مدیران خودروعصر اعتبار

پسماند ساختمان، ۷ برابر پسماند خانگی تولید می‌شود

عصر ساختمان:روزانه بیش از ۵ هزار کامیون خاک و نخاله شهر تهران را به مراکز دپوی شهر تهران منتقل می‌کنند. این میزان تولید پسماند ساختمانی تقریبا ۷ برابر پسماند‌های خانگی است که فقط در شهر تهران تولید می‌شود.

پسماند ساختمان، ۷ برابر پسماند خانگی تولید می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین ، مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران معتقد است که درصورت رونق ساخت‌وساز این میزان تولید نخاله‌های ساختمانی افزایش نیز پیدا می‌کند. اگرچه در‌ماه گذشته حسین جعفری از آغاز ساخت نخستین کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی خبر داد و گفت که با راه‌اندازی این کارخانه بیش از یک میلیون تن پسماند تولیدی خاک و نخاله در سال مدیریت می‌شود، اما تأکید بر کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی ناشی از تولید این پسماند نیز مورد نظر است.

    به گفته وی عملیات ساخت کارخانه بازیافت خاک و نخاله پایتخت با ظرفیت 3هزار و 300تن نخاله ساختمانی آغاز شده‌است. با آغاز به‌کار فاز اول این کارخانه که ساخت آن 12‌ماه طول خواهد کشید، سالانه نزدیک به 600هزارتن خاک و نخاله‌ و 200هزار تن سیمان سبک نیز به‌دست خواهد آمد.

        اولویت در بازچرخانی پسماند

    از طرفی رئیس اداره کل محیط‌زیست شهر تهران با اشاره به اینکه توجه به رسیدگی به وضعیت پسماند ساختمانی برای تهران به اولویت تبدیل شده است، اعلام کرد: بهترین کاری که به جای تلنبار کردن می‌توان برای پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران انجام داد، بازچرخانی پسماند ساختمانی است. محمدحسین بازگیر، با اشاره به تولید حدود 50هزار تن نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای عمرانی روزانه شهر تهران گفت: این میزان پسماند یعنی روزانه حدود 4تا 5هزار کامیون در شهر تردد می‌کند تا این زباله‌ها را بارگیری و به خارج از شهر منتقل می‌کند.

    مدیرکل محیط‌زیست شهر تهران با اشاره به کلنگ زنی نخستین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی در آبعلی به همت شهرداری تهران و بخش خصوصی گفت که ما به تغییر شرایط فعلی امیدواریم چرا که متأسفانه سال‌های سال است که پسماندهای ساختمانی فقط تلنبار می‌‌شدند. به‌گفته بازگیر گود آبعلی روزگاری گود آبعلی بود که در طول سال‌های گذشته تقریبا 80تا 90درصد این زباله‌ها را در خود جا داده است. ‌رئیس اداره کل محیط‌زیست شهر تهران همچنین از تخریب منابع طبیعی برای تأمین مصالح مورد نیاز برای فعالیت‌های عمرانی و صنعتی ابراز تأسف کرد و گفت:

    این کار یک روند و فرایند ناقص و مشکل دار است که با تغییر رویکرد مدیریت، بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز و طولانی شدن عمر ساختمان‌ها شرایط تغییر می‌کند. وی با تأکید بر اینکه روند ساخت مراکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی با همکاری بخش خصوصی باید توسعه پیدا کند، تصریح کرد:

    قانون مدیریت پسماند می‌گوید برای کاهش تولید پسماند، بحث بازیافت اهمیت زیادی دارد چرا که بازیافت باعث می‌شود بخشی از امکانات ما هدر نرود و آلودگی‌های بعدی به‌وجود نیاید تا نیاز به منابع طبیعی کمتر شود.رئیس اداره کل محیط‌زیست شهر تهران درخصوص پسماندهای ساختمانی و نخاله‌ها و آوارهای ساختمانی نیز معتقد است که باید بتوانیم این پسماندها را به چرخه استفاده برگردانیم، آنها را بازیافت کنیم و از آنها مصالح جدید بسازیم و از این مصالح دوباره استفاده کنیم. بازگیر گفت: بازیافت مصالح ساختمانی از اتفاقات زیست‌محیطی زیادی جلوگیری می‌کند از این‌رو احداث نخستین مرکز پسماندهای ساختمانی و عمرانی اقدامی بسیار مفید است.

    با افزایش ساخت‌وساز طی سال‌های آینده، به‌نظر می‌رسد که روند تولید نخاله ساختمانی افزایش یابد. همانطور که این روند در سال87 و در زمان توسعه ساختمان‌سازی‌ به مرز متوسط تولید روزانه 67هزار تن در روز رسید.

        تولید مصالح ساختمانی از خاک و نخاله

    با بازیافت خاک و نخاله و پسماند ساختمانی، تمامی مصالح مرتبط در صنعت راهسازی و ساختمان‌سازی‌ قابل استفاده مجدد است. در حال حاضر در دنیا برای استفاده مجدد از خاک و نخاله برنامه دقیقی وجود دارد که این امر نیز موجب کاهش هزینه‌ها و ایجاد بستری برای تولید ثروت فراهم می‌کند. حسین جعفری با اشاره به اینکه حجم زیادی از نخاله‌های تولیدی پایتخت، گچ و آهک است، افزود:

    مابقی نخاله‌های شهری در قالب بلوک سیمانی، مواداولیه صنایع راهسازی و ساختمان‌سازی قابل استفاده بوده و می‌تواند وارد چرخه صنعت ساختمان شود. از طرفی محمدحسین بازگیر نیز معتقد است، موادی که از نخاله‌های ساختمانی می‌تواند به دست‌ آید، علاوه بر به‌کارگیری در صنعت ساختمان‌سازی‌، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش توان اقتصادی شهرها می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار