مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس:

دهک‌های پایین با فروش اقساطی صاحب خانه نمی‌شوند

عصر ساختمان:فروش اقساطی مسکن با توجه به اقساط بالای آن نه منجر به تحرکی در بازار مسکن می‌شود و نه می‌تواند مشکل مسکن دهک‌های پایین را حل کند.

دهک‌های پایین با فروش اقساطی صاحب خانه نمی‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد عدالت خواه اظهار کرد: پیشنهاد انبوه‌سازان برای فروش اقساطی مسکن که مورد پذیرش بانک قرار گرفته مشکل مسکن دهک‌های پایین را حل نمی‌کند؛ چرا که تعداد محدودی می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

    وی افزود: کسانی که می‌خواهند این خانه‌ها را بخرند باید آورده زیادی داشته باشند. تسهیلات این اقساط هم 2 درصد بیشتر از تورم سالیانه است و کارمزد بانک هم 4-5 درصد می‌شود و کسی توان پرداخت چنین اقساطی را ندارد. لذا این مسائل مشکل بی‌خانه‌ها را حل نمی‌کند و تنها راهکاری است برای آزاد شدن نقدینگی قفل شده برخی سازندگان که بدون برنامه خانه ساخته‌اند.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از فروش اقساطی خانه‌ها نقدینگی آن مجددا وارد بخش ساخت و ساز شود، گفت: بسیاری کسانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند با این بخش بیگانه هستند و تنها به دلیل ارزش افزوده بالای مسکن در سال‌های گذشته و افزایش مداوم قیمت مسکن وارد این بخش شده‌اند.

    عدالت‌خواه، هزینه‌های ساخت مسکن در تهران را کمتر از 2 میلیون تومان عنوان و تاکید کرد: قیمت بالای خانه ناشی از هزینه‌های زمین و سود زیادی است که سازندگان می‌خواهند. بنابراین با توجه به رکود 2.5 ساله حاکم بر بخش مسکن بعید به نظر می‌رسد اگر آپارتمان‌های دپو شده به فروش برسند نقدینگی آن مجددا وارد بخش مسکن شود.

    وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مسکن، بحران بیکاری صنف ساختمان است. لذا اگر دولت بخواهد بدون اطمینان از بازگشت سرمایه‌ها به بخش مسکن، تنها مشکل خرید و فروش را حل کند معضلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که ای کاش شهرداری‌ها به جای پروژه‌های غیرضروری از اقدام به شهرفروشی دست می‌کشیدند، گفت: برخی پروژه‌های عمرانی طبق نیازسنجی انجام نشدند. نمونه آن دو طبقه کردن اتوبان صدر بود که با شعار مردم در صدر توسط شهرداری افتتاح شد؛ در صورتی که به جای این کار که مشکلاتی برای همسایگان ایجاد کرده می‌توانستند ده‌ها تقاطع غیرهمسطح در تهران احداث یا در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو