراهیمی اظهارکرد: ممکن است بعد از انجام کاوشهای باستان شناسی قدمت این بنا به دوره پیش از اسلام برسد.
    وی یادآور شد: محیط پیرامونی این منطقه شامل روستاهای انبارکی و عالی حسینی از محوطه های مربوط به قرنهای اولیه اسلام و صفحه گل پختی در اهرم و صفحه قبرستان روستای گلنگون که به ترتیب مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد هستند و بعنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
    ابراهیمی گفت: مقدمات مطالعه و برداشت های لازم از این محوطه تاریخی برای قرارگیری در فرآیند ثبت آثار ملی آغاز شده است و اکنون با هماهنگی دهیاری قرار شده حفاظت این منطقه بخوبی انجام شود.
    وی یادآور شد: در زمان حاضر 289 اثر ملموس تاریخی شامل بناها و محوطه ها و 43اثر ناملموس معنوی شامل مراسم، آیین ها، بازیهای بومی و محلی، غذاهای سنتی و صنایع دستی استان بوشهر در فهرست آثار ملی قراردارند.
    شهرستان تنگستان با مرکزیت شهر اهرم و بیش از 70 هزار نفر جمعیت در جنوب بوشهر واقع است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو