مدیران خودروعصر اعتبار

مخالفت شورایعالی شهرسازی با تراکم ۲۸۰ درصدی پیکان‌شهر

عصر ساختمان- شورایعالی شهرسازی و معماری با تاکید بر رعایت سقف تراکم پروژه نوسازی پیکان‌شهر با درخواست مجریان این طرح مبنی بر تراکم ۲۸۰ درصد مخالفت کرد و بر همین اساس مجریان موظفند بر مبنای طرح تفصیلی منطقه ۲۲ اقدام کنند.

مخالفت شورایعالی شهرسازی با تراکم ۲۸۰ درصدی پیکان‌شهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تسنیم، سوم آبان 98 گزارشی با عنوان «آیا نوسازی "شهرک پیکان‌شهر" بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن طرح تفصیلی منطقه 22 می‌شود» در تسنیم منتشر کردیم که در این گزارش برخی از مسئولان شهری نسبت به نوسازی شهرک پیکان‌شهر با تراکم بیش از حد مجاز انتقاد کردند.

    زهرا نژاد‌بهرام؛ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز به عنوان یکی از مخالفان بارگذاری بیش از حد مجاز در طرح تفصیلی منطقه 22 در شهرک پیکان‌شهر در این باره گفته بود: بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی، مجوز ساخت در شهرک پیکان‌شهر 200درصد است که مجریان پروژه نوسازی شهرک با آن موافق نیستند و تأکید دارند که این رقم به 280 درصد برسد که قطعاً این درخواست امکان‌ناپذیر است.

    بر اساس آخرین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان شهری،  پروژه نوسازی پیکان‌شهر تا تعیین تکیلف طرح تفصیلی منطقه 22 متوقف شده است و بر اساس نظر اعضای شورای شهر تهران پس از تصویب طرح تفصیلی منطقه 22 در مورد پروژه نوسازی شهرک پیکان‌شهر تصمیم‌گیری‌ می‌شود.

    پیرو انتشار این گزارش  روابط عمومی مجتمع مسکونی پیکانشهر با ارسال جوابیه‌ای ضمن اشاره به شرایط موجود واحدهای مسکونی نوشت: "نوسازی پیکانشهر که بیش از 4 هزار نفر سکنه دارد، به علت قدمت بناها و خطرات ناشی از فرسودگی کلی تأسیسات و بناها، طبق نظریه هیئت کارشناسان رسمی دادگستری، امری حیاتی و فوری است. فضای سبز موجود، به دلیل چاه‌های فاضلاب و تغذیه ریشه درختان از مواد سمی در حال خشکیدن است، لذا بهبود و ارتقای فضای سبز، کاملا ضروری است. ساخت واحدهای سهم مالکان و سازنده و تأمین هزینه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله شبکه معابر، فضای سبز، مسجد، مدرسه و... مستلزم تخصیص تراکم مورد نیاز و ارائه تسهیلات دولتی برای معافیت هزینه‌های نظارت و عوارض و... است (پروژه‌های بازآفرینی دولتی تمام هزینه‌های خدمات زیربنائی و روبنائی توسط دولت تامین می‌شود که طبعا تراکم بسیار کمتری می‌طلبد.)

    مطابق دستور نقشه شماره 2295001724 مورخ 12 خرداد 95  تراکم مصوب و قانونی شهرک پیکان‌شهر 280 درصد بوده که بر همان اساس، تعهدات و قراردادهای مختلف منعقد و اجرائی گشته است؛ در جلسه مورخ 28  اسفند 97 با حضور تمام  مسئولان امر در شهرداری منطقه 22 تهران، تراکم 240 درصدی به تصویب رسید اما متاسفانه شورایعالی شهرسازی و معماری، بدون توجه به واقعیت‌ها، ضرورت‌ها و مکتسب مالکان، ضمن تغییر پهنه، تراکم را به 200 درصد کاهش داده است. نتیجه تغییر پهنه و کاهش 80 درصد تراکم اولیه، عملا توقف پروژه‌ و لاینحل ماندن بحران بافت ناکارآمد و خطرناک پیکانشهر است.

    برای رهایی از بن‌بست، در جلسه گروه بازآفرینی با حضور مدیران و کارشناسان شهرداری و وزارت راه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای جلسه متفقا مقرر داشتند که شرکت بازآفرینی شهری، با روش رسیدن به تراکم لازم از طریق محاسبه هزینه کل پروژه، میزان تراکم لازم را محاسبه و اعلام کند و نهایتا کسری تراکم، با ارائه تسهیلات قانونی در بخش تخفیف عوارض و نظارت و... جبران شود؛ نگاه به مجتمع پیکانشهر به مثابه زمین بکر یا باغ و... بدون توجه به حقوق مکتسب جمعیت ساکن در آن و ملاحظات اجتماعی و خطرات بافت فرسوده فعلی، منصفانه نبوه و مسایل حاد مردم پیکان‌شهر را نباید فدای ساخت و سازهای بی‌قاعده منطقه 22 و جبران محدودیت جمعیت‌پذیری کرد، بلکه شایسته است با درک وضعیت ویژه و خطرآفرین پیکان‌شهر و همدلی مسئولان شهری و تصویب طرح ویژه موضعی، ضمن حفظ درختان و توسعه فضای سبز، جان ساکنان را که هر آن در معرض حادثه هستند نجات دهیم و در این راستا مجریان نوسازی آماده هرگونه همراهی همکاری و اقدام هستند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار