مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه شورای شهر تهران انجام شد؛

بررسی پیشنهاد‌ات اعضای شورای شهر تهران برای لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری

عصر ساختمان-اعضای شورای شهر تهران پیشنهادات خود را برای لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران را مطرح کردند.

بررسی پیشنهاد‌ات اعضای شورای شهر تهران برای لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، طرح بررسی الزام سیاست‌های اجرایی و تدوین لایحه بودجه سال 99 شهرداری تهران در دستور کار یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت.

    در تشریح پیشنهاد‌ها محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیشنهادی را مطرح کرد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد من مستثنی شدن سازمان‌ها و شرکت‌هایی که وظایف و مسئولیت حاکمیتی انجام می‌دهند، از شمول این بند استثناء سازمان آتش نشانی، اتوبوسرانی، شرکت بهره برداری مترو و تاکسیرانی لحاظ شود.

    محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در تشریح این پیشنهاد گفت: ما در قانون بالادستی موضوعی با عنوان حمایت از مصرف کننده را داریم  و بر اساس این قانون کارخانه قیمت تمام شده کالا را اعلام می‌کند و در برخی از کالا‌ها حاکمیت بر روی قیمت آن سوبسید یارانه پرداخت می‌کند و ما این اقدام را در حوزه بلیت اتوبوس و مترو مشاهده می‌کنیم.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: ما مصوبه‌ای در شورای شهر داریم که اعلام می‌کند نحوه محاسبه نرخ بهای خدمات به چه شکل باشد و ما اگر در مدیریت شهری این موضوع را به فرمانداری ارسال کنیم و فرمانداری مخالفت کند، می‌توانیم بر روی مخالفت فرمانداری نامه‌ای ارسال کنیم و بگوییم حالا که شما مخالف قیمت واقعی کالا و خدمات هستید بیایید و یارانه آن را پرداخت کنید.

    هاشمی رفسنجانی با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران گفت: ما در شورای شهر مصوب کردیم که یک سوم بلیت اتوبوس پرداخت شود و اگر این مبلغ از سوی دولت پرداخت می‌شد دیگر از مترو به عنوان یک ارگان زیان ده نام نمی‌بردند.

    او پس از اظهار نظر رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر به رای گذاشته شد و اعضا با 16 رای موافق پیشنهاد مستثنی سازمان و شرکت‌ها که وظایف و مسئولیت حاکمیتی انجام می‌دهند را به تصویب رساندند.

    در ادامه بررسی پیشنهاد‌ها در بخش الزامات اجرایی و مالی تدوین بودجه پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌هایی که مرتبط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به بحران باشند از این بخش مستثنی هستند.

    الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در موافقت و تشریح این پیشنهاد گفت: وظیفه نهاد عمومی است و به صراحت در قانون شهرداری نیز آمده که مدیریت و هزینه کرد برای نهاد‌هایی مانند گرمخانه‌ها از وظایف مدیریت شهری است و اگر ما بخواهیم به این نهاد‌ها نگاهی درآمدزا داشته باشیم، اشتباه و به بودجه شهرداری لطمه می‌زند.

    پس از اظهار نظر عضو شواری شهر تهران این پیشنهاد در صحن شورا به رای گذاشته شد و اعضای شورا با 10 رای موافق آن را به تصویب رساندند.

    الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به پیشنهاد کسب درآمد برای شهرداری از طریق توجه به بخش‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: شهرداران قبلی بدهی‌های سنگینی برای مدیریت شهری به ارث گذاشته‌اند و در حال حاضر که درآمد پایداری برای شهرداری محقق نشده با چه استدلالی شهرداری می‌خواهد از شرکت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی کسب درآمد کند.

    او ادامه داد: شهرداری یک نهاد اقتصادی تمام نیست و با توجه به این مسائل باید از افزایش سود آن برای کسب درآمد در شهر اقدام کنیم.

    رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: پایتخت شب‌ها و نیمه‌شب‌ها از کارتن خواب پر است و اقدامی که در جهت خدمت رسانی به کارتن خواب‌ها با استفاده از اتوبوس‌های سیار انجام می‌شود یکی از مواردی است که گاهی مشاهده می‌کنیم شهرداران مناطق همکاری خوبی برای حل معضل کارتن خوابی ندارند.

    فخاری تصریح کرد: اگر بخواهیم از بخش ورزشی در شهرداری کسب درآمد کنیم و شهریه 2 میلیونی در نظر بگیریم موضوع صحیحی نیست.

    گفتنی است در ادامه رسیدگی به پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر تهران درباره سیاست‌های کلی بودجه سال 99 شهرداری تهران تاخیر عملکرد اعضا مورد اعتراض محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران قرار گرفت.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: اینکه بخواهیم سیاست‌های کلی بودجه را در 5 خط ارائه کنیم منطقی نیست، اما در شورای شهر تهران 3 جلسه برای تصویب سیاست‌ها و پیشنهاد‌های آن وقت گذاشته شود.

    در ادامه ابراهیم امینی که پس از خروج محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در سمت ریاست شورا قرار گرفته بود، خطاب به سالاری گفت: باید به آقای سالاری بگویم که 5 جلسه است که ما پیشنهاد‌های بودجه 99 شهرداری را بررسی می‌کنیم و من نمی‌توانم پیشنهاد‌های اعضا را پاره کنم و مورد بررسی قرار ندهم.

    سالاری گفت: موضوع تسهیل ایجاد کار است و نباید به گونه‌ای وقت شورا گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی