مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام جزئیات تسهیلات جدید مسکن

عصر ساختمان:عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با اعلام تصویب افزایش تسهیلات خرید مسکن به ۶۰، ۵۰ و ۴۰میلیون تومان از ممنوعیت فروش تسهیلات به مدت ۴ماه برای خریداران خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات جدید خرید مسکن از اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه سال جاری توسط بانک مسکن به اجرا درمی‌آید.

اعلام جزئیات تسهیلات جدید مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین ، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن دیروز در یک نشست خبری با اشاره به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در رابطه با پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن گفت: با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده‌گذاری ما سه سقف تسهیلاتی 60 میلیون تومان برای شهر تهران، 50 میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت و 40میلیون تومان برای سایر شهرها تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده‌گذاری پرداخت می‌کنیم که برای هر یک از این تسهیلات 10میلیون تومان تسهیلات نیز در قالب جعاله در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، شورای پول و اعتبار 28مهر ماه سال جاری بر پیشنهاد بانک مسکن برای پرداخت 60 میلیون تومان وام خرید بدون سپرده در تهران 50 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها و همچنین 40میلیون تومان در شهرهای با جمعیت کمتر از 200هزار نفر صحه گذاشت. در عین حال تا هفته گذشته منبع تامین مالی تسهیلات جدید نامشخص بود. اما در جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سپرده قانونی حساب ممتاز بانک مسکن به عنوان منبع تامین مالی این تسهیلات تا «اطلاع ثانوی» موافقت شد. بر این اساس متقاضیان از اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها اوراق تسهیلات خرید مسکن را از طریق بازار فرابورس ایران خریداری کنند.

      پیش‌بینی رونق معاملات اوراق مسکن
    عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با اشاره به احتمال رونق گرفتن سفته‌بازی به تجربه سال 92 افزود: پیش‌بینی بانک مسکن این است که خرید و فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن تا سه برابر افزایش پیدا کند و به همین خاطر نیز بانک اقدامات احتیاطی را برای این قبیل سفته‌بازی‌ها در نظر گرفته است که بر مبنای آن افزایش سقف از آبان ماه مدنظر بانک مسکن قرار می‌گیرد و با نماد 9408 و با آماده شدن بخشنامه و ابلاغ برای اجرا متقاضیان می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. این مابه‌التفاوت از 35میلیون تومان به 60 میلیون تومان از محل اوراق تامین می‌شود.

      ممنوعیت فروش تا 4 ماه
    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این مقام مسوول در بانک مسکن در بیان دیگر روش‌های بانک برای جلوگیری از سفته‌بازی گفت: در بورس برای خرید تعداد امتیاز محدودیت ایجاد کرده‌ایم که براساس آن نمادهای مربوط به آبان ماه 94 به قبل تا دو ماه حق فروش تسهیلات را نخواهند داشت همچنین برای تسهیلات جدید که با نماد 9408 و 9 شناخته می‌شوند متقاضی و خریدار حق فروش آنها را تا چهار ماه ندارد. عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن همچنین افزود: اقدام دیگر بانک مسکن برای جلوگیری از سفته‌بازی افزایش محدودیت برای امتیازهایی است که در هر روز کد معاملاتی خریداری می‌کنند. بدین معنا برای نمادهای قبلی محدودیت 90 امتیاز کماکان به قوت خود باقی است و برای نمادهای جدید این محدودیت به 140 امتیاز افزایش پیدا می‌کند که مربوط به تسهیلات 60 میلیونی است. همچنین خریداران در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر نمی‌توانند بیش از 120 امتیاز خریداری کنند و محدودیت خرید امتیاز نیز در سایر شهرها 100امتیاز خواهد بود.

      سقف معاملات
    رحیمی‌انارکی در‌باره نحوه کنترل این محدودیت‌ها با اشاره به انجام معاملات در پایان هر روز گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات در صورتی که در پایان هر روز بیش از رقم ذکر شده، خریداری کنند معاملاتشان خود به خود حذف می‌شود و به این ترتیب افراد باید دقت کنند زیرا حذف معاملات آنها باعث متضرر شدن و خسارت به آنهاست و بانک در قبال آن تعهدی را قبول نخواهد کرد.

    این مقام ‌مسوول در بانک مسکن درباره جزییات تخصیص امکانات بانک به انبوه‌سازان گفت: کسانی که مجتمع می‌سازند اگر بخواهند از این تسهیلات در تعداد بیشتری استفاده کنند این امکان برای آنها مهیاست و خریداران و متقاضیان باید به شعبه مراجعه کنند و پس از آن با تشکیل پرونده تسهیلات را دریافت کنند. همچنین باید متقاضیان دقت کنند که همان روز برای معاملات سپرده ممتاز اقدامات فوق را انجام دهند و نتیجه را به اطلاع فرابورس برسانند زیرا در غیر این صورت باید تمامی مراحل را از ابتدا طی کنند.

      کدام ساختمان‌ها وام می‌گیرند؟
    عضو هیات‌مدیره بانک مسکن درباره جزییات واحدهایی که مشمول تسهیلات جدید می‌شوند گفت: ساختمان‌هایی که حداکثر 20سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد، ساختمان‌هایی که تاریخ صدور پروانه آنها بیش از 20 و حداکثر تا 25سال است می‌توانند در تمامی مناطق شهری از سقف 35میلیون تومانی مسکن استفاده کنند که این رقم بدون تسهیلات جعاله است و 10میلیون تومان باید به آن اضافه شود. رحیمی‌انارکی تاکید کرد: ساختمان‌هایی که بیش از 25سال از صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد مشمول تسهیلات جدید مسکن نخواهند شد و سقف نهایی تاییدیه بانک‌ مسکن برای پرداخت تسهیلات حداکثر 25سال از صدور پروانه ساختمانی است. این عضو هیات‌مدیره بانک مسکن درباره روش‌های پرداخت اقساط گفت: پرداخت اقساط به سه روش ساده، پلکانی و پلکانی دوره‌یی انجام می‌شود و مدت بازپرداخت نیز حداکثر 12سال است. همچنین نرخ سود سپرده قانونی 18/5درصد است که این نرخ با 1/5 درصد کاهش پرداخت خواهد شد.

      جزئیات پرداخت اقساط تسهیلات
    رحیمی‌انارکی درباره جزییات پرداخت اقساط تسهیلات 40، 50 و 60 میلیون تومان اظهار کرد: پرداخت اقساط 40میلیون تومانی به روش ساده 693 هزارتومان، پلکانی 578 هزار تومان و پلکانی دوره‌یی در 5 ساله اول، 621 هزارتومان، 5 ساله دوم 746 هزار تومان و در دو سال پایانی نیز 895هزار تومان تعیین شده است. این مقام مسوول افزود: پرداخت اقساط تسهیلات 50 میلیون تومانی نیز به روش ساده 866هزارتومان، پلکانی دوره‌یی در پنج سال اول 770هزارتومان، در پنج سال دوم 932هزار تومان و در دو سال انتهایی نیز یک میلیون و 120هزار تومان و به روش پلکانی از 731هزارتومان آغاز خواهد شد. همچنین بازپرداخت تسهیلات 60 میلیونی نیز به روش ساده با بازپرداخت ماهانه یک میلیون و 40هزارتومان، پلکانی در پنج سال نخست 932هزارتومان، در پنج ساله دوم یک میلیون و 130هزارتومان و در دو سال انتهایی نیز یک میلیون و 340هزار تومان تعیین شده است که در روش پلکانی سالانه از 867هزارتومان آغاز می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.


     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار