مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد کارآفرین ایرانی از روش مذاکره با شرکای خارجی حوزه مسکن

عصر ساختمان- ورود شرکت‌های خارجی به ایران و مذاکره در این خصوص چیزی بیشتر از گپ و گفت در پای سفره های رنگین ایرانی را می طلبد. این جمله اعتراضی است که یکی از کار آفرینان ایرانی در خصوص چالش های اقتصاد ایران، پس از رفع تحریم ها و ورود شرکت‌های خارجی فعال در صنعت ساختمان یاد آور شده است.

انتقاد کارآفرین ایرانی از روش مذاکره با شرکای خارجی حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تجارت نیوز، بشیر انیسی کارآفرین برتر و مدیرعامل شرکت دوان ایرانیان با  اعلام هشدار درباره روند مذاکره های تجاری با شرکای خارجی در حوزه مسکن گفت: شرکت هایی که برای مذاکره به ایران می آیند، در نبود اطلاعات مدون از صنعت ساختمان با چالش کمبود اطلاعات منطبق با اصول علمی و تحقیقات بازار مواجه اند. همین اتفاق هم باعث سردرگمی و بروز مشکلات زیادی برای طرفین مذاکره شده است .

    او که سال‌ها قبل مدیریت توسعه یک شرکت ساختمانی معتبر خارجی را در ایران به عهده داشته، معتقد است جلسات با طرف های خارجی چیزی بیشتر از گپ و گفت پای سفره های غذای لذیذ ایرانی را می طلبد، از این رو ضمن آشنا کردن خارجی‌ها با فرهنگ غنی ایرانی در پای میزهای شام کاری اطلاعات مدون و قابل اتکاء از بازار و به خصوص ارائه مکتوبات لازم منطبق با مدل کسب طرف مذاکره لازم است.

    مدیر عامل اولین شرکت مطالعات بازار و مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان کشور تاکید کرد: با توجه به وجود تورم در صنعت ساختمان، در سالهای گذشته سازندگان و توسعه دهندگان پروژه های عظیم ساختمانی اهمیت زیادی برای مقوله بازاریابی و تحقیقات بازار قائل نبوده اند و دینامیک های رایج دراقتصاد را با تجربه و شهود، پیش بینی و مدیریت کردند .

    وی تصریح کرد: عدم خلق برندهای ملی در بخش تولید و توسعه پروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و توریستی مسئله ایست که بعد از رفع تحریم ها تبدیل به چالش شده است زیرا مذاکره باطرف های خارجی را با مانع بزرگی به نام نبود اطلاعات مکفی و لازم جهت تصمیم سازی برای طرف های خارجی مواجه کرده است.

    او با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی درباره ارقام سود و قیمت‌های تمام شده ابهام علمی دارند ادامه داد: هم اکنون  قدرت تصمیم سازی برای طرف های خارجی را نداریم زیرا درخواست شرکای خارجی  ارائه پیشنهادهای همکاری در قالب پروپوزال یا مطالعات فرصت ( OS (Opportunity Study  است که با تاسف شرکت‌های ایرانی یا با مفاهیم اولیه آن آشنا نیستند یا در صورت آشنایی از استانداردهای لازم جهت بررسی شرکتهای خارجی برخوردار نیستند.

    مؤسس شرکت دوان ایرانیان درباره راه حل های رفع مشکل‌های یاد شده، توضیح داد: باتوجه به تازگی مبحث مهندسی فروش در صنعت ساختمان ،چندین شرکت مطالعات بازار و مهندسی فروش در سال‌های اخیر تاسیس شده اند که توصیه می شود شرکت‌های داخلی با مراجعه به آنها از این تجربه ها بهره برده و خود را جهت مذاکره هرچه بهتر آماده نمایند.

    وی در تشریح بحث خود همچنین گفت: اگر شرکت های ایرانی به دنبال قراردادهای تازه و مناسب هستند باید بدانند که ضروری است تدوین طرح کسب و کار پروژه‌ها و مطالعات فرصت و تحقیقات بازار را با استانداردهای مورد تقاضای طرفهای خارجی اجرایی کنند .

    وی تاکید کرد: شرکت های ایرانی مطمئن باشند در صورت بهره گیری از روش های علمی، با استقبال زیادی روبرو خواهند بود چرا که صنعت ساختمان کشور در تمام بخشهای پیمانکاری، فنی مهندسی، شهرک سازی، بلند مرتبه سازی، مراکز تجاری تفریحی، معماری، سرمایه گذاری و .... برای طرف‌های خارجی از جذابیت های زیادی برخوردار است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی