مدیران خودروعصر اعتبار

چرخه معیوب عرضه و تقاضا در بازار مسکن

عصر ساختمان- کارشناسان معتقدند تازمانی که عرضه و تقاضا در بازار مسکن متعادل نشود رونق به بازار باز نمی‌گردد و از این‌ور چشم انداز مثبتی برای این بخش پیش بینی نمی شود.

چرخه معیوب عرضه و تقاضا در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان ، منوچهر بهرویان،کارشناس مسکن و استاد دانشگاه در خصوص آمار رشد 8.4 درصدی مسکن نسبت به سال گذشته گفت: در بازار مسکن تحرکاتی صورت گرفته است و این امر حقیقت دارد اما هنوز از ایده آل ها بسیار فاصله داریم.

    وی ادامه داد: در طول 12 ماه این مقدار رشد نه تنها زیاد نیست بلکه بسیار اندک است چراکه اگر این رقم را به 12 ماه تقسیم کنیم به رقمی زیر یک درصد در ماه می رسیم و این میزان رشد غیر قابل قبول است.

    کارشناس مسکن تصریح کرد: طبق آمار ثبت احوال سالانه 800 هزار ازدواج اتفاق می افتد  که این به معنی این است که ما سالانه حداقل به این تعداد مسکن نیاز داریم اگر طلاق  را هم در نظر بگیرید این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد.

    وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با سایر کشورها عمر مفید خانه ها 30 تا 40 سال است در
    حالی که  در کشورهای توسعه عمرخانه ها حتی به بیش از 100 سال می رسد.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد: متاسفانه اهمال کاری ها و عدم توجه به مسکن مردم در وزارت مسکن باعث شده است تا این معضل به وجود آید؛ تقاضا برای مسکن زیاد است اما مردم قدرت خرید ندارند، پروژه های مسکن تکمیل نمی شود و وزارت خانه اهمیتی آنچنانی به این موضوع مهم نمی دهد کما اینکه در مسکن های انبوه نظیر پرند و ... حتی توجهی به زیر ساخت ها و نیاز های اولیه مردم نشده است.

    وی افزود:وزارت مسکن باید نرخ بهره وام مسکن و طول مدت بازپرداخت آن را کاهش دهد در کنار اینکه پروژه های مسکن را به سرانجام رسانده، تحویل مردم دهد.

    بهرویان در خصوص آینده بازار مسکن اظهار داشت: تا دوسال آینده منتظر انفجاری در بازار تقاضای مسکن باشید و اگر مسئولین امر به این قضیه توجه نکنند خطرات جدی در زمینه مسکن خواهیم داشت و مصالح ساختمانی افزایش بی سابقه ای خواهند داشت و حتی  شاید مجبور به واردات خانه های پیش ساخته از سایر کشورها شویم.

    همچنان بازار مسکن بوی رکود می دهد

    در ادامه سید مهدی صادق از دیگر کارشناسان مسکن نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مساله رکود بازار مسکن بی ارتباط با کاهش اشتغال، درآمد و قدرت خرید خانواده ها نیست.

    وی ادامه داد: بدلیل ساخت بی رویه مسکن طی سالیان گذشته تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم خورد.

    این کارشناس مسکن با اشاره به رکود ادامه دار بازار مسکن، گفت: در شرایط کنونی نیاز به مسکن وجود دارد اما تمایل برای خرید آن نیست.

    صادق در ادامه با اشاره به آمارهای رو به رشد معاملات واحدهای مسکونی که به تازگی انتشار پیدا کرده است، گفت: یکی از علل افزایش تقاضا آن است که بسیاری از افراد که به تهران هجوم آورده اند و شغل های کاذبی دارند متقاضی مسکن هستند و همین امر سبب شده که آمار معاملات مسکن به مراتب بیشتر شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی